Salzburska „Aida” z Anną Netrebko w kinach Cinema City

17

Po sukcesie kinowej retransmisji opery „Rigoletto” na jeziorze Bodeńskim, jeszcze w tym roku w ramach Aria on Screen w Cinema City będzie można zobaczyć trzy wspaniałe spektakle operowe w wersji kinowej: „Aidę”, „Czarodziejski flet” i „Łucję z Lammermoor”.

Po styczniowych pokazach „Rigoletta” z festiwalu nad jeziorem w Bregencji, w lutym (18 i 25.02) na ekranach kin obejrzymy „Aidę” Verdiego zarejestrowaną w 2017 roku podczas Festiwalu w Salzburgu z Anną Netrebko w tytułowej roli. Spektakl wyreżyserowała irańska artystka i feministka Shirin Neshat, irańskiej artystki i feministki, która znalazła sposób, by przełożyć tę popularną operę na język współczesnego widza.

W marcu zobaczymy zabawną i pełną wirtuozerii ekranizację „Czarodziejskiego fletu” nagraną również na Festiwalu w Salzburgu, a w kwietniu na melomanów czeka spotkanie z „Łucją z Lammermoor” wystawioną w Wiener Staatsoper.

Opery w ramach Aria on Screen można oglądać w wybranych kinach Cinema City w kilku miastach Polski w wersji 2D – w Warszawie w kinach CC Arkadia, CC Promenada, CC Białołęka, CC Sadyba; w Poznaniu w CC Plaza; w Katowicach w CC Punkt 44; w Krakowie w CC Bonarka (+VIP hall) i CC Zakopianka; w Łodzi w CC Manufaktura; oraz we Wrocławiu w CC Wroclavia (+VIP hall).  Pokazy będą odbywać się zawsze w dwa ostatnie wtorki miesiąca o godz. 19:00: Aida – 18 i 25 lutego 2020 r., Czarodziejski Flet – 24 i 31 marca 2020 r., Łucja z Lammermoor – 21 i 28 kwietnia 2020 r.

„Aida” powróciła do Salzburga w wielkim stylu w 2017 roku dzięki Shirin Neshat – irańskiej artystce, scenarzystce, fotografce i producentce filmowej mieszkającej w Nowym Jorku. Shirin Neshat, znana z działalności na rzecz kobiet w świecie islamu, zaproponowała nowoczesną wersję opery, pokazując w tej historii wątki współczesnego świata, uwypuklając ponadczasowość i uniwersalność tej tragicznej opowieści.

W roli głównej wystąpiła Anna Netrebko – po raz pierwszy na scenie jako Aida. Debiut nie przeszedł bez echa – „Anna Netrebko podbija Salzburg” pisał New York Times, a „Neue Zürcher Zeitung” określił występ artystki w dwóch słowach: „perfekcja i nieskazitelność”. W operze wystąpili też: Francesco Meli jako Radamès, jeden z najlepszych tenorów wszech czasów, określany jako „ideał wokalny”; Ekaterina Semenchuk jako Amneris, nazwana „primadonną wśród wszystkich mezzosopranów” oraz Luca Salsi (baryton) jako Amonasro.

Dyrygował Riccardo Muti, fenomenalny Włoch, który dodał operze energii i stworzył efekty, które dla wielu mogą wydawać się niemożliwe. To właśnie dzięki niemu wiedeńscy filharmonicy zagrali „Aidę” z urzekającą wirtuozerią, która na długo pozostanie w naszej pamięci (New York Times).

Libretto Aidy skłania do głębokiej refleksji na temat hierarchii i władzy. Jako najbardziej intymne dzieło Verdi’ego, skupia się na emocjach ofiar tragicznej miłości – temat kontrowersyjny i wciąż „na czasie”.

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart