23 czerwca Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na koncert Artura Rucińskiego i Pretty Yende.
Artur Ruciński karierę rozpoczął w Warszawskiej Operze Kameralnej i w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie 20 lat temu zadebiutował tytułową partią w Onieginie Czajkowskiego.
Od tamtego czasu wielokrotnie powracał na scenę Opery Narodowej, występując w wielu produkcjach: m.in. Turandot i Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Carmen Georgesa Bizeta, Damie pikowej Czajkowskiego, Czarodziejskim flecie Mozarta, Halce Stanisława Moniuszki, Iwonie, Księżniczce Burgunda Zygmunta Krauzego, Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, czy Fauście Charlesa Gounoda.
Od warszawskiego debiutu, w jego karierze nastąpiły dwa, zasługujące na szczególną uwagę, punkty zwrotne. Pierwszym było zaproszenie artysty przez Daniela Barenboima do zaśpiewania pod jego batutą w Eugeniuszu Onieginie obok Rolando Villazóna w Staatsoper Berlin w 2010 roku. Drugim zaś jego amerykański debiut, jakim była partia Marcella w Cyganerii w Los Angeles Opera w 2012. Owocem tego sukcesu było zaproszenie do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, a występ w roli Francesco w operze Zbójcy Giuseppe Verdiego w Teatro di San Carlo w Neapolu wytyczył nowy kierunek w jego karierze jako barytona verdiowskiego.
Dziś Artur Ruciński należy do grona najwybitniejszych śpiewaków operowych na świecie. Jego kunszt wokalny znajduje uznanie widowni największych i najbardziej prestiżowych scen operowych. W ostatnich sezonach artystycznych można go było zobaczyć w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Théâtre des Champs-Élysées oraz Opéra Bastille w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie oraz Teatro Massimo w Palermo na Sycylii.
Pochodząca z Republiki Południowej Afryki zadebiutowała w Łotewskim Teatrze Narodowym w Rydze jako Micaela w Carmen Bizeta, wystąpiła niemalże we wszystkich najważniejszych teatrach operowych świata, w tym w Royal Opera House, Covent Garden, Opéra National de Paris, Metropolitan Opera, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus Zürich i Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, a także Vienna Staatsoper.
W operze nowojorskiej po raz pierwszy zaśpiewała w 2013 roku, wcielając się w rolę hrabiny Adele w operze Hrabia Ory Rossiniego. Niejednokrotnie powracała na tę scenę występując w kolejnych sezonach m.in. w Napoju miłosnym i w Łucji z Lammermooru Donizettiego.
Jej niezaprzeczalny talent oraz magnetyczny wręcz urok można było usłyszeć i zobaczyć przy okazji kreowania takich partii operowych, jak: Violetta w Traviacie Verdiego, Elvira w Purytanach Belliniego, Musetta w Cyganerii Pucciniego czy Norina w Don Pasquale Donizettiego.
W Polsce Pretty Yende wystąpiła jedyny raz w 2017 roku, dając koncert w Filharmonii Poznańskiej.
Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej dyrygować będzie Patrick Fournillier.
Program:
GIUSEPPE VERDI
Uwertura do opery Luisa Miller
Aria i cabaletta Millera
Sacra la scelta è d’un consorte… Ah! fu giusto il mio sospetto
z I aktu opery Luisa Miller
GAETANO DONIZETTI
Recytatyw i aria Lindy
Ah! Tardai troppo…. O luce di quest’anima
z I aktu opery Linda di Chamounix
Duet Łucji i Henryka
Appressati, Lucia… Il pallor funesto, orrendo
z II aktu opery Łucja z Lammermooru
GIUSEPPE VERDI
Uwertura do opery Bal maskowy
Recytatyw i aria Renata
Alzati…. Eri tu…
z III aktu opery Bal maskowy
GIOACHINO ROSSINI
Cavatina Rozyny
Una voce poco fa
z I aktu opery Cyrulik sewilski
PRZERWA
GIUSEPPE VERDI
Preludium do I aktu opery La Traviata
Scena Violetty È strano… Sempre libera
z I aktu opery La Traviata
Recytatyw i aria Makbeta
Perfidi…. Pietà, rispetto, amore
z IV aktu opery Makbet
Duet Violetty i Germonta
Madamigella Valéry… Pura siccome un angelo
z II aktu opery La Traviata