Teatr Wielki-Opera Narodowa zapowiada repertuar na sezon 2023/2024

1

Teatr Wielki – Opera Narodowa zainauguruje sezon artystyczny 2023/2024 w dniu 20 sierpnia. Po raz kolejny w Warszawie zagra Ukrainian Freedom Orchestra, powołana do życia w ubiegłym roku w geście solidarności z ofiarami wojny w Ukrainie jako wspólne przedsięwzięcie TW-ON i Metropolitan Opera. Muzycy zagrają pod batutą Keri-Lynn Wilson, a jako soliści wystąpią znakomici ukraińscy śpiewacy, tj. m.in. Olga Kulchynska i Dmytro Popov. Wydarzenie będzie początkiem większej trasy koncertowej zespołu, której szczegóły zaprezentowane zostaną wkrótce.

Pierwsza operowa premiera nowego sezonu odbędzie się 14 października. Będzie to prapremiera opery „Ślepy tor” Krzysztofa Meyera, pianisty, pedagoga, jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów polskich, którego cechuje niezwykła intelektualna świadomość twórcza. Libretto do „Ślepego toru” napisał znawca i tłumacz twórczości Samuela Becketta, a także ceniony pisarz Antoni Libera, autor nominowanej do nagrody literackiej „Nike” powieści pt. „Madame”. Spektakl poprowadzi muzycznie Łukasz Borowicz, a wyreżyseruje go Marek Weiss, który ostatnio dla Teatru Wielkiego realizował „Manru” Ignacego Paderewskiego (2018 r.). Zaśpiewają m.in. Stanisław Kuflyuk, Krzysztof Szumański, Anna Bernacka, Magdalena Pluta, Robert Gierlach, Bożena Bujnicka, Magdalena Stefaniak, Zuzanna Nalewajek, Elwira Janasik.

Pod koniec stycznia wystawiona zostanie długo oczekiwana koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z festiwalem w Salzburgu – „Medea” Luigiego Cherubiniego w reżyserii Simona Stone’a. Reżyser osadza akcję opery we współczesnej Europie wśród austriackiej elity. Salzburska premiera tego tytułu spotkała się z szerokim uznaniem zarówno festiwalowej widowni jak i krytyki. Stone znany jest widowni operowej z wystawień realizowanych m.in. na scenach Bayerische Staatsoper, Theater Basel czy Opéra National de Paris. Jest laureatem nagrody Sydney Theatre Award za najlepszą produkcję niezależną. Ostatnio zrealizował w Royal Opera House „Innocence” zmarłej kilka dni temu fińskiej kompozytorki Kaiji Saariaho, powróci również w tym roku do Salzburga z nową produkcją „Pasji greckiej” Bohuslava Martinů, w której wystąpi m.in. Łukasz Goliński.

W premierze „Medei” po kilku latach nieobecności na warszawskiej scenie zaśpiewa Rafał Siwek, w tytułowej roli wystąpi zaś chyba najczęściej obsadzany od kilku sezonów sopran Izabela Matuła. Orkiestrę poprowadzi dyrektor muzyczny teatru Patrick Fournillier.

Po ponad dwudziestopięcioletniej nieobecności, w marcu przyszłego roku na scenę TW-ON powróci „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Po „Marii de Buenos Aires” Piazzoli będzie to kolejny spektakl w reżyserii Wojciecha Farugi. W koncepcji reżysera zabawne perypetie kochanków i lekka konwencja są tylko zasłoną dymną dla prawdziwych problemów. Akcja przeniesiona zostanie do Ameryki przełomu lat 60. i 70. Wystąpią: Hubert Zapiór, Łukasz Kózka, Zuzanna Nalewajek, Aleksandra Orłowska i Artur Janda. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi młody ukraińsko – polski dyrygent Yaroslav Shemet.

