Wiedeński klimat w Filharmonii Narodowej

4

1 stycznia w Filharmonii Narodowej odbył się XIV Koncert Noworoczny, zorganizowany przez Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury. Realizatorom ponownie udało się zaprosić do Warszawy znakomitych artystów, na czele z pierwszoligową gwiazdą światowych scen operowych – Ildebrando D’Arcangelo.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Słynnemu bas-barytonowi partnerowali Joanna Moskowicz oraz znany już warszawskiej publiczności z występów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej Leonardo Capalbo.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Wśród licznie zgromadzonej publiczności, częściej niż zazwyczaj to bywa w polskich operach czy filharmoniach, można było zobaczyć osoby ubrane w stroje wieczorowe. Wyjątkowy charakter wydarzenia podkreślili również organizatorzy, przystrajając salę koncertową dekoracjami kwiatowymi, które przywodziły na myśl oglądany tego samego poranka w telewizji Noworoczny Koncert Filharmoników Wiedeńskich.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Nie było to jedyne nawiązanie do wiedeńskiego klimatu, bowiem w programie koncertu znalazły się m.in. polki Straussa, a na zakończenie wieczoru wszyscy z entuzjazmem klaskali w rytm brawurowo zagranego przez Polską Orkiestrę Radiową pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego Marsza Radetzkiego.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Soliści przygotowali starannie dobrany na Nowy Rok przebojowy repertuar składający się z najpiękniejszych arii operowych pochodzących z dzieł m.in. Pucciniego, Gounoda, Bizeta i Mozarta, ale również hitów operetkowych i musicalowych.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Ildebrando D’Arcangelo słynie ze znakomitego wykonania partii mozartowskich i w trakcie pierwszej części wieczoru zaprezentował się w roli uwodzicielskiego Don Giovanniego, jak i jego sługi – Leporella. Najciekawiej w jego wykonaniu wypadła aria „Madamina, il catalogo e questo”, w której Leporello pokazuje Donnie Elvirze księgę ze spisem podbojów swego pana. Nie zabrakło również szampańskiej arii Don Giovanniego czy zmysłowego duetu „La ci darem la mano”.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Joanna Moskowicz zachwycała w kilku zupełnie różnych wcieleniach, na początku wyśpiewując bezbłędnie wszystkie górne dźwięki w arii Królowej Nocy z opery „Czarodziejski flet” Mozarta, by później poddać się radosnemu nastrojowi walca Musetty z „Cyganerii” Pucciniego i efektownie wykonać walc Julii z opery „Romeo i Julia” Gounoda.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Leonarda Capalbo publiczność podziwiała jako księcia Mantui z opery „Rigoletto” Verdiego oraz Cavaradossiego z „Toski” Pucciniego, ale największe wrażenie zrobił na mnie śpiewając meksykańską pieśń „Granada” skomponowaną przez Agustína Larę.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

W drugiej odsłonie wieczoru orkiestra nawiązała do rozpoczęcia obchodów Roku Moniuszkowskiego wykonując jedyną większą kompozycję symfoniczną tego kompozytora, uwerturę fantastyczną „Bajka”.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

W tej części koncertu soliści śpiewali głównie arie operetkowe i piosenki, z czego najbardziej efektowne było wykonanie przez Ildebrando D’Arcangelo przeboju Franka Sinatry „I’ve got you under my skin” oraz arii Torreadora z opery „Carmen” Bizeta, duet Moskowicz i Capalbo „Tonight, tonight” z musicalu „West side story” i „Glitter and be gay” z „Kandyda” Bernsteina przejmująco zaśpiewany przez polską sopranistkę.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Na bis wszyscy wykonawcy wznieśli symboliczny toast lampką szampana wywołując prawdziwą euforię wśród widzów toastem „Libiamo Ne’ Lieti Calici” z Traviaty” Verdiego.

XIV Koncert Noworoczny, fot. Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury

Magiczny wieczór podczas którego można było poczuć prawdziwie świąteczną atmosferę i zapomnieć o otaczającej rzeczywistości z dużą kulturą i elegancją prowadzili Agata Konarska oraz Ryszard Rembiszewski.

O autorze