18 i 20 lutego w Teatrze Narodowym w Pradze wystąpi Piotr Beczała. Najsłynniejszy polski tenor będzie kreować rolę Księcia we wznowieniu inscenizacji „Rusałki” Antonina Dvoraka w reżyserii Jiri Hermana. Jest to jedna z najlepszych ról w dorobku Polaka, który wykonywał ją wielokrotnie, między innymi u boku Renee Fleming w bajkowej produkcji nowojorskiej Metropolitan Opera w 2014 roku. W Pradze w tytułowej roli wystąpi czeska sopranistka Dana Buresova, a orkiestrę Teatru Narodowego poprowadzi uznany dyrygent Łukasz Borowicz.
„Rusałka” to najbardziej znane i wystawiane na wielu światowych scenach dzieło czeskiego kompozytora. Swoją popularność zawdzięcza zarówno przepięknej, przesiąkniętej folklorem muzyce, jak i romantycznej historii nimfy zakochanej w Księciu i gotowej za tę miłość poświęcić swoje życie. Libretto autorstwa Jaroslava Kvapila oparte jest na na baśniach Karela J. Erbena i Boženy Němcovéj, a także nawiązuje do „Małej Syrenki” Hansa Christiana Andersena oraz „Ondyny” Friedricha de la Motte Fouquéa. Opera wystawiona została po raz pierwszy w 1901 roku w Pradze, a premiera aktualnej produkcji odbyła się w 2009 roku.
„Rusałka” to jednak nie jedyna ciekawa pozycja w repertuarze praskiego teatru. W ostatni weekend miała miejsce premiera jednego z najbardziej popularnych tytułów operowych – „Toski” Giacomo Pucciniego, realizowanej przez znanego francuskiego reżysera Arnaud Bernarda. W rolach głównych występują Barbara Haveman i Anda-Louise Bogza (Tosca), Peter Berger i Valter Borin (Mario Cavaradossi) oraz Francesco Landolfiniho i Jiří Sulženko (Scarpia). O nowej inscenizacji reżyser mówi: „Chciałem zrealizować spektakl z poszanowaniem wizji Pucciniego. „Tosca” to thiller, w którym wątek kryminalny miesza się z elementami psychologiczno-emocjonalnymi. W przedstawieniu wzmocniłem postać Scarpii i poprzez ten zabieg chciałem pokazać uczucia i reakcje, które wywołuje życie w poczuciu ciągłego strachu przed aparatem państwowym i prześladowaniem za swoje poglądy. Może to przypominać praktyki reżimu komunistycznego, które są wspólne dla wszystkich reżimów totalitarnych”.
30 stycznia oraz 6 i 8 lutego w tytułowej roli w „Andrea Chénier” Umberto Giordano w reżyserii Michala Dočekala wystąpi z kolei Yusif Eyvazov. Dla pochodzącego z Azerbejdżanu to debiut w roli francuskiego poety straconego w okresie krwawych rządów Robespierre’a.
W Pradze hucznie zapowiadają się również obchody 230. rocznicy światowej prapremiery opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusa Mozarta, która miała miejsce właśnie w tym mieście. Z tej okazji w dniach 27 i 29 października 2017 roku zaplanowano dwa koncertowe wykonania tego dzieła pod kierownictwem muzycznym Placido Domingo – jednego z najbardziej znanych śpiewaków operowych współczesnych czasów, dyrygenta i posiadacza aż 14 nagród Grammy. Obsada składać się będzie z laureatów międzynarodowego konkursu dla młodych śpiewaków „Operalia”, ustanowionego przez Placido Domingo oraz dwóch lokalnych śpiewaków w roli Elviry i Masetto.