Krzysztof Warlikowski, Piotr Beczała, Andrzej Filończyk, Paweł Horodyski i Daria Proszek w nowym sezonie w Monachium

0

Repertuar na sezon artystyczny 2024/25 opublikowała w weekend Bayerische Staatsoper. Na otwarcie sezonu zaśpiewają Aigul Akhmetshina i Piotr Beczała, którzy wystąpią 20 września w otwartym dla publiczności koncercie z serii „Oper für alle” w Festspielhaus Oberammergau. Dyryguje Ivan Repušić.

Nowe operowe produkcje to:

  • „Złoto Renu” Wagnera w reżyserii Tobiasa Kratzera, kierownictwo muzyczne: Vladimir Jurowski, premiera 27 października 2024;
  • „Córka pułku” Donizettiego w reżyserii Damiano Michieletto, kierownictwo muzyczne: Stefano Montanari, premiera 22 grudnia 2024;
  • „Miłość Danae” Straussa w reżyserii Clausa Gutha, kierownictwo muzyczne: Sebastian Weigle, premiera 7 lutego 2025;
  • „Katja Kabanova” Janácka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, kierownictwo muzyczne: Mirga Gražinytė-Tyla, premiera 17 marca 2025;
  • „Das Jagdgewehr” Larchera w reżyserii Ulrike Schwab, kierownictwo muzyczne: Francesco Angelico, premiera 2 maja 2025 (spektakl przygotowywany przez operowe studio);
  • „Matsukaze” Hokosawy w reżyserii Lotte van den Berg i Tobiasa Staaba, kierownictwo muzyczne: Alexandre Bloch, premiera 3 maja 2025;
  • „Cavalleria Rusticana” Mascagniego / „Pagliacci” Leoncavalla w reżyserii Francesca Micheli’ego, kierownictwo muzyczne Daniele Rustioni, premiera 22 maja 2025;
  • „Don Giovanni” Mozarta w reżyserii Davida Hermanna, kierownictwo muzyczne: Vladimir Jurowski, premiera 27 czerwca 2025;
  • „Pénélope” Faurégo w reżyserii Andrei Breth, kierownictwo muzyczne: Susanna Mälkki, premiera 18 lipca 2025.

Dla Krzysztofa Warlikowskiego „Katja Kabanova” to kolejna produkcja przygotowywana dla Bayerische Staatsoper. Polski reżyser zrealizował w tym teatrze „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego, „Kobietę bez cienia” Straussa, „Die Gezeichneten” Schrekera, „Salome” Straussa, „Tristana i Izoldę” Wagnera i „Dydonę i Eneasza” Purcella / „Erwartung” Schönberga. Tego lata coroczny operowy festiwal BSO otworzy „Le Grand Macabre” Ligetiego w jego inscenizacji.

W trakcie sezonu na scenie monachijskiego teatru wystąpią m.in. Jonas Kaufmann, Lise Davidsen, Freddie De Tommaso, Bryn Tyrfel, Sondra Radanovsky, Ambrogio Maestri, Elīna Garanča, Elena Stikhina, Jonathan Tetelman, Erwin Schrott, Charles Castronovo, Rachel Willis-Sørensen, Ermonela Jaho, Sonya Yoncheva, Asmik Grigorian i Lisette Oropesa.

Piotr Beczała w marcu przyszłego roku zaśpiewa w „Carmen” Bizeta, a w lipcu zaprezentuje się w swojej koronnej roli w „Lohengrinie” Wagnera. W tym samym miesiącu będzie można posłuchać pieśni w jego wykonaniu, a na fortepianie towarzyszyć mu będzie Helmut Deutsch.

W październiku i listopadzie w „Napoju miłosnym” Donizettiego wystąpi Andrzej Filończyk. 29-letni baryton z powodzeniem występuje na najważniejszych europejskich scenach, a ostatnio brytyjska rozgłośnia radiowa Classic FM zaliczyła go do najważniejszych wschodzących gwiazd muzyki klasycznej.

Od sezonu 2023/24 uczestnikiem studia operowego działającego przy Bayerische Staatsoper jest bas Paweł Horodyski. Utalentowany śpiewak, którego polska widownia mogła podziwiać m.in. w „Così fan tutte” Mozarta, pojawi się na monachijskiej scenie w przyszłym sezonie w „Tosce” i „Manon Lescaut” Pucciniego, „Makbecie” Verdiego i „Matsukaze” Hokosawy.

Absolwentką operowego studia BSO jest Daria Proszek, która do Monachium powróci w 2025 roku we wznowieniu niedawnej premiery „Damy pikowej” Czajkowskiego.


O autorze