Poznaliśmy laureatów Fryderyków 2024 w kategoriach muzyki poważnej

0

Wczoraj wieczorem odbyła się jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024. Gospodarzem uroczystości była Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Łukasza Borowicza, a na scenie wystąpili {oh!} Trio pod kierunkiem skrzypaczki Martyny Pastuszki, Jakub Jakowicz, Szymon Mechliński, Marcin Masecki, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak tworzący wspólnie Polish Violin Duo oraz Jan Jakub Bokun i jJakub Kościuszko. 

Największe emocje tego wieczoru towarzyszyły jednak nominowanym do Fryderyków w jubileuszowej 30. edycji konkursu. 

Pierwszym zwycięzcą wieczoru okazał się kontratenor Jakub Józef Orliński. W kategorii Album Roku Muzyka Dawna Akademia Fonograficzna wyróżniła jego album Beyond nagrany wspólnie z zespołem Il Pomo d’Oro z kompozycjami Claudio Monteverdiego, Giulio Cacciniego, Giovanniego Cesare Nettiego, Adama Jarzębskiego.

Powody do radości mieli również pianista Wojciech Świętoński, sopranistka Anna Mikołajczyk–Niewiedział i skrzypaczka Marta Piórkowska, czyli wykonawcy kompozycji Stanisława Wisłockiego na podwójnym albumie Stanisław Wisłocki – Solo & Chamber Works. Wyjechali z NOSPRu z Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety.

Anna Mikołajczyk-Niewiedział wraz z Agnieszką Rehlis, zmarłym w ub. roku Jarosławem Brękiem, Ravel Piano Duo, Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Piotra Borkowskiego i Marcina Nałęcza–Niesiołowskiego znaleźli się również w grupie muzyków wyróżnionych Fryderykiem. Statuetkę otrzymali w kategorii Album Roku Muzyka Orkiestrowa za album Paweł Łukaszewski – Symphoniae Sacrae 1. Nagrodę z rąk Karola Papały z zarządu Związku Artystów Wykonawców STOART, partnera Gali Muzyki Poważnej, odebrał sam kompozytor – Paweł Łukaszewski.

W kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Wokalna Akademia nagrodziła album Władysław Żeleński – Pieśni wszystkie z utworami wykonywanymimiędzy innymi przezŁukasza Hajduczenię (baryton), Monikę Korybalską (mezzosopran), Karola Kozłowskiego (tenor), czy Urszulę Kryger.

Skrzypaczka Martyna Pastuszka oraz wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii Henryk Borczyk wręczyli Fryderyka dla najlepszego albumu z muzyką kameralną w większych składach. Nagrodę w tej kategorii otrzymali Kwartet Śląski, klarnecista Piotr Lato i pianista Piotr Sałajczyk za album Eugeniusz Knapik – Chamber Works. To już dziesiąty Fryderyk w bogatej kolekcji nagród Kwartetu.

Nagrodą w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca Akademia postanowiła wyróżnić płytę Polish Music for Cello and Orchestraz utworami w wykonaniuOrkiestry Filharmonii Narodowej i wiolonczelisty Marcina Zdunika pod batutą Andrzeja Boreyko.

Dramatoopera na aktorów, chór, solistów, trzy perkusje i elektronikę, czyli OrestejaAgaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej głosami Akademiizostała uhonorowana Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna. Martwienie się o czystość gatunku uważam za niepotrzebne – powiedziała w wywiadzie Agata Zubel, tłumacząc śmiałe żonglowanie estetykami i brzmieniami na płycie, a Akademia Fonograficzna dała wyraz, że podziela jej stanowisko.

Łukasz Borowicz, nazwany przez prowadzącego Galę Muzyki Poważnej Roberta Kamyka „dyrygentem Fryderyków”, miał tego wieczoru szczególne podwody do radości. Sygnowana jego nazwiskiem płyta, potrójny krążek z operą Stanisława Moniuszki i operą Zygmunta Noskowskiego „Zemsta za mur graniczny”, opartą na komedii Aleksandra Fredry, dostała Fryderyka w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa.

W kategorii Album Roku Muzyka Współczesna statuetkę odebrali klawesynistka Alina Ratkowska i saksofonista Paweł Gusnar za podwójny album LE CLAVECIN MODERNE plus SAXOPHONE. „Nie tworzymy dla poklasku, ale ta nagroda dodaje nam siły i determinacji” –powiedzieli nagrodzeni, przyznając, że Fryderyk jest zwieńczeniem ich osiemnastoletniej współpracy.

Największym zwycięzcą wieczoru okazał się jednak Rafał Blechacz. Jego album Chopin został wyróżniony w kategorii Album Roku Recital Solowy oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

Kulminacyjnym punktem wieczoru był moment przyznania Złotego Fryderyka w muzyce poważnej. W tym roku Akademia Fonograficzna nagrodziła tym niezwykle cenionym wyróżnieniem klasyka współczesności, wybitnego kompozytora, pianistę i pedagoga Krzysztofa Meyera.

Fryderyki to najważniejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 r. przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. 

O autorze