Wielkimi krokami zbliża się rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego. Podczas gdy Teatr Wielki – Opera Narodowa już na początku czerwca ogłosiła plany na cały kolejny sezon, spora część teatrów operowych ociąga się z publikowaniem swego repertuaru. Większość instytucji decyduje się sprzedawać bilety jedynie na pierwsze dwa-trzy miesiące, co jest związane z dużą dozą niepewności co do kształtowania się sytuacji epidemicznej. Poniżej przedstawiam przegląd dostępnych na dziś repertuarowych teatrów na najbliższe miesiące:
Opera na Zamku w Szczecinie planuje w ciągu całego sezonu dwie premiery. Będą to musical „My Fair Lady”, którego wystawienie przesunęło się w czasie z powodu epidemii koronawirusa (z maja tego roku na 16 stycznia 2021 roku) oraz balet „Don Kichot”, który będzie można zobaczyć od 24 kwietnia. Nowy sezon szczecińska opera otworzy 12 września wznowieniem spektaklu „Dzieci z dworca ZOO”. We wrześniu w programie jest również „Zemsta nietoperza” i „Carmen”, a w październiku „Crazy for you”, „Romeo i Julia” i „Proces” Philipa Glassa.
Teatr Wielki w Łodzi jeszcze w trakcie wakacji proponuje „Sierpniowe wieczory z Gwiazdami”, podczas których wystąpią artyści związani z łódzkim teatrem, a we wrześniu zaprasza na balet „Greka Zorbę”.
Koncertowym wykonaniem opery „Czarodziejski flet” Mozarta w dniu 5 września Teatr Wielki w Poznaniu świętuje 110. rocznicę istnienia gmachu teatru i jak na razie jest to jedyne wydarzenie widoczne w kalendarium na stronie internetowej opery. Znakomita jest za to obsada – partię Królowej Nocy zaśpiewa Aleksandra Olczyk, którą na wiosnę przyszłego roku w tej roli oklaskiwać będzie publiczność nowojorskiej Metropolitan Opera, a w rolę Tamina wcieli się Piotr Buszewski – laureat wielu prestiżowych konkursów wokalnych, którego zagraniczna kariera nabiera coraz większego tempa.
Opera Bałtycka obchodzi w tym roku swój jubileusz 70-lecia. Od drugiej połowy sierpnia do końca grudnia zaplanowano w Gdańsku szereg spektakli i wydarzeń muzycznych, jak premiery oper „Wehikuł czasu” (21.08.)
Francesco Bottigliero, „Fidelio” Ludwiga van Beethovena czy cykl koncertów „Wtorki na fali”. W kontekście roku jubileuszowego to jednak listopadowa premiera zasługuje na szczególną uwagę. Będzie to wyjątkowy wieczór, na który złożą się trzy tytuły, gwarantujące widzom pełną przeżyć wędrówkę przez muzyczne estetyki i tematy. Od starotestamentowej historii o Judycie, poprzez na wskroś pogańskie Święto wiosny, kończąc na nowotestamentowej przypowieści o synu marnotrawnym – muzyka Honeggera, Strawińskiego i Debussy’ego
do literackich pierwowzorów wnoszą nutę niepokoju, jednocześnie uwypuklając niejednoznaczność ich problematyki.
Opera i Filharmonia Podlaska rozpoczyna sezon koncertowym wykonaniem jednoaktowej opery Stanisława Moniuszki – „Verbum Nobile”. We wrześniu i październiku na widzów czeka natomiast seria przedstawień nowej inscenizacji musicalu „Jesus Christ Superstar” Andrew Lloyda Webbera, która miała swą premierę w lutym tego roku, lecz z powodu epidemii szybko musiała zejść z afisza.
Opera Krakowska rusza po wakacyjnej przerwie zapraszając na galowy koncert w Ogrodzie Muzeum Archeologicznego. 17 września na scenie wystawiona będzie „Norma” Belliniego. Ponadto we wrześniowym repertuarze znajdzie się pierwszy polski dramat muzyczny – „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego. W październiku Opera Krakowska zaprosi widzów na bodaj najdłużej wyczekiwaną premierę, czyli „Orfeusza w piekle” Jacquesa Offenbacha. Pierwotnie miała się odbyć 27 marca, lecz wybuch pandemii spowodował przesunięcie terminu – słynny „piekielny galop” z aktu II zabrzmi już 22 października. Spektakl reżyseruje Włodzimierz Nurkowski, za kierownictwo muzyczne odpowiada Tomasz Tokarczyk. Oprócz „Orfeusza w piekle” w październiku wystawiony zostanie „Sen nocy letniej” z muzyką Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, „Carmen” z Moniką Korybalską w tytułowej roli oraz partnerującym jej Pawłem Skałubą i „Tosca” z operowym małżeństwem Agnieszki i Tomasza Kuków w rolach głównych. Listopad zapowiada się intensywnie i różnorodnie. Na początku trzy spektakle „Strasznego dworu”, następnie „Baron cygański” z uwielbianym duetem Iwony Sochy i Adama Sobierajskiego w rolach Safi i Sandora Barinkaya, a w dalszej kolejności „Traviata” z Katarzyną Oleś-Blacha, Pawłem Skałubą i Adamem Szerszeniem w rolach głównych.
Warszawska Opera Kameralna zaprasza 4 września na „Requiem” Mozarta, a następnie serię koncertów – „Koncerty kameralne w Wilanowie” i „Jazz Sebastian Bach”. 1 października do repertuaru teatru wraca „Maria de Buenos Aires”, 16 i 17 października odbędą się koncerty „Tango z Plácido Domingo Jr.” a na 28 listopada zaplanowana jest premiera „Kwartetu” Harwooda. 12 grudnia światło dzienne ujrzy natomiast nowa inscenizacja „Dziadka do orzechów” Czajkowskiego w reżyserii Jacka Tyskiego.
Polska Opera Królewska zapowiada na wrzesień festiwal „In tempore regum”, który ma na celu upowszechnianie wciąż jeszcze mało znanej i niewystarczająco docenianej muzyki tworzonej i wykonywanej w Rzeczypospolitej w XVII i XVIII wieku.
Opera Śląska, Opera Nova w Bydgoszczy i Opera Wrocławska nie publikują jeszcze na swoich stronach żadnych zapowiedzi, co w przypadku tej ostatniej instytucji jest zrozumiałe w kontekście niedawnego zmiany kierownictwa teatru.
Czytaj również: https://operalovers.pl/opera-narodowa-oglasza-repertuar-na-nowy-sezon/, https://operalovers.pl/piotr-beczala-zaspiewa-w-wertherze-w-operze-narodowej/