Opera Narodowa ogłosiła dziś repertuar na sezon 2024/25. Pierwszą operową premierą sezonu (listopad 2024) będzie „Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Bassema Akiki i w reżyserii Davida Pountneya. W roli Silvanusa Schullera wystąpi Jacek Laszczkowski, w pozostałych rolach – Natalia Rubiś, Katarzyna Drelich, Anna Lubańska, Szymon Rona, Wojtek Gierlach, Adriana Ferfecka, Krzysztof Szumański, Dariusz Machej, Mateusz Zajdel, Remigiusz Łukomski, Magdalena Pluta, Piotr Maciejowski.
Drugą premierą (luty 2025) będzie „Simon Boccanegra” Verdiego, tragiczna historia miłosna ukazana na tle rozgrywek politycznych w niekonwencjonalnej scenerii postapokaliptycznej. To operowy debiut reżyserki Agnieszki Smoczyńskiej. Orkiestrę Teatru Wielkiego poprowadzi Fabio Biondi. W partii tytułowej usłyszymy Sebastiana Catanę, jako Jacopo Fiesco pojawi się Rafał Siwek. W spektaklu wystąpią również Gabriela Legun, Szymon Mechliński, Lukas Jakobski, Anthony Ciaramitaro.
W kwietniu 2025 planowana jest premiera „Ariadny na Naxos” Straussa pod batutą Lothara Koenigsa. Będzie to kolejna inscenizacja Mariusza Trelińskiego, a w tytułowej roli wystąpi Nadja Stefanoff. W obsadzie znajdują się również Katarzyna Drelich, Svetlina Stoyanova, Robert Gierlach, Remigiusz Łukomski, Dariusz Machej, Hubert Zapiór, Conny Thimander, Adriana Ferfecka.
O miłości niemożliwej do zaakceptowania ze względu na konflikt rodzinny i polityczny opowie „Romeo i Julia” Opera Charlesʼa Gounoda zostanie wykonana w wersji koncertowej pod dyrekcją Patricka Fournillier (maj 2025). W roli ojca Laurentego wystąpi Rafał Siwek, pozostały skład śpiewaków nie jest jeszcze opublikowany.
W niepewnych czasach rozgrywa się opera „Duch wojewody” Ludwika Grossmana. To niezwykle popularne w XIX wieku, nie tylko w Polsce, dzieło zostanie przypomniane dzięki dyrygentce Marcie Kluczyńskiej i reżyserowi Cezaremu Tomaszewskiemu (premiera wersji koncertowej kwiecień 2025).
Ciekawie nowy sezon zapowiada się w balecie. Choreografowi Edwardowi Clugowi udało się oddać fantastyczną atmosferę przygód tytułowego antybohatera utworu Henrika Ibsena „Peer Gynt” z wykorzystaniem niezwykle współczesnego języka wizualnego. Pierwsza baletowa premiera sezonu już w październiku 2024 roku.
Z kolei Krzysztof Pastor na warsztat weźmie historię „Prometeusza”. Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w swoim najnowszym balecie rozwinie mit do muzyki Philipa Glassa i Wolfganga Amadeusa Mozarta (prapremiera: czerwiec 2025).
W nadchodzącym sezonie na scenie Teatru Wielkiego nie zabraknie spektakli z poprzednich lat. Będą to zarówno dzieła współczesne, jak „Ślepy tor” Krzysztofa Meyera i „Pinokio” do muzyki Mieczysława Wajnberga, jak i pozycje z kanonu operowego: „Carmen”, „Czarodziejski flet”, „Straszny dwór”, „Così fan tutte”, „Madama Butterfly” i „Tosca” oraz baletowego: „Dama kameliowa”, „Don Kichot” i „Giselle”. W nowym sezonie kontynuowany będzie cykl Preludiów premierowych, recitali w Salach Redutowych, będących innym spojrzeniem na kameralne, bardziej osobiste oblicze kompozytorów, których dzieła będą miały premierę w Teatrze Wielkim.
W „Tosce” i „Madamie Butterfly” Pucciniego zaśpiewa Aleksandra Kurzak, która miała już okazję występować w obydwu spektaklach Opery Narodowej. W „Madamie Butterfly” partnerować jej będą Rafał Bartmiński i Łukasz Goliński, a w „Tosce” Atalla Ayan i Łukasz Goliński. Aleksandra Kurzak będzie dzielić tytułowe role w obydwu tytułach z Izabelą Matułą.
W „Strasznych dworze” Moniuszki zobaczymy Zuzannę Nalewajek, Piotra Buszewskiego, Pawła Horodyskiego, Stanisława Kuflyuka i Annę Lubańską, a w drugiej obsadzie Magdalenę Stefaniak, Arnolda Rutkowskiego, Filipa Rutkowskiego i Elżbietę Wróblewską.
W „Czarodziejskim flecie” Mozarta zaprezentują się m.in. Gabriela Legun, Maciej Kwaśnikowski, Katarzyna Drelich, Jerzy Butryn, Sylwia Salamońska, Kamil Zdebel, a w „Cosi fan tutte” zaśpiewają Aleksandra Orłowska, Zuzanna Nalewajek, Magdalena Stefaniak i Hubert Zapiór.
Aleksandra Olczyk wystąpi jako Gilda w „Rigoletcie” Verdiego i w „Carminie Buranie” Carla Orfa.
W terminie 2-7 czerwca 2025 odbędzie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W Teatrze Wielkim odbędzie się także uroczysta inauguracja Prezydencji Polski w Radzie UE.
„Giselle” i „Aida” wystawione zostaną w Operze w Dubaju, a dla wszystkich w Internecie udostępnione zostaną nagrania „Maríi de Buenos Aires” Piazzoli w reż. Wojciecha Farugi, „Pinokia” z muzyką Wajnberga w choreografii Anny Hop, tryptyk baletowy „Beethoven i szkoła holenderska” oraz „La bohème” Pucciniego w reż. Barbary Wysockiej.