Zmarła Edita Gruberová

0

W wieku 74 lat zmarła dziś w Zurychu wybitna sopranistka Edita Gruberová. Informację przekazała rodzina artystki za pośrednictwem współpracującej z nią agencji Hilbert Artists Management.

Nazywana przez krytyków i wielbicieli „prima donna assoluta”, „fenomenem koloratury”, „królową belcanto” śpiewaczka urodziła się w 1946 roku w Bratysławie. Studiowała i stawiała pierwsze kroki na drodze do międzynarodowej kariery w Wiedniu, gdzie wcieliła się w postać Zerbinetty w „Ariadnie na Naksos”. W kolejnych latach zdobywała następne prestiżowe sceny: Teatro alla Scala, Royal Opera House, Metropolitan Opera oraz oper w Monachium, Wiedniu, Hamburgu, Genewie, Zurychu, Florencji, Paryżu, Berlinie, Madrycie i Barcelonie.

Ze względu na jej warunki wokalne, wiele teatrów operowych decydowało się wystawić rzadziej znajdujące się na afiszu tytuły specjalnie dla niej. Były to dzieła takie jak „Maria Stuarda”, „Purytanie”, „Linda Di Chamounix” czy „Roberto Devereux” dla Wiener Staatsoper, „Lunatyczka” w Genewie i Neapolu, „Capuleti i Montecchi” w Londynie, kolejny „Purytanie” w Metropolitan Opera i na festiwalu w Bregenz. Nie można zapomnieć też o operach „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” w Barcelonie, „Córce Pułku”, kolejnych inscenizacjach „Linda Di Chamounix”, „Roberto Devereux”, „Anna Boleyn”, „Beatrycze z Tendy” i „Lunatyczki” w Zurychu, czy dedykowanych produkcjach „Anna Boleyn” i „Purytanie” dla Bayerische Staatsoper.

W 2003 roku debiutowała długo oczekiwaną partią Normy w Tokyo, którą to rolę wykonywała z ogromnym powodzeniem również w innych teatrach.

Nagrywała dla Deutsche Grammophon, wytwórni Philips, dla Teldec dla EMI oraz Dekki. Z wytwórnią Naghtingale Classics podpisała kontrakt na nagrania repertuaru belcantowego.

Gruberova otrzymała w Austrii i Bawarii honorowy tytuł „Kammersängerin”, była także członkiem honorowym Opery Wiedeńskiej. Przyznano jej wiele odznaczeń, została m.in. uhonorowana nagrodą Sir Lawrence’a Oliviera, prestiżową Franco-Abbiati-Price za najwybitniejszą interpretację roli z opery włoskiej (za Łucję), Bellini d’oro za wybitne kreacje oraz Order Zasługi Republiki Austriackiej. Otrzymała także Nagrodę Herberta von Karajana dla wybitnego artysty.

Artystka trzykrotnie występowała scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej – w 2010 roku dała tu koncert, rok później zaśpiewała partię królowej Elżbiety w koncertowej wersji „Roberta Devereux”, a w 2017 r. tytułową partię Normy w wersji koncertowej w opery Belliniego. W 2016 roku wystąpiła również na koncercie serii ICE Classic w Krakowie.

Karierę zakończyła w 2019 roku, występując w roli Elżbiety w „Roberto Devereux” Donizettiego w Bayerische Staatsoper.

O autorze