Marta Gardolińska pozostaje na stanowisku dyrektora muzycznego Opéra national de Lorraine w Nancy

1

Marta Gardolińska przedłużyła do końca sezonu 2025/26 kontrakt na stanowisku dyrektora muzycznego Opéra national de Lorraine w Nancy. Polska dyrygentka związana jest z francuskim teatrem operowym od trzech lat. Jest pierwszą kobietą i pierwszą Polką na tym tak prestiżowym stanowisku

W Opéra national de Lorraine pozostaje również Matthieu Dussouillez, dyrektor generalny i artystyczny opery, na wniosek którego w 2021 roku Gardolińska otrzymała nominację na stanowisko szefa muzycznego.

W ramach swoich obowiązków Gardolińska prowadzi koncerty Orkiestry Opéra national de Lorraine oraz jedną lub dwie produkcje operowe w sezonie. W ramach dotychczasowej współpracy przygotowała m.in. spektakle „Görge le rêveur” Zemlinsky’ego, „Fortunio” Messagera, „La Création” Haydna, „Traviatę” Verdiego oraz „Manru” Paderewskiego. Francuscy krytycy uznali „Manru” Paderewskiego za najlepsze przedstawienie sezonu. 

Marta Gardolińska studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich i warsztatów pod kierunkiem takich dyrygentów jak Bernard Haitink, Peter Eötvös, Bertrand de Billy, György Kurtág oraz Marin Alsop. W 2015 roku objęła stanowisko głównego dyrygenta Akademischer Orchesterverein w Wiedniu, zaś w sezonie 2017/18 była w tym samym mieście głównym dyrygentem i dyrektorem artystycznym TU Orchester. Międzynarodowa kariera Marty Gardolińskiej nabrała tempa od czasu objęcia przez nią stanowiska Young Conductor in Association z Bournemouth Symphony Orchestra, z którą współpracowała w sezonach 2018/2019 i 2019/2020. Gardolińska następnie odniosła sukces w Stanach Zjednoczonych, gdzie zadebiutowała z Los Angeles Philharmonic Orchestra jako Dudamel Fellow oraz uczestnicząc, u boku Gustavo Dudamela jako drugi dyrygent, w wykonaniu i nagraniu dla Deutsche Grammophon IV Symfonii Charlesa Ivesa.

Poza pracą w Nancy, Gardolińska jest pierwszym Orquestra Simfònica de Barcelona, pracuje również z orkiestrami takimi jak London Symphony Orchestra, Swedish Radio Symphony Orchestra, CBSO, Scottish Chamber Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia i Orchestre National du Capitole de Toulouse. W sezonie 2024/25 poprowadzi m.in. spektakle „Traviaty” Verdiego w Semperoper Deseden. W roli Alfreda Germonta wystąpi Piotr Buszewski.

O autorze