Piotr Beczała – Arie – premiera już 5 listopada

0

Rok temu kapituła Nagrody Mediów Narodowych w kategorii Muzyka uhonorowała Piotra Beczałę. Artystę – uznanego w 2018 roku za najwybitniejszego tenora na świecie – doceniono przede wszystkim za nieustanną promocję polskiej kultury na najsłynniejszych scenach operowych świata.

5 listopada 2021 roku ukaże się podwójny album CD zatytułowany „Arie”. To powrót do nagrań, które miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w 2009 roku i w 2011 roku. Piotrowi Beczale towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa (od 2019 roku Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie), prowadzona przez jej ówczesnego dyrektora artystycznego Łukasza Borowicza.

Bogna Kowalska, dziś dyrektorka Agencji Muzycznej Polskiego Radia, zaś w roku 2009 koordynująca pracę Polskiej Orkiestry Radiowej, tak wspomina tamten czas:

Piotr Beczała urzeczony od pierwszej sesji akustyką Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego nagrał kilkanaście arii operowych (m.in. Moniuszki, Czajkowskiego, Borodina, Żeleńskiego) doskonałych pod każdym względem. Wykonanie wzbudziło wręcz sensacyjny zachwyt„.

Beczała, już wtedy mieszkający na stałe w Zurichu z racji związków z tamtejszą operą, pojawił się ponownie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w roku 2011. Tym razem nagrał arie włoskie Giuseppe Verdiego. Ponownie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza, z którym artysta doskonale się rozumie i współpracuje po dzień dzisiejszy.

Droga Piotra Beczały na szczyty wokalistyki operowej wiodła przez sceny Metropolitan Opera, Covent Garden Theatre, La Scali, San Francisco Opera oraz sceny Hamburga, Berlina, Monachium, Wiednia, Salzburga, Genewy, Paryża i innych miast na całym świecie, na których wcielał się w role wymagające niezwykłej muzykalności i wybitnych umiejętności.

O sekrecie swojego sukcesu Beczała mówi krótko: „Jeśli decyduję się coś nagrać, muszę być w stanie zaśpiewać całą operową rolę, a nie tylko jeden jej popisowy numer. […] Trzeba wybrać moment, kiedy jest się gotowym, a jeżeli nie, dalej pracować i czekać„.

Po dekadzie, jaka upłynęła od nagrania tego materiału i w rok po uhonorowaniu Nagrodą Mediów Narodowych, wracamy do arii słowiańskich i arii włoskich. Jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że wśród kilkudziesięciu płyt wydanych przez Piotra Beczałę na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza, pojawia się dwupłytowe wydawnictwo sygnowane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia.

Tracklista:

CD 1 ARIE SŁOWIAŃSKIE

ALEKSANDER BORODIN (1833–1887)

KNIAŹ IGOR

1. Medlenno den’ ugasal … Akh! Gde ty, gde?                

Aria Włodzimierza z II aktu

FELIKS NOWOWIEJSKI (1877–1946)

LEGENDA BAŁTYKU

2. Czy ty mnie kochasz?

Aria Domana z II aktu

PIOTR  CZAJKOWSKI (1840–1893)

EUGENIUSZ ONIEGIN

3. Kak shchastliv … Ya lyublyu vas                                                               

Duet Leńskiego i Olgi z I aktu

Olga: Katarzyna Bąk-Beczała (sopran)

4. Kuda, kuda                                                                                                 

Aria Leńskiego z II aktu

WŁADYSŁAW ŻELEŃSKI (1837–1921)

JANEK

5. Gdy ślub weźmiesz z twoim Stachem

Aria Janka z I aktu

MIKOŁAJ RIMSKI-KORSAKOW (1844–1908)

SADKO

6. Ne zh’yest’ almazov                                                                     

Aria Gościa Hinduskiego ze sceny IV

STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)

FLIS

7. Płyną tratwy po Wiśle

Aria Franka

PIOTR  CZAJKOWSKI (1840–1893)

JOLANTA / IOLANTA

8. Net! Chary lask krasy myatezhnoy                               

Aria Vaudémonta

SIERGIEJ RACHMANINOW (1873–1943)

ALEKO

9. Vzglyani: pod otdalyonnim svodom                             

Aria Młodego Cygana

STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)

STRASZNY DWÓR

10. Cisza dokoła…

Aria Stefana z III aktu

BEDŘICH SMETANA (1824–1884)

SPRZEDANA NARZECZONA

11. Až uzříš, komus koupil nevěstu … Jak možná věřit                                        

Aria Jeníka z II aktu

ANTON ARENSKI (1861–1906)

RAFAEL

12. Strast’yu i negoyu serdtse trepeshchet

Aria Ulicznego śpiewaka

STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)

HALKA

13. Nieszczęsna Halka! …Szumią jodły na gór szczycie

Aria Jontka z IV aktu

PIOTR  CZAJKOWSKI (1840–1893)

DAMA PIKOWA

14. Chto nasha zhizn’? Igra!

Aria Hermana z IV aktu

ANTONIN DVOŘÁK (1841–1904)

RUSAŁKA

15. Ustante v lovu …Vidino divná, přesladká

Aria Księcia z I aktu

MIKOŁAJ RIMSKI-KORSAKOW (1844–1908)

NOC MAJOWA

16. Kak tikho … Spi moya krasavitsa

Aria Lewka z III aktu

Bonus

SADKO

17. Ne zh’yest’ almazov

Aria Gościa Hinduskiego z IV sceny

Wersja symfoniczna

Nagrania zarejestrowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, listopad, grudzień 2009 roku)

CD 2  GIUSEPPE VERDI  (1813-1901)

RIGOLETTO

1. Ella mi fu rapita – Parmi’ veder le lagrime

Aria Księcia Mantui z II aktu

NIESZPORY SYCYLIJSKIE

2. C’est Guy de Montfort – Ô jour de peine

Aria Henryka z IV aktu

TRUBADUR

3. Soli or siamo – Condotta ell’era in ceppi

Duet Manrico i Azuceny z II aktu

Azucena: Ewa Podleś (kontralt)

4. Non son tuo figlio – Mal reggendo all’aspro assalto

Trio  Manrica, Azuceny i Posłańca z II aktu

Azucena: Ewa Podleś (kontralt), Posłaniec: Karol Kozłowski  (tenor)

5. Ah si ben mio

Aria Manrica z III aktu

LOMBARDCZYCY

6. La mia letizia infondere

Aria Oronta z II aktu

AIDA

7. Se quel guerrier io fossi!- Celeste Aida

Aria Radamèsa z I aktu

LA TRAVIATA

8. Lunge da lei – De’ miei bollenti spiriti – O mio rimoso

Aria Alfreda z II aktu

MAKBET /MACBETH

9. O figli, o figli miei! – Ah, la paterna mano

Aria Macduffa z IV aktu

REQUIEM

10. Ingemisco tamquam reus

Dies irae

BAL MASKOWY

11. Forse la soglia attinse – Ma se m’è forza perderti

Aria Riccarda z III aktu

DON CARLOS 

12. È lui! desso, l’infante! – Dio che nell’alma infondere

Duet Carlosa i Rodriga z I aktu

Rodrigo: Mariusz Kwiecień (baryton)    

Nagrania zarejestrowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, wrzesień 2011 roku;  wrzesień, październik 2012 roku)

O autorze