Krzysztof Warlikowski uznawany jest za jednego z najważniejszych reżyserów operowych w Europie, a jego inscenizacje wystawiane są na tak prestiżowych scenach jak Bayerische Staatsoper, Opéra national de Paris, Royal Opera House, Royal Theatre of La Monnaie, czy Salzburger Festspiele. Artysta na stałe współpracuje z Małgorzatą Szczęśniak, która jest autorem scenografii do jego spektakli.
Warlikowski jednocześnie pełni funkcję dyrektora artystycznego Nowego Teatru w Warszawie, który po raz drugi w historii postanowił zorganizować „Przegląd oper Krzysztofa Warlikowskiego i Małgorzaty Szczęśniak”.
Spektakle operowe zrealizowane przez ten artystyczny duet niezmiennie budzą ciekawość, fascynację, zachwyt i kontrowersje ze względu na złożoność ich przekazu i przenikliwość w ujawnianiu zakodowanych tropów kultury. Pogłębiona analiza (a nawet psychoanaliza) tekstów operowych jest dla reżysera punktem wyjścia do precyzyjnie skomponowanych inscenizacji, w których synergia muzyki, scenografii, ruchu scenicznego, filmu i gry aktorskiej służy wyzwalaniu wielowątkowych wymiarów i znaczeń. Opera staje się w tym ujęciu poznawczą przygodą, co poświadczają emocje publiczności i krytyków, a także prestiżowe nagrody przyznane w zeszłym roku reżyserowi Krzysztofowi Warlikowskiemu (Złoty Lew w Wenecji) oraz twórczyni scenografii i kostiumów Małgorzacie Szczęśniak (Opera Awards).
Ze względu na to, że dostępność tych spektakli w Polsce jest ograniczona, Nowy Teatr oferuje możliwość obejrzenia ich na dużym ekranie i w znakomitej jakości. Raz w miesiącu (od marca do grudnia 2022) prezentowane będą rejestracje wideo przedstawień z wprowadzeniem Katrzyny Naliwajek.
Harmonogram trzech pierwszych pokazów przedstawia się następująco:
29 marca 2022, godz. 19.00 „Lady Makbet mceńskiego powiatu” Szostakowicza, Opéra national de Paris
Opera Dymitra Szostakowicza to jedno z największych dokonań giganta muzyki XX wieku. Zakazana przez niemal 30 lat od premiery w roku 1934 dzieliła trudne losy kompozytora, poddawanego skrajnej presji i cenzurze w Związku Radzieckim. Niespełna trzydziestoletni kompozytor wykreował z Nikołajem Leskowem ironiczny obraz obyczajowości patriarchalnej, w której zwyczajne pragnienia miłości, dobrobytu i poszanowania praw kobiet pozostają w konflikcie z systemową przemocą. Inscenizacja Warlikowskiego głęboko wnika w materię opery i tworzy wrażenie doskonałej odpowiedniości pomiędzy akcją sceniczną i przebiegającą w tle psychologiczną ewolucją postaci. Wielka kreacja śpiewaczki Aušrinė Stundytė w tytułowej roli Kateriny pozwala uchwycić procesy, prowadzące do kolejnych zabójstw oraz złożoność uczuć tej zaledwie „powiatowej lady Makbet”. Dlaczego opera jest niezgodna z totalitarną koncepcją kultury? To jedno z pytań, na które postaramy się odpowiedzieć.
Muzyka Dymitr Szostakowicz
Libretto Alexandre Preis, Dmitri Chostakovitch na podstawie Nikołaja Leskowa
Dyrygent Ingo Metzmacher
Reżyseria Krzysztof Warlikowski
Scenografia i kostiumy Małgorzata Szczęśniak
Reżyseria światła Felice Ross
Wideo Denis Guéguin
Animacje Kamil Polak
Choreografia Claude Bardouil
Dramaturgia Christian Longchamp
Orkiestra i chór Opéra national de Paris
Reżyseria nagrania Stéphane Metge
Obsada: Dmitry Ulyanov, John Daszak, Aušrinė Stundytė, Pavel Černoch, Sofija Petrović, Wolfgang Ablinger‑Sperrhacke, Andrei Popov, Krzysztof Bączyk, Marianne Croux, Alexander Tsymbalyuk, Sava Vemić
5 kwietnia, godz. 19.00 „Wozzeck” Berga
11 maja, godz. 19.00 „Elektra” Straussa
Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek
Bezpłatne wejściówki do odbioru w dniu wydarzenia dostępne do wyczerpania:
I pula na bilety.nowyteatr.org od 12:00
II pula w kasie teatru na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.
Jedna osoba może pobrać maksymalnie 2 wejściówki