Nasza strona używa plików cookies, aby zapewnić Ci lepsze doświadczenia i dopasowane treści. Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

W wieku 89 lat zmarła Renata Scotto

Włoskie media poinformowały dziś o śmierci sopranistki Renaty Scotto.

Legendarna śpiewaczka urodziła się w 1934 roku w Savonie, gdzie zadebiutowała w wieku 18 lat w “Traviacie” Verdiego. Następnego dnia miał miejsce jej oficjalny operowy debiut na deskach Teatro Nuovo w Mediolanie, gdzie ponownie wcieliła się w rolę Violetty Valéry.

W tym samym roku w Savonie zaśpiewała po raz pierwszy “Madamę Butterfly”, po czym skierowała swe kroki do Teatro alla Scala, zgłaszając się na przesłuchanie do spektaklu “La Wally” Catalaniego. W premierowym spektaklu (1953 r.) występowała razem z Renatą Tebaldi i Mario del Monaco, jednak to dziewiętnastoletnia debiutantka została gwiazdą wieczoru, po zakończeniu przedstawienia wywoływana przez publiczność piętnaście razy przed kurtynę.

Przełomowy w jej karierze okazał się 1957 rok, kiedy to Teatro alla Scala zaprezentował podczas Edinburgh Festival swoją produkcję “Lunatyczki” Belliniego. Scotto w ostatniej chwili zastąpiła wówczas Marię Callas i zdobyła uznanie międzynarodowej widowni. Przedstawienie okazało się tak wielkim sukcesem, że w programie festiwalu dodano nieplanowany spektakl, w którym również zaśpiewała Scotto.

W latach 60-tych cieszyła się sławą jednej z czołowych belcantowych sopranistek, występując m.in. w “Łucji z Lammermoor”, “Napoju miłosnym”, “Annie Bolenie” Donizettiego, “I Capuleti e Montecchi” Belliniego, czy “Robercie Diable” Meyerbeera.

Jako Cio-Cio-San z opery “Madama Butterfly” Pucciniego zadebiutowała w 1965 roku w Metropolitan Opera, z którą była związana do końca kariery. W okresie do 1987 roku wystąpiła na scenie Met 314 razy w 26 rolach. Brała udział w pierwszych nagraniach oper na żywo realizowanych przez nowojorski teatr – m.in. “Cyganerii”, “Manon Lescaut”, “Tryptyku” Pucciniego, “Otello”, “Luzie Miller” czy “Don Carlo” Verdiego.

Śpiewała na najważniejszych scenach świata, włączając w to m.in. San Francisco Opera, Lyric Opera of Chicago, Dallas Opera, Royal Opera House, Gran Teatre del Liceu, Teatro La Fenice i Teatro Colón.

W późniejszych latach kariery jej repertuar poszerzył się o role bardziej dramatyczne w operach takich jak m.in. “Fedora” Giordana, “Werther” Masseneta, “Kawaler srebrnej róży” Straussa, “Parsifal” Wagnera, “Elektra” Straussa.

Zajmowała się również reżyserią operową oraz działalnością pedagogiczną, która koncentrowała się w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie i Juilliard School w Nowym Jorku.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Może Cię zainteresuje