Parnawa to popularny letni kurort na południu Estonii, który we wrześniu niemal całkowicie pustoszeje łapiąc oddech po dwóch miesiącach wakacyjnego zgiełku. Malowniczy, sielski krajobraz i senna atmosfera nadmorskiego miasteczka stanowią tło dla konkursowych zmagań młodych adeptów sztuki wokalnej.
Inicjatorem i pomysłodawcą konkursu Klaudia Taev Competition jest Toomas Kuter, który w ten sposób postanowił uczcić pamięć o cenionej nauczycielce śpiewu, wieloletniej mieszkance Parnawy. Wśród wychowanków Klaudii Taev można znaleźć takie nazwiska jak Georg Ots, Urve Tauts, Silvia Vestmann, Hans Miilberg, Viktor Gurjev czy Asta Vihandi.
Konkurs z biegiem lat nabrał międzynarodowej rangi, a jego laureatami byli tacy śpiewacy jak m.in. Anna Samuil (I nagroda w 2001 roku), Ewa Biegas (III nagroda w 2005 roku), Veronika Dzhioeva (II nagroda w 2007 roku), Ilya Silchukov (III nagroda w 2007 roku), Asmik Grigorian (III nagroda w 2009 roku), Ewa Tracz (II nagroda w 2015 roku), czy Zuzanna Nalewajek (I nagroda w 2021 roku).
Poza przedstawicielami teatrów operowych i mediów w jury zasiadali również wybitni soliści tacy jak Edda Moser, Dolora Zajick, Teresa Żylis-Gara, a w trakcie dwóch ostatnich edycji Mariusz Kwiecień, który po zakończeniu kariery wokalnej z wielką pasją poświęca się wspieraniu młodych talentów. Słynny polski baryton pracuje obecnie na Akademii Muzycznej w Krakowie, prowadzi również kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz jest jurorem w wielu konkursach wokalnych.
Do Parnawy dotarłam niemal tuż przed rozpoczęciem przedstawienia „Kopciuszka” Julesa Masseneta w wykonaniu nagrodzonych w ubiegłych latach śpiewaków (12.09). Możliwość występu w scenicznym wystawieniu wybranej przez siebie opery stanowi główną nagrodę w konkursie. Oczywiście przewidziano również nagrody pieniężne – za pierwsze miejsce można otrzymać 4,5 tys. EUR, drugie miejsce nagradzane jest kwotą 3,5 tys. EUR, a trzecie – 2,5 tys. EUR. Na tytułową rolę w „Kopciuszku” zdecydowała się Zuzanna Nalewajek, zwyciężczyni z 2021 roku, która niczym baśniowa wróżka zaczarowała licznie zgromadzoną publiczność 🙂
Kolejnego dnia odbyły się przesłuchania półfinałowe, w których brali także udział uczestnicy Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej: Sylwia Ziółkowska (Polska), Marianna Poltorak (Ukraina) i Adrian Janus (Polska), który jako jedyny z polskiej ekipy zakwalifikował się do finału. W ostatniej chwili z przyjazdu do Estonii zrezygnowała Gabriela Legun, która ze względu na swoje umiejętności i już dość duże doświadczenie sceniczne byłaby na pewno silną kandydatką do miejsca na podium.
W finałowym koncercie w Pärnu Kontserdimaja wystąpiło sześcioro solistów, z których każdy zaśpiewał dwie arie wykonywane z towarzyszeniem orkiestry. Wygrała Gabrielė Bukinė, która zaprezentowała się w doskonale znanym wszystkim melomanom repertuarze i w dwóch zupełnie różnych rolach Traviaty oraz Toski. Efektowna 27-letnia Litwinka zdobyła również nagrodę publiczności.
Drugie miejsce przypadło Marie-Andrée Bouchard-Lesieur, która swoimi dojrzałymi interpretacjami arii pochodzących z oper francuskich kompozytorów zrobiła na mnie największe wrażenie. Trzecie miejsce wywalczył armeński baryton Gagik Vardanyan wcielający się w Dandiniego z „Kopciuszka” Rossiniego oraz tytułowego Demona z opery Rubinsteina.
Tuż za nimi uplasował się Adrian Janus, który zaśpiewał arie z „Makbeta” Verdiego i „Wilhelma Tella” Rossiniego. 28-letni baryton w tym roku zdobył drugie miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz oraz otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Młody śpiewak dysponuje pięknym, mocnym głosem i przy odrobinie pracy nad artykulacją jest w stanie zawojować niejedną operową scenę.
Dyrektorem artystycznym Klaudia Taev Competition jest estoński dyrygent Erki Pehk. Konkurs ma nie tylko wysoki poziom wokalny, ale jest również świetnie zorganizowany. Gospodarze dbają zarówno o uczestników konkursu, jak i zaproszonych gości stwarzając wspaniałą, ciepłą i rodzinną atmosferę. Pozostaje czekać na kolejną edycję wydarzenia, które zaplanowane jest na rok 2025.
Nagranie finałowego oraz wcześniejszych etapów konkursu dostępne jest na kanale YouTube festiwalu PromFest, którego częścią jest Klaudia Taev Competition: