Trzy premierowe spektakle z Monachium, Wiednia i Paryża na ARTE.tv

6

W marcu platforma streamingowa ARTE.tv przygotowała aż trzy transmisje premierowych spektakli operowych. Jest to „Wojna i pokój” Prokofiewa w inscenizacji Dmitrija Czerniakowa (Bayerische Staatsoper), „Wesele Figara” Mozarta w reżyserii Barriego Koskiego (Wiener Staatsoper) oraz „Hamlet” Thomasa zrealizowany przez Krzysztofa Warlikowskiego, transmitowany na żywo prosto z Opéra national de Paris.

Przedstawienia operowe będą dostępne bezpłatnie z napisami w sześciu językach: polskim, niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim i hiszpańskim na platformie streamingowej ARTE.tv pod linkiem www.arte.tv/opera.

Od niedzieli, 5 marca polscy widzowie ARTE.tv mogą zobaczyć wystawianą w Bayerische Staatsoper zjawiskową operę „Wojna i Pokój” w reżyserii Dmitrija Czerniakowa, pod kierownictwem muzycznym Vladimira Jurowskiego: https://www.arte.tv/pl/videos/113701-000-A/siergiej-prokofjew-wojna-i-pokoj/. Jest to sztuka, która bije wszelkie dymensje: Prokofiew udźwiękowił epokową powieść Tołstoja jako potężny ciąg scen pomiędzy historią miłosną Nataszy Rostowej i Andrzeja Bołkońskiego, a bitwą rosyjskiej armii z wojskami Napoleona. Największe dzieło muzyczno-dramatyczne Prokofiewa łączy w 13 obrazach dramat społeczny z kroniką dziejów, tworząc monumentalną całość. Po raz pierwszy „Wojna i Pokój” zostanie wystawiona w Monachium.

Rosyjski reżyser Dmitrij Czerniakow zazwyczaj przenosi fabuły operowe do czasów współczesnych,
często prezentuje je w pozornie codziennych lub intymnych sceneriach i sytuacjach przez co
widzowie nigdy nie mogą uciec w zdystansowaną perspektywę planu ogólnego. Poruszają nas
przedstawione w swojej niedoskonałości postaci, ze swoimi błędami i raz to udanymi, innym razem
daremnymi próbami bycia szczęśliwymi.

Nie sposób wyobrazić sobie Wiener Staatsoper bez opery komicznej Mozarta. Już 11
marca widzowie ARTE.tv będą mogli zobaczyć jedną z najwybitniejszych oper w historii muzyki:
„Wesele Figara”. Już w ramach swojej pierwszej współpracy Wolfgang Amadeusz Mozart i jego
librecista Lorenzo Da Ponte podjęli ryzyko: rozpoczęli pracę nad operą nie otrzymawszy ani zlecenia
na dzieło, ani obietnicy jego wystawienia czy zapłaty. Ponadto oryginał, komedia Beaumarchais´go,
został krótko wcześniej zakazany przez cesarza Józefa II, ponieważ „sztuka zawiera wiele obraźliwych
elementów”. Dyplomatycznie utalentowany Da Ponte zdołał rozwiać wątpliwości cesarza i nawet go
przekonał, aby osobiście nakazał wystawienie prapremiery „Wesela Figara” w teatrze Hofburgu.
Tym razem, Barrie Kosky, jeden z najbardziej innowacyjnych reżyserów operowych naszych czasów,
odważył się na nową interpretację Figara, pod kierownictwem głównego dyrektora muzycznego
Philippe’a Jordan’a i z udziałem Andrè’a Schuen, Hanna-Elisabeth Müller, Ying Fang i Peter’a
Kellner’a w rolach głównych.

Z kolei 30 marca o godz. 19:30 odbędzie się transmisja „Hamleta” prosto z Opéra national de Paris. Inscenizacja została zrealizowana przez polskiego reżysera Krzysztofa Warlikowskiego
pod kierownictwem muzycznym Thomasa Hengelbrocka. „Być, albo nie być” – Szekspir i jego
dramaty do dziś poruszają poetów, filozofów i muzyków. Romantyków XIX wieku fascynował
szczególnie „Hamlet”, tragedia zadającą pytania egzystencjalne, opowiadająca o nieszczęśliwej
miłości Ofelii i mściwym duchu ojca Hamleta. Ambroise Thomas przekłada dzieło Szekspira na
muzyczno-dramatyczny język wielkiej opery francuskiej (grand opera). Otchłanie ludzkiej psychiki są
głównym motywem produkcji Krzysztofa Warlikowskiego. Również w przypadku Hamleta zgłębia on
szaleństwo, które leży u podstaw dramatu Szekspira i udźwiękowienia Thomasa. Słynny francuski
baryton Ludovic Tézier śpiewa rolę tytułową, a Lisette Oropesa wciela się w rolę Ofelii.

O autorze