22 i 24 września w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie zaprezentowana zostanie pierwsza pełnowymiarowa opera – „Umarłe miasto” Ericha Wolfganga Korngolda w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Spektakl miał swoją premierę 10 czerwca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i wzbudził dużo emocji wśród publiczności.
„Gościliśmy już wybitnych śpiewaków Aleksandrę Kurzak i Roberto Alagnę, uruchomiliśmy Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów, teraz przyszedł czas na pełnowymiarową operę.“ – zapowiada Piotr Franaszek, dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
„Umarłe miasto” to dzieło kompozytora, który napisał tę operę w wieku zaledwie 23 lat. W historii muzyki zapisał się nie tylko jako kompozytor muzyki klasycznej, ale również jako jeden z najważniejszych twórców Hollywood – za muzykę filmową dwukrotnie zdobył statuetkę Oscara.
Libretto opery powstało na podstawie powieści belgijskiego symbolisty G. Rodenbacha pt. „Bruges umarłe” traktującej o dramacie mężczyzny opłakującego martwą żonę w scenerii mglistej Brugii. Historia pokazuje, do czego zdolny jest człowiek opętany miłosną obsesją. Temat ten jest idealny dla estetyki Mariusza Trelińskiego – artysty zafascynowanego głębokim psychologizmem postaci, jaki idzie za upodobanym przez niego Liebestod– nieodłącznym połączeniem miłości i śmierci w sztuce. Równie atrakcyjna dla reżysera jest muzyka Korngolda – Treliński za klucz obiera kino. Cała klimatyczna opowieść rozgrywa się w umyśle głównego bohatera.
W spektaklach w Lublinie w rolii Marie / Marietty wystąpi Ewa Vesin (w Warszawie partię tę śpiewała Marlis Petersen), a jako Paul wystąpi ponownie Jacek Laszczkowski. Na scenie będzie można zobaczyć również Szymona Mechlińskiego, Tomasza Raka, Bernadettę Grabias, Marię Stasiak, Pavlo Tolstoy’a i Pawła Wundera. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objął Finnegan Downie Dear, dyrektor muzyczny Shadwell Opera. Za scenografię – mroczny dom-labirynt odpowiada Boris Kudlička. Spektakl powstaje w koprodukcji z brukselskim Théâtre de la Monnaie.