Po „Barbarze Radziwiłłownie” Henryka Jareckiego, Opera Narodowa powraca do cyklu wystawień zapomnianych polskich dzieł operowych. W przyszłym sezonie odkurzona zostanie partytura „Beatrix Cenci” Ludomira Różyckiego. Libretto opery powstało na kanwie dramatu Juliusza Słowackiego i opowiada historię przeznaczoną dla osób o mocnych nerwach. Zawiera ona bowiem próbę gwałtu, szantaż i morderstwo i wszystko to, co w naturze ludzkiej najbardziej nikczemne. Widoczne są tu pokrewieństwa z „Toscą” Pucciniego – na analogię wpływa nie tylko miejsce ostatniego aktu (Zamek św. Anioła w Rzymie), lecz także schemat fabularny oparty na relacji między trójką głównych bohaterów, w której miesza się miłość, pożądanie i odraza. Wersja koncertowa będzie okazją do weryfikacji sądów i zwrócenia uwagi na oryginalność Różyckiego, nawiązującego nie tylko do opery werystycznej, lecz także tradycji wagnerowskiej. Kierownictwo muzyczne w spektaklu obejmie Marta Kluczyńska, pomysłodawczyni cyklu. W obsadzie znajdują się m.in. Krzysztof Szumański, Karina Skrzeszewska, Szymon Mechliński, Łukasz Załęski, Adrian Janus, Anna Bernacka.

W czerwcu zaplanowano wstępnie premierę „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego, lecz jego finalne wystawienie uzależniono od aktualnej sytuacji na Ukrainie. Ten psychologiczny dramat odsłaniający mechanizmy władzy przejętej siłą i podstępem oraz pokazujący zgubne skutki tyranii wyreżyserował Mariusz Treliński. Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz New National Theatre Tokyo, gdzie został pokazany w listopadzie ubiegłego roku, gdyż rząd Japonii nakładając sankcje polityczne i gospodarcze na agresora, postanowił nie odrzucać dorobku rosyjskiej kultury. Warszawska premiera spektaklu zaś, zaplanowana na czerwiec 2022 roku, decyzją dyrekcji została odwołana. Tokijskie przedstawienie można do 24 września oglądać na platformie streamingowej OperaVision. Partię tytułową Borysa Godunowa wykona Tomasz Konieczny, który obecnie święci triumfy w „Latającym Holendrze” Wagnera w Metropolitan Opera. Spektaklem zadyryguje Michał Klauza.

W kwietniu 2024 roku Polski Balet Narodowy premierowo wykona „Pinokia”, dwuaktowe dzieło na podstawie powieści Carlo Collodiego do muzyki Mieczysława Wajnberga, które ucieszy zarówno najmłodszych, jak i dorosłych widzów. Zainteresowanie twórczością tego fascynującego kompozytora tworzącego na styku kultury polskiej, rosyjskiej i żydowskiej – sprawia, że jego dzieła pojawiają się nie tylko na nagraniach płytowych i w repertuarach filharmonii, lecz także na deskach teatrów. Coraz lepiej poznawana jest jego twórczość operowa. Zapadającą w pamięć „Pasażerkę” można było kilka lat temu oglądać w Warszawie, w przyszłym roku zagości ona z kolei w Teatro Real w Madrycie i będzie to kolejne wystawienie tej opery na światowych scenach. Balet Wajnberga oparty jest na książce „Buratino” Aleksieja Tołstoja, dalekiego krewnego słynnego pisarza, który ze znacznymi odstępstwami od powieści Collodiego przedstawia historię ożywającej figurki z drewna. Anna Hop inspirując się oryginałem Collodiego, stworzy własną historię dostosowaną do współczesnych czasów i poprzez choreografię pokaże uniwersalne przesłanie o trudach dorastania. Premierą zadyryguje Marta Kluczyńska, która zajęła się także redakcją muzyczną dzieła.

Dla miłośników baletu przygotowano również wieczór w trzech częściach Bolero +. Będzie on zawierał prezentowane już wcześniej „Moving Rooms” oraz „Bolero” w choreografii Krzysztofa Pastora oraz prapremierę – „Kilar Concerto”. Pierwszy wieczór baletowy zaplanowany został na grudzień tego roku; nieprzypadkowo jednak, ostatni spektakl odbędzie się w przededniu 15 rocznicy utworzenia Polskiego Baletu Narodowego.

Spośród wznowień przedstawień spektakularnie zapowiadają się obsady „Aidy” Verdiego, „Traviaty” Verdiego oraz „Madamy Butterfly” Pucciniego.

Jako rywalizujące o serce Radamesa Aida i Amneris zaprezentują się debiutująca w Operze Narodowej Ewa Płonka oraz Agnieszka Rehlis. Obie śpiewaczki częściej niż w Polsce można zobaczyć na najlepszych światowych scenach, a ich wspólny występ to nie lada gratka i jeden z punktów sezonu, którego nie można przegapić. Dodatkową wisienką na torcie jest debiut Szymona Mechlińskiego w partii Amonasro.

