Teatr Wielki w Łodzi ogłasza plany na sezon 2024/2025

0

Pięć premierowych tytułów, plenerowe wystawienie „Strasznego dworu” Moniuszki na 70-lecie łódzkiej opery, Festiwal Puccinowski oraz gościnne występy Aleksandry Kurzak i Tomasza Koniecznego – Teatr Wielki w Łodzi jako pierwszy teatr operowy w Polsce zaprezentował plany repertuarowe na 2024/25 rok.

Sezon otworzy niebiletowane plenerowe wystawienie „Strasznego dworu” Moniuszki, które odbędzie się na placu Dąbrowskiego. Dzień później w tym samym miejscu, w ramach Gali Jubileuszowej przygotowanej z okazji 70-lecia Teatru Wielkiego w Łodzi, zabrzmią największe przeboje muzyki klasycznej.

Pierwsza premiera sezonu (12 października) to arcydzieło baletu romantycznego „Giselle” Adolphe’a Adama z choreografią Zofii Rudnickiej. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Andriy Yurkevych, m.in. były dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie pełniący funkcję dyrektora muzycznego Opery Państwowej w Pradze, części Teatru Narodowego.

7 grudnia wystawiona zostanie nowa produkcja „Cyganerii” Giacomo Pucciniego. „Cyganeria” gościła na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi trzykrotnie – ostatnio w 2007 roku, w realizacji Laco Adamika. Nową inscenizację przygotuje Marcin Łakomicki, od 2016 roku regularnie współpracujący z berlińską Staatsoper Unter den Linden. Zadyryguje Rafał Janiak, zastępca dyrektora ds. artystycznych TWŁ.

22 marca Teatr Wielki zaprasza na premierę „Skrzypka na dachu” Jerry’ego Bocka. Tytuł ten od ponad 40 lat znajduje się w repertuarze łódzkiego Teatru Muzycznego. „Spodziewałem się pytania o Teatr Muzyczny. W ich repertuarze ten musical jest od lat. Nasz będzie nowym odczytaniem dla młodego pokolenia” – zapowiadał na wczorajszej konferencji prasowej dyrektor TWŁ Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Spektakl wyreżyseruje Wojciech Adamczyk.

W przypadający na 1 czerwca Dzień Dziecka odbędzie się polska prapremiera familijnego spektaklu „Pinokio” Jonathana Dove’a. Dwuaktowa opera powstała na zmówienie Opera North wraz z Sadler’s Wells Theatre, a jej pierwszy pokaz miał miejsce 21 grudnia 2007 roku w Grand Theatre w Leeds. Łódzką inscenizację przygotuje Robert Drobniuch, dyrektor Teatru Lalek Guliwer w Warszawie, a za pulpitem dyrygenckim stanie Rafał Janiak.

Premierową propozycją jest również suita baletowa Adama Wesołowskiego wykonana w ramach „Wieczoru kompozytorów polskich”. Choreografię przygotowuje Monika Myśliwiec, a orkiestrę poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Ostatnim premierowym spektaklem (26 kwietnia) będzie balet „Morze” do muzyki Claude’a Debussy’ego i Beniamina Brittena. Twórcą choreografii jest Robert Bondara, a kierownictwo muzyczne sprawuje Rafał Janiak.

Ciekawym wydarzeniem będzie Festiwal Puccinowski, którego pomysłodawcą jest Rafał Janiak. Z okazji setnej rocznicy śmierci kompozytora zaprezentowane zostanie 8 dzieł operowych kompozytora, w tym cztery znajdujące się w repertuarze Teatru Wielkiego w Łodzi: „Madama Butterfly”, „Turandot”, „Dziewczyna z Zachodu” i premierowa „Cyganeria”. Gościnnie wystąpią Teatr Wielki w Poznaniu z „Manon Lascaut”, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina („Suor Angelica” i „Gianni Schicchi”) oraz Akademia Muzyczna w Łodzi („Puccini – szkic do portretu”). Dokładnie w setną rocznicę śmierci kompozytora (29 listopada) zaprezentowane będzie koncertowe wykonanie „Toski”. W ramach festiwalu odbędą się również inne wydarzenia towarzyszące.

Dyrekcja zapowiedziała, że w wydarzeniach nadchodzącego sezonu wystąpią również znakomici artyści gościnni – Aleksandra Kurzak oraz Tomasz Konieczny („Latający Holender” Wagnera). Kurzak można było podziwiać na łódzkiej scenie w koncertowym wykonaniu „Don Carlo” Verdiego (2021), a Tomasz Konieczny zaśpiewał w premierowym spektaklu „Strasznego dworu” Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy (2014).

Planowane spektakle repertuarowe to m.in. „Latający Holender” Wagnera, „My fair Lady” Loewe, „Zemsta nietoperza” Straussa, „Człowiek z Manufaktury” Janiaka, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Aida” Verdiego, „Traviata” Verdiego, „Faust” Gounoda, „Carmen” Bizeta, „Tramwaj zwany pożądaniem” Previna, „Straszny dwór” Moniuszki, „Requiem” Verdiego, „Jaś i Małgosia” Humperdincka, „Turandot” Pucciniego, balety „Kopciuszek”, „Don Kichot”, „Romeo i Julia”, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, „Grek Zorba” „Bolero”/”Carmina Burana”.

O autorze