Pretty Yende, Xabier Anduaga i pięć premier w sezonie 2023/24 w Teatrze Wielkim w Łodzi

0

Dzisiejsza konferencja prasowa Teatru Wielkiego w Łodzi poświęcona była zamierzeniom na nowy sezon artystyczny. Repertuar na przyszły sezon łódzka opera zdradziła melomanom jako pierwsza w kraju. Zaplanowano w sumie aż pięć premier, w tym trzy operowe i dwie baletowe. Do Łodzi zawitają z koncertami gwiazdy światowych scen operowych: Pretty Yende oraz Xabier Anduaga, który z sukcesem zadebiutował ostatnio w Metropolitan Opera śpiewając w „Napoju miłosnym” Donizettiego u boku Aleksandry Kurzak.

Pretty Yende występowała w Polsce już dwukrotnie – w 2017 roku w Filharmonii Poznańskiej oraz rok temu w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, wraz z obchodzącym wówczas jubileusz 20-lecia debiutu na scenie TW-ON Arturem Rucińskim. Artystka zaśpiewała ostatnio podczas ceremonii koronacyjnej Karola III w Opactwie Westminsterskim, a jej aktualne kontrakty obejmują „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha w Staatsoper Hamburg, „Romea i Julię” Gounoda oraz „Traviatę” Verdiego w Opéra national de Paris, „Lunatyczkę” Belliniego w Wiener Staatsoper, „Napój miłosny” Donizettiego w Bayerische Staatsoper, „Juliusza Cezara” Händla w Oper Frankfurt oraz „Marię Stuardę” Donizettiego w Teatro di San Carlo.

Xabier Anduaga będzie gościć w Polsce po raz pierwszy, a jest to śpiewak na którego zdecydowanie warto zwrócić uwagę. Młody hiszpański tenor ma przed sobą w przyszłym sezonie występy m.in. w „Łucji z Lammermoor” Donizettiego w Royal Opera House i Bayerische Staatsoper, „Traviacie” Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu, „Poławiaczach pereł” Bizeta w Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, „Annie Bolenie” Donizettiego w Deutsche Oper Berlin oraz „Napoju miłosnym” i „Don Pasquale” Donizettiego w Wiener Staatsoper.

Zarówno Yende, jak i Anduaga są zwycięzcami prestiżowego konkursu wokalnego Operalia, ustanowionego przez Plácida Dominga. Południowoafrykańska sopranistka triumfowała w nim w 2011 roku, a Anduaga osiem lat później. Wygrana w konkursie obojgu otworzyła drzwi do błyskawicznej, międzynarodowej kariery.

Opera wznowi po wakacjach działalność plenerowym koncertem na placu Dąbrowskiego (8 września), w którym utwory z kręgu muzyki iberoamerykańskiej zaśpiewają Małgorzata Walewska, Aleksandra Opała i Krystian Ochman.

30 września Teatr Wielki zaprasza na baletowy „Wieczór kompozytorów polskich„, w ramach którego zobaczymy „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza, „Kościelec 1909” Wojciecha Kilara i „Harnasie” Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, a choreografia jest dziełem Conrada Drzewieckiego (przekaz choreograficzny Dominika Antkowiak), Jacka Przybyłowicza i Karola Urbańskiego.

25 listopada odbędzie się zapowiadana już wcześniej premiera „Raju utraconego” Krzysztofa Pendereckiego w reżyserii Michała Znanieckiego. Dyrygować orkiestrą będzie Rafał Janiak.

9 lutego zaprezentowana zostanie nowa inscenizacja „Traviaty” Verdiego, którą realizować będzie Pia Patrum. Będzie to już piąta produkcja „Traviaty” w Łodzi, jak jednak przypomniano – ostatnie przedstawienie tej opery miało miejsce w 2016 roku. Pod względem muzycznym premierę przygotuje Rafał Janiak.

W ramach XXVII Łódzkich Spotkań Baletowych wystawiony będzie „Romeo i Julia” Berlioza (11 maja). Obecnie negocjowana jest kwestia pozyskania licencji na spektakl oryginalnie stworzony przez słynną niemiecką choreografkę Sashę Waltz na zamówienie Opery Paryskiej, a później prezentowany także przez La Scalę i Operę Berlińską. Orkiestrę poprowadzi Rafał Janiak.

Aktualnie prowadzone są również rozmowy z kilkoma zespołami baletowymi, które mogą być zaproszone do udziału w Łódzkich Spotkaniach Baletowych. Są to Zespół Dimitrisa Papaioannou z Grecji, L-E-V Dance Company z Izraela, Aterballetto z Włoch, Balet Opery w Lyonie z Francji, Polski Balet Narodowy (spektakl „Dracula” w chor. K. Pastora z udziałem orkiestry Teatru Wielkiego-Opery Narodowej).

Dokładnie w przypadający na 1 czerwca Dzień Dziecka zaplanowano premierę familijnego spektaklu „Jaś i Małgosia” Humperdincka, który będzie grany w języku polskim. Przedstawienie wyreżyseruje Romuald Wicza-Pokojski, a orkiestrą kierować będzie Rafał Janiak.

W nowym sezonie powrócą na afisz również „Dziewczyna z Zachodu” Pucciniego, „Tramwaj zwany pożądaniem” Previna, „Aida”, „Nabucco”, „Don Carlos”, „Rigoletto” Verdiego, „Carmen” Bizeta, „Don Pasquale” Donizettiego, „Halka” i „Straszny dwór” Moniuszki oraz „Faust” Gounoda (premiera odbędzie się jeszcze w tym sezonie, w czerwcu). Łódzka publiczność będzie miała ponownie szansę zobaczyć balety: „Ziemię obiecaną”, „Greka Zorbę”, „Tryptyk baletowy: Bolero / Mandragora / Displaced”, „Ścieżki życia / Carmina Burana”, „Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków” oraz „Lamailę”. Nie zabraknie także operetkowych hitów Johanna Straussa – „Zemsty nietoperza” oraz „Nocy w Wenecji”.

Szczegółowe obsady poszczególnych spektakli nie są jeszcze znane, ale zapowiedziano, że w „Traviacie” zaśpiewają Joanna Woś oraz Iwona Sobotka. W jednym z tytułów gościnnie wystąpić ma także doceniany zarówno w kraju, jak i za granicą bas Rafał Siwek.

Dyrekcja planuje również zainaugurować cykl koncertów pt. SOBOTY KAMERALNE W TEATRZE WIELKIM W ŁODZI realizowanych we współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Poza tym usłyszymy „Stabat mater” Dvořáka, koncertową wersję „Trubadura” Verdiego, koncert kolęd, sylwestrowy oraz koncert chóru dziecięcego i chóru Verdiana.

O autorze