W „Traviacie” Verdiego również udało się skompletować imponującą obsadę. Tytułową rolę będą dzielić ze sobą dwie utalentowane, piękne śpiewaczki – Adriana Ferfecka i Aleksandra Olczyk, w roli Alfreda wystąpią Piotr Buszewski oraz Tadeusz Szlenkier, a partię Giorgia Germonta wykona znakomity Łukasz Goliński.

Powróci też wystawiony kilka razy w obecnym sezonie flagowy spektakl Opery Narodowej – „Madame Butterfly” Pucciniego. Przepiękna realizacja Mariusza Trelińskiego i Borisa Kudlički w 2024 roku obchodzić będzie swoje 25 urodziny i nadal zachwyca widzów niejednej sceny operowej na świecie. W jubileuszowych spektaklach wystąpią Izabela Matuła, Rafał Bartmiński oraz Łukasz Goliński.

Nie zabraknie również lubianej inscenizacji „Czarodziejskiego fletu” Mozarta. Zaśpiewają w nim m.in. Gabriela Legun, Emil Ławecki, Katarzyna Drelich, Hubert Zapiór, Maria Stasiak i Łukasz Klimczak.

W „Cyganerii” Pucciniego wystąpi Long Long – laureat 10. edycji Konkursu Moniuszkowskiego, zdobywca III nagrody im. Marii Fołtyn za najlepsze wykonanie utworu Stanisława Moniuszki. W spektaklu w reżyserii Barbary Wysokiej będzie można tym razem zobaczyć również Adrianę Ferfecką, Aleksandrę Orłowską, Szymona Mechlińskiego, Davide’a Giustiego, Tomasza Raka i Joannę Kędzior.

W „Halce” Moniuszki główne role powierzono natomiast Izabeli Matuli, Rafałowi Bartmińskiemu oraz Tomaszowi Rakowi.

W kwietniu przyszłego roku w ramach Timeless Film Festival Warsaw poświęconego klasyce filmowej, którego pomysłodawcą jest Roman Gutek, odbędzie się niepowtarzalny, jubileuszowy pokaz nagrodzonego 8 Oscarami arcydzieła Miloša Formana AMADEUSZ LIVE.

Z okazji 40. rocznicy premiery obrazu Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego wykonają na żywo muzykę do filmu, który zostanie wyświetlony na wielkim ekranie w jakości HD. Kierownictwo muzyczne obejmie Dawid Runtz. Wieczór w Teatrze Wielkim to hołd dla słynnego dzieła, które opowiada o starciu dwóch kompozytorów: radosnego, frywolnego geniusza (Tom Hulce jako Mozart) oraz wyniosłego, pozbawionego talentu zazdrośnika (zdobywca Oscara F. Murray Abraham jako Salieri). „Amadeusz” spełni marzenia nie tylko melomanów i miłośników muzyki poważnej, ale też wszystkich widzów, którzy kochają kino i chcą uczestniczyć w niepowtarzalnym święcie jednego z najbardziej uznanych dzieł filmowych XX wieku.

Pozostałe spektakle w repertuarze to „Chorus Opera”, „Carmina Burana. Mgnienie oka” i „Maria de Buenos Aires”. Spośród wydarzeń specjalnych można znaleźć koncerty „Krzysztof Penderecki in memoriam”, „Gustaw Holoubek in memoriam” oraz galę sylwestrową. Powrócą również lubiane balety – „Drakula”, „Bajadera”, „Giselle”, „Don Kichot”, „Fredriana”. Jak co rok, tym razem po raz 16 w Sali Kameralnej TW-ON artyści PBN zaproszą na miniatury taneczne w ramach „Kreacji”, które dają im możliwość poczuć się jak zawodowi choreografowie.

TW-ON nie zapomina również o najmłodszych widzach. Kontynuowane będą „Poranki muzyczne”, „Spotkania z Muzalindą”, „Rodzinne zabawy z Wielkim”. Pojawią się też nowe cykle: „Muzyka polska na 4 ręce” w formie koncertów połączonych z prezentacją multimedialną oraz „Melodie dużego ekranu” – koncerty muzyki filmowej z projekcjami i „Tango argentyńskie – z Buenos Aires do Warszawy”. Pokazane będą również zupełnie nowe propozycje dla najmłodszych miłośników muzyki w formie bajkowych mini-spektakli: „Calineczka” oraz „Jaś i Małgosia”.  

O autorze