Nigdy niewystawiane w Polsce oratorium sceniczne Händla „Semele”, arcydzieło wśród kompozycji barokowych, to koprodukcja Teatru Wielkiego, Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych. Premiera 21 kwietnia.
Georg Friedrich Händel chcąc wystawić swoje najnowsze dzieło na scenie londyńskiej Covent Garden w czasie Wielkiego Postu, świadomie określił ją mianem oratorium. W rzeczywistości jednak jest to utwór sceniczny, z tekstem o zabarwieniu miłosnym, a nawet erotycznym „To nie oratorium, ale sprośna opera!” – oburzali się współcześni Händlowi widzowie. Z kolei od strony muzycznej dzieło zawiera wiele zapożyczeń z innych utworów Händla (m.in. z opery „Juliusz Cezar”), a także Alessandro Scarlattiego i Georga Philippa Telemanna. Bez wątpienia jednak jej libretto, które nota bene także było zaczerpnięte z opery innego kompozytora, powstało w oparciu o Metamorfozy Owidiusza, których autentyczności nikt nie zamierza podważyć.
Podstawowym celem realizacji tego projektu jest gruntowne poznanie zapomnianej, a wybitnej kompozycji, przybliżenie dzieła widzom i słuchaczom oraz konsolidacja działań uczelni artystycznych Łodzi i szkoły baletowej przy wsparciu Teatru Wielkiego w Łodzi. Udostępnienie sceny łódzkiej opery nie tylko podnosi rangę przedsięwzięcia, lecz przede wszystkim stwarza niespotykane dotąd możliwości twórcze dla młodych artystów.
Spektakl w Teatrze Wielkim w Łodzi realizowany jest w nietypowej koprodukcji – łódzkiej opery, Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Co warte podkreślenia, to studenci odpowiedzialni są zarówno za stronę muzyczną – soliści i orkiestra, ale także za plastyczne opracowanie dzieła.
Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do Europejskiej Akademii Operowej z siedzibą w Maastricht.
(informacja prasowa)