Parnawa to popularny letni kurort na południu Estonii, który we wrześniu niemal całkowicie pustoszeje łapiąc oddech po dwóch miesiącach wakacyjnego zgiełku. Malowniczy, sielski krajobraz i senna atmosfera nadmorskiego miasteczka stanowią tło dla konkursowych zmagań młodych adeptów sztuki wokalnej.
Inicjatorem i pomysłodawcą konkursu Klaudia Taev Competition jest Toomas Kuter, który w ten sposób postanowił uczcić pamięć o cenionej nauczycielce śpiewu, wieloletniej mieszkance Parnawy. Wśród wychowanków Klaudii Taev można znaleźć takie nazwiska jak Georg Ots, Urve Tauts, Silvia Vestmann, Hans Miilberg, Viktor Gurjev czy Asta Vihandi.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/taev5-1024x630.jpg)
Konkurs z biegiem lat nabrał międzynarodowej rangi, a jego laureatami byli tacy śpiewacy jak m.in. Anna Samuil (I nagroda w 2001 roku), Ewa Biegas (III nagroda w 2005 roku), Veronika Dzhioeva (II nagroda w 2007 roku), Ilya Silchukov (III nagroda w 2007 roku), Asmik Grigorian (III nagroda w 2009 roku), Ewa Tracz (II nagroda w 2015 roku), czy Zuzanna Nalewajek (I nagroda w 2021 roku).
Poza przedstawicielami teatrów operowych i mediów w jury zasiadali również wybitni soliści tacy jak Edda Moser, Dolora Zajick, Teresa Żylis-Gara, a w trakcie dwóch ostatnich edycji Mariusz Kwiecień, który po zakończeniu kariery wokalnej z wielką pasją poświęca się wspieraniu młodych talentów. Słynny polski baryton pracuje obecnie na Akademii Muzycznej w Krakowie, prowadzi również kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz jest jurorem w wielu konkursach wokalnych.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/jury1-1024x644.jpg)
Do Parnawy dotarłam niemal tuż przed rozpoczęciem przedstawienia „Kopciuszka” Julesa Masseneta w wykonaniu nagrodzonych w ubiegłych latach śpiewaków (12.09). Możliwość występu w scenicznym wystawieniu wybranej przez siebie opery stanowi główną nagrodę w konkursie. Oczywiście przewidziano również nagrody pieniężne – za pierwsze miejsce można otrzymać 4,5 tys. EUR, drugie miejsce nagradzane jest kwotą 3,5 tys. EUR, a trzecie – 2,5 tys. EUR. Na tytułową rolę w „Kopciuszku” zdecydowała się Zuzanna Nalewajek, zwyciężczyni z 2021 roku, która niczym baśniowa wróżka zaczarowała licznie zgromadzoną publiczność 🙂
![Zuzanna Nalewajek jako Kopciuszek w operze Masseneta, PromFest 2023, fot. Domas Rimeika](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/Zuzanna-Nalewajek_Domas-Rimeika-38-1024x683.jpg)
Kolejnego dnia odbyły się przesłuchania półfinałowe, w których brali także udział uczestnicy Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej: Sylwia Ziółkowska (Polska), Marianna Poltorak (Ukraina) i Adrian Janus (Polska), który jako jedyny z polskiej ekipy zakwalifikował się do finału. W ostatniej chwili z przyjazdu do Estonii zrezygnowała Gabriela Legun, która ze względu na swoje umiejętności i już dość duże doświadczenie sceniczne byłaby na pewno silną kandydatką do miejsca na podium.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/zwyciezcy1-1024x708.jpg)
W finałowym koncercie w Pärnu Kontserdimaja wystąpiło sześcioro solistów, z których każdy zaśpiewał dwie arie wykonywane z towarzyszeniem orkiestry. Wygrała Gabrielė Bukinė, która zaprezentowała się w doskonale znanym wszystkim melomanom repertuarze i w dwóch zupełnie różnych rolach Traviaty oraz Toski. Efektowna 27-letnia Litwinka zdobyła również nagrodę publiczności.
Drugie miejsce przypadło Marie-Andrée Bouchard-Lesieur, która swoimi dojrzałymi interpretacjami arii pochodzących z oper francuskich kompozytorów zrobiła na mnie największe wrażenie. Trzecie miejsce wywalczył armeński baryton Gagik Vardanyan wcielający się w Dandiniego z „Kopciuszka” Rossiniego oraz tytułowego Demona z opery Rubinsteina.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/zwyc2-1024x640.jpg)
Tuż za nimi uplasował się Adrian Janus, który zaśpiewał arie z „Makbeta” Verdiego i „Wilhelma Tella” Rossiniego. 28-letni baryton w tym roku zdobył drugie miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz oraz otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Młody śpiewak dysponuje pięknym, mocnym głosem i przy odrobinie pracy nad artykulacją jest w stanie zawojować niejedną operową scenę.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/adrian-1024x508.jpg)
Dyrektorem artystycznym Klaudia Taev Competition jest estoński dyrygent Erki Pehk. Konkurs ma nie tylko wysoki poziom wokalny, ale jest również świetnie zorganizowany. Gospodarze dbają zarówno o uczestników konkursu, jak i zaproszonych gości stwarzając wspaniałą, ciepłą i rodzinną atmosferę. Pozostaje czekać na kolejną edycję wydarzenia, które zaplanowane jest na rok 2025.
![](https://operalovers.pl/wp-content/uploads/2023/09/dyrektor-1024x522.jpg)
Nagranie finałowego oraz wcześniejszych etapów konkursu dostępne jest na kanale YouTube festiwalu PromFest, którego częścią jest Klaudia Taev Competition: