Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Tomasz Konieczny, Piotr Buszewski i Krzysztof Bączyk w sezonie 2024/25 w Metropolitan Opera

0

Metropolitan Opera ogłosiła repertuar na sezon artystyczny 2024/25. Nowy sezon otworzy 23 września premiera „Grounded” Tesori, laureatki Tony Award. Pozostałe premierowe produkcje to „Ainadamar” Golijova, „Moby-Dick” Heggiego, „Antony and Cleopatra” Adamsa, oraz „Aida” Verdiego i „Salome” Straussa.

W nowych inscenizacjach pojawią się również polscy artyści – Piotr Beczała i Krzysztof Bączyk w „Aidzie” Verdiego, a Piotr Buszewski w „Salome” Straussa.

W trakcie całego roku na deskach Metropolitan Opera wystąpi wielu uznanych na świecie śpiewaków, tj.: Aigul Akhmetshina, Piotr Beczała, Benjamin Bernheim, Angel Blue, Lawrence Brownlee, Janai Brugger, Julia Bullock, Lise Davidsen, Amartuvshin Enkhbat, Gerald Finley, Elīna Garanča, Brian Jagde, Isabel Leonard, Peter Mattei, Ailyn Pérez, Matthew Polenzani, Sondra Radvanovsky, Nadine Sierra, Nina Stemme, Bryn Terfel, Elza van den Heever, Pretty Yende i Sonya Yoncheva.

Wznowione zostaną cieszące się popularnością tytuły, tj. „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha, „Tosca” Pucciniego, „Rigolettto” Verdiego, „Trubadur” Verdiego, „Cyganeria” Pucciniego, „Kobieta bez cienia” Straussa, „Czarodziejski flet” Mozarta (w dwóch wersjach – pełnej i familijnej), „Fidelio” Beethovena, „Wesele Figara” Mozarta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Dama pikowa” Czajkowskiego. 18 wystawianych tytułów to aż o dziesięć mniej niż w rekordowym sezonie 2007/08, kiedy to na scenie pojawiło się 28 różnych produkcji. W ciągu roku kurtyna pójdzie w górę 194 razy, wobec 215 zagranych przedstawień w sezonie 2022/23. Amerykańskie media zwracają również uwagę na brak w repertuarze utworów Wagnera, po raz drugi od czasów I wojny światowej (taka sytuacja miała miejsce również w sezonie 2013/14).

Budżetowe cięcia spowodowały również przesunięcie na kolejne sezony premier „Semele” Händla (w obsadzie z Jakubem Józefem Orlińskim), „Lunatyczki” Belliniego oraz “Rise and Fall of the City of Mahagonny” Weilla.

W sezonie 2024/25 na scenie Met wystąpi aż pięcioro Polaków: Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Tomasz Konieczny, Piotr Buszewski i Krzysztof Bączyk. Dla Piotra Beczały rola Radamesa w „Aidzie” Verdiego będzie już czwartą z rzędu prestiżową sylwestrową premiera. Spektakl w reżyserii Michaela Mayera miał być wystawiony w Nowym Jorku na otwarcie sezonu 2020/21 jako koprodukcja z Teatrem Bolszoj, jednak plany te pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Inwazja Rosji na Ukrainę przekreśliła z kolei możliwość współpracy z moskiewskim teatrem. Jeszcze przed rozpoczęciem wojny i zerwaniem współpracy z Rosją, w Bolszoj wystawiona została natomiast „Salome” w reżyserii Clausa Gutha (2021).

Piotr Beczała:

  • Radames w „Aidzie” Verdiego (nowa produkcja), reżyseria: Michael Mayer, dyrygent: Yannick Nézet-Séguin, spektakle od 31 grudnia 2024 do 25 stycznia 2025

Aleksandra Kurzak:

  • tytułowa rola w „Tosce” Pucciniego, reżyseria: Sir David McVicar, dyrygent: Xian Zhang/Marco Armiliato, spektakle od 25 września do 11 października 2024

Tomasz Konieczny:

  • Don Pizarro w „Fidelio” Beethovena , reżyseria: Jürgen Flimm, dyrygent: Susanna Mälkki, spektakle od 4 marca do 15 marca 2025

Piotr Buszewski:

  • Narraboth w „Salome” Straussa, reżyseria: Claus Guth, dyrygent: Yannick Nézet-Séguin, spektakle od 29 kwietnia do 24 maja 2025

Krzysztof Bączyk:

  • Faraon w „Aidzie” Verdiego (nowa produkcja), reżyseria: Michael Mayer, dyrygent: Yannick Nézet-Séguin, spektakle od 14 marca do 9 maja 2025

W ramach cyklu transmisji spektakli do kin „The Met: Live in HD” zobaczymy osiem tytułów tj.: „Opowieści Hoffmanna” (5 października), „Grounded” (19 października), „Tosca” (23 listopada), „Aida” (25 stycznia), Fidelio (15 marca), „Wesele Figara” (26 kwietnia), „Salome” (17 maja) i „Cyrulik sewilski” (31 maja). Oznacza to, że w transmitowanych przedstawieniach oglądać będziemy w tym sezonie Piotra Beczałę, Tomasza Koniecznego i Piotra Buszewskiego.

O autorze