Rok temu kapituła Nagrody Mediów Narodowych w kategorii Muzyka uhonorowała Piotra Beczałę. Artystę – uznanego w 2018 roku za najwybitniejszego tenora na świecie – doceniono przede wszystkim za nieustanną promocję polskiej kultury na najsłynniejszych scenach operowych świata.
5 listopada 2021 roku ukaże się podwójny album CD zatytułowany „Arie”. To powrót do nagrań, które miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w 2009 roku i w 2011 roku. Piotrowi Beczale towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa (od 2019 roku Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie), prowadzona przez jej ówczesnego dyrektora artystycznego Łukasza Borowicza.
Bogna Kowalska, dziś dyrektorka Agencji Muzycznej Polskiego Radia, zaś w roku 2009 koordynująca pracę Polskiej Orkiestry Radiowej, tak wspomina tamten czas:
„Piotr Beczała urzeczony od pierwszej sesji akustyką Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego nagrał kilkanaście arii operowych (m.in. Moniuszki, Czajkowskiego, Borodina, Żeleńskiego) doskonałych pod każdym względem. Wykonanie wzbudziło wręcz sensacyjny zachwyt„.
Beczała, już wