Szalone Dni Muzyki już po raz dziesiąty w Warszawie

1

Jubileuszowa edycja międzynarodowego festiwalu muzyki klasycznej odbędzie się w dniach 27–29  września pod hasłem „Kartki z podróży”. W ciągu trzech dni odbędzie się 57 koncertów, podczas których publiczność usłyszy najpiękniejsze i  najpopularniejsze utwory inspirowane dalekimi podróżami czy odległymi kulturami. Muzyczne święto po raz pierwszy zainauguruje Preludium, czyli cztery koncerty w siedzibie Sinfonii Varsovii, które odbędą się dzień przed głównym programem festiwalu (26 września).

 Rewolucyjna idea Szalonych Dni Muzyki cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności – bez względu na to, czy ktoś dopiero rozpoczyna swoją przygodę z muzyką klasyczną, czy śledzi wydarzenie od lat. Bogaty program tegorocznej edycji obejmuje nie tylko dzieła z repertuaru klasyki, ale też twórczość innych gatunków tj. jazz, muzyka ludowa, filmowa, teatralna. Tegoroczny temat przewodni – „Kartki z podróży” – to zaproszenie do niezwykle różnorodnego świata utworów inspirowanych podróżami.

Kompozytorzy często odzwierciedlają wrażenia ze swoich podróży za pomocą dźwięków. Tak było w  przypadku Kaprysu włoskiego Piotra Czajkowskiego (koncert nr 29) oraz cyklu Aleksandra Tansmana Le tour du monde en miniature (koncert nr 59).  Muzyczną wycieczką do stolicy Francji będzie poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina (koncert nr 16 i 34). Publiczność będzie miała szansę przenieść się także do najsłynniejszej sali tanecznej miasta Meksyk lat 20. XX wieku, której muzyczny obraz przedstawił Aaron Copland w kompozycji El Salón Mexico. Po  kraju Basków z kolei oprowadzi Pablo de Sarasate w Kaprysie baskijskim. Dużo czasu w podróży spędzał Wolfgang Amadeusz Mozart, którego symfonie: „Paryska”, „Linzka” i „Praska” (koncert nr 23, 45) oraz arie z oper zabrzmią podczas festiwalu (koncert „Mozart w operze”). Repertuar operowy dopełnią arie z  Carmen Georgesa Bizeta, Króla Rogera Karola Szymanowskiego czy Oedipus Rex Igora Strawińskiego (koncert nr 11).

Inny aspekt podróżowania – metaforyczny – także został uwzględniony w programie. Mówi się, że improwizowanie jest formą podróży po rejonach wyobraźni. Idąc tym tropem, w repertuarze znalazły się utwory z muzyką improwizowaną. Na koncercie „Oriental Liszt” (nr 1 i 15) poza kompozycjami węgierskiego kompozytora Ferenca Liszta, będzie można usłyszeć improwizacje na instrumentach z  Bliskiego Wschodu takich jak ud i kanun. Innym wydarzeniem tego typu będzie projekcja filmu Metropolis z 1926 roku (koncert nr 33), połączona z improwizacją na żywo na instrumentach akustycznych i elektronicznych. Z improwizacją łączy się też jazz. Ten gatunek muzyczny pojawi się na  Szalonych Dniach Muzyki za sprawą Big Bandu UMFC (koncert nr 19 i 60) czy Atom String Quartet, kwartetu smyczkowego znanego m.in. z jazzowych aranżacji klasyki (koncert nr 37). Z kolei podróż w  czasie – do XVII i XVIII wieku – będzie możliwa dzięki Ensemble Masques, zespołowi specjalizującemu się w wykonawstwie muzyki dawnej (koncerty nr 36, 53).

Wśród zaproszonych na festiwal artystów znaleźli się zarówno uznani wykonawcy, jak i początkujący adepci sztuki muzycznej. Wystąpią: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonietta Cracovia oraz Sinfonia Varsovia, a także zespoły kameralne: DesOrient, The Whoop Group, Ensemble Masques, Quatuor Psophos, the  New Warsaw Trio, Atom String Quartet, Weinberg Piano Trio, proModern i Mazel Tov Clarinet Quartet. Wśród solistów wymienić można Dianę Tishchenko (skrzypce), Nicholasa Angelicha, Franka Braley’a (fortepian), Ewę Majcherczyk (sopran), Annę Borucką (mezzosopran) i Szymona Komasę (baryton). Tradycją festiwalu jest także zapraszanie wyróżniających się orkiestr ze szkół muzycznych z  całego kraju, m.in. Krakowa, Wrocławia i Lublina. W tym roku młodzieżowe zespoły zagrają 11  koncertów.

„W ciągu dziewięciu lat festiwal zgromadził ponad 310 tysięcy słuchaczy na 610 koncertach. Cieszymy się, że Szalone Dni Muzyki przełamują stereotypy związane z muzyką klasyczną i docierają do tak wielkiego grona słuchaczy nie tylko z Warszawy, ale też całej Polski. W tym roku jubileuszowe świętowanie rozpoczniemy czterema koncertami w naszej siedzibie przy ulicy Grochowskiej. Preludium odbędzie się dzień przed koncertami w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Tym samym festiwal będzie trwał nie trzy, a cztery dni” – mówi Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia, organizator polskiej edycji Szalonych Dni Muzyki. Preludium w siedzibie Orkiestry to nie jedyna tegoroczna nowość. Publiczność będzie mogła śledzić za pomocą swoich telefonów komórkowych to, czego zazwyczaj nie widać z daleka – zbliżenia na scenę, twarz dyrygenta czy dłonie pianisty – dzięki aplikacji mobilnej OnStage. Usługa będzie dostępna na dwóch koncertach, nr 19 i 34.

Stałym elementem festiwalu stały się tematyczne karnety. W tym roku na słuchaczy będzie czekać pięć propozycji: „Festiwal w pigułce”, czyli pakiet koncertów pozwalający w pełni doświadczyć atmosfery Szalonych Dni Muzyki, „Śladami wielkich podróżników”, czyli utwory kompozytorów, którzy tworzyli pod wpływem dalekich podróży, „Orientalne inspiracje” skupiające utwory nawiązujące do krajów Orientu, „Wieczorową porą” dla tych słuchaczy, którzy preferują wieczorne wydarzenia oraz  „Junior na koncertach” przeznaczony dla dzieci od szóstego roku życia i całych rodzin. Na najmłodszych jak zawsze będą czekały Smykofonie.

Szalone Dni Muzyki to niecodzienne spotkanie ze sztuką dźwięków – przystępne i otwarte na szerokie grono słuchaczy. Dzięki różnorodnemu repertuarowi, niskim cenom biletów (13-18 zł) oraz krótkim czasom trwania festiwal jest wydarzeniem, w którym udział może wziąć dosłownie każdy. Poza wydarzeniami w siedzibie Orkiestry oraz przestrzeniom Teatru Wielkiego – Opery Narodowej przez trzy dni odbywać się będą darmowe wydarzenia w namiocie na Placu Teatralnym.

O autorze