„Ślepy tor” Meyera. Pierwsza premiera sezonu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej już 14 października

0

„Ślepy tor” – prapremiera dzieła trzech wybitnych polskich artystów: kompozytora Krzysztofa Meyera, librecisty Antoniego Libery oraz reżysera Marka Weissa, to wydarzenie artystyczne o niezwykłej głębi filozoficznej, które łączy w sobie muzykę, literaturę oraz teatr.

Akcja opery rozgrywa się na małej stacji kolejowej w fikcyjnym księstwie Alpos, gdzie zbierają się różne grupy pasażerów przez notoryczny brak punktualności kolejowego transportu. To spotkanie reprezentuje różne światopoglądy i postawy społeczne, od Modernistów zmierzających na wielki kongres w Paryżu przez Konserwatystów udających się na „Dni Świętości” do Rzymu, aż po tajemniczych Barbarzyńców/Terrorystów, którzy zmierzają na akcję do Berlina.

Niespodziewany moment, kiedy Samobójca przykuwa się do torów kajdankami, a Zawiadowca stacji musi zatrzymać międzynarodowy ekspres, prowadzi do nielegalnego wejścia pasażerów na pokład. Opera jest pełna symboliki i filozoficznych refleksji, przy czym głównymi bohaterami są Zawiadowca Stacji, symbolizujący wiarę w porządek, oraz Samobójca, odzwierciedlający zwątpienie i dekadencję. Dodatkowo na scenę wkracza Trzecia, „ciemna” siła , prowadząc do zbiorowej dezorientacji.

„Ślepy tor” to również hołd dla poetyki Teatru Absurdu, zainspirowanej późnymi dziełami Sławomira Mrożka, gdzie liczne akcenty komiczne i groteskowe współgrają z posępną wymową utworu, tworząc niezwykłe doświadczenie estetyczne. Kompozycja Meyera idealnie współgra z librettem Libery, oddając niepokój, dysonanse oraz grozę współczesnej cywilizacji Zachodu.

Krzysztof Meyer, jeden z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych, jest autorem licznych dzieł symfonicznych i kameralnych. Był uczniem tak znakomitych mistrzów jak Krzysztof Penderecki, Nadia Boulanger i Witold Lutosławski, zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. W swojej twórczości sięgał po różnorodne style muzyczne, a także zilustrował młodzieńczą operę opartą na „Cyberiadzie” Stanisława Lema.

Antoni Libera, znany pisarz i tłumacz, autor bestsellerowej powieści Madame, przetłumaczonej na ponad dwadzieścia języków, to kolejny twórca, który wzbogacił Ślepy tor swoim talentem. Libera jest również ekspertem w dziedzinie twórczości Samuela Becketta i przyswoił polszczyźnie wszystkie dramaty tego noblisty.

Reżyser operowy, teatralny i pisarz Marek Weiss. W latach 1982-88 i 1992-95 był głównym reżyserem Teatru Wielkiego w Warszawie. Zrealizował na tej scenie dwadzieścia oper. Znalazły się wśród nich: „Borys Godunow” Musorgskiego, „Fidelio” Beethovena, „Wozzeck” Berga (prapremiera polska), „Łucja z Lammermoor” Donizettiego, „Straszny dwór” Moniuszki, „Turandot” Pucciniego, „Manekiny” Rudzińskiego, „Aida”, „Macbeth”, „Traviata” i „Nabucco” Verdiego, „Mistrz i Małgorzata” Kunada, „Bramy raju” Joanny Bruzdowicz (nagroda Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za rok 87), „Dama pikowa” Czajkowskiego, „Salome” Richarda Straussa, „Raj Utracony” Pendereckiego (prapremiera polska) i „Faust” Gounoda. Oprócz pięciu wydanych powieści jest również autorem „Białego Wieloryba” o swoich półwiecznych zmaganiach w tworzeniu teatru operowego w Polsce i na świecie. Promocja tej książki wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne odbędzie się w TW-ON przy okazji premiery „Ślepego toru”.

REALIZATORZY
Dyrygent: Łukasz Borowicz
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Jagna Janicka
Kostiumy: Anna Adamek
Choreografia i współpraca reżyserska: Izadora Weiss
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
Casting director: Izabela Kłosińska

OBSADA
Samobójca: Stanislav Kuflyuk
Zawiadowca: Krzysztof Szumański
Profesor / Generał Zakonu / Timur: Robert Gierlach
Asystentka / Siostra II / Ara: Anna Bernacka
Dziennikarz / Producent wina / WAN: Mateusz Zajdel
Ekolog / Prezbiter / Hook: Rafał Żurek
Partner Ekologa / Prepozyt / Tcheck: Bartłomiej Misiuda
Pasażerka I / Żona producenta wina / Feministka IV: Bożena Bujnicka
Pasażerka II / Dama / Gajda: Magdalena Pluta
Pasażerka III / Siostra I / Feministka I: Magdalena Stefaniak
Pasażerka IV / Opiekunka damy / Feministka II: Zuzanna Nalewajek
Sekretarka / Siostra Przełożona / Feministka III: Elwira Janasik
Oczekująca: Anna Staszak

Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

O autorze