Telewizja Mezzo pokaże „Borysa Godunowa” Musorgskiego w reżyserii Kirilla Serebrennikova, zrealizowanego przez Dutch National Opera. W tytułowej roli wystąpi Tomasz Konieczny, który w Amsterdamie po raz pierwszy zmierzył się z postacią cara – człowieka rozdartego między nieposkromioną ambicją a paranoicznym lękiem. Emisja spektaklu zaplanowana jest na 13 lipca o godz. 21:00, a powtórki przewidziano na 22 i 26 lipca.
Premiera nowej inscenizacji odbyła się 10 czerwca, a przedstawienie pozostanie na afiszu do 29 czerwca. Kierownictwo muzyczne objął Vasily Petrenko.
Na scenie, obok Tomasza Koniecznego, zobaczymy m.in.: Davida van Laara jako Fiodora, Innę Demenkovą jako Ksenię, Polly Leech w roli niani, Dumitrę Mîțu jako Grigorija, Vitalija Kowaljowa jako Pimena, Ya-Chunga Huanga jako księcia Shuyskiego, Raehann Bryce-Davis jako Marynę Mniszkównę oraz Jasurbeka Khaydarova w roli Andrieja Shchelkalova.
„Boris Godunov” to monumentalna opera oparta na dramacie Puszkina i historycznych kronikach, ukazująca mroczne mechanizmy władzy oraz psychologiczny dramat człowieka, który zdobył tron, lecz nie potrafił uwolnić się od ciężaru winy. Akcja toczy się na przełomie XVI i XVII wieku, w czasach tzw. Wielkiej Smuty, i koncentruje się na postaci tytułowego cara – byłego bojara, który po tajemniczej śmierci carewicza Dymitra zostaje wyniesiony na tron. Musorgski nie ogranicza się do stworzenia portretu polityka – zagląda w głąb duszy bohatera rozdartego między poczuciem odpowiedzialności a obsesyjnym lękiem przed karą i zdradą. Pozbawiona tradycyjnego wątku miłosnego, opera imponuje potęgą scen chóralnych, dramatycznymi kontrastami i intensywnością psychologiczną.

Kirill Serebrennikov to jeden z najciekawszych i najbardziej bezkompromisowych reżyserów współczesnego teatru i opery, od lat wywołujący silne emocje swoimi artystycznymi wyborami. Przez długi czas związany z rosyjskim środowiskiem artystycznym, stał się celem represji politycznych z powodu swojej niezależności i krytycznego stosunku do władzy. W latach 2017–2019 przebywał w areszcie domowym, oskarżony o rzekomą defraudację funduszy – zarzuty te, jak twierdzą on sam i liczni obserwatorzy, miały charakter polityczny i stanowiły próbę jego uciszenia.
Serebrennikov w amsterdamskiej inscenizacji „Borysa Godunowa” mistrzowsko łączy dramat historyczny z obrazem współczesnej Rosji, ukazując uniwersalne mechanizmy władzy i kontroli. W warstwie inscenizacyjnej pojawiają się liczne odniesienia do dzisiejszych realiów, szczególnie społeczno-politycznej sytuacji w Rosji – z jej atmosferą represji, propagandy i nadzoru. Dzięki temu spektakl zyskuje wymiar bolesnej aktualności, stając się zarówno artystyczną reinterpretacją, jak i ważnym głosem w debacie o współczesnym świecie.

Tomasz Konieczny latem powróci na Festiwal w Bayreuth, gdzie ponownie wcieli się w swoją koronną rolę Wotana. Wcześniej, w lipcu, w Sopocie odbędzie się kolejna edycja Baltic Opera Festival, którego Konieczny jest dyrektorem artystycznym. Nadchodzący sezon przyniesie mu powrót do Metropolitan Opera – tym razem w roli Mandryki w „Arabelli” Straussa oraz Kurwenala w „Tristanie i Izoldzie” Wagnera. Wystąpi także jako Jochanaan w „Salome” oraz tytułowy „Latający Holender” Wagnera na scenie Wiener Staatsoper. Do ważniejszych angaży należą także rola Pizarra w „Fideliu” Beethovena w Bayerische Staatsoper oraz Kurwenala w „Tristanie i Izoldzie” w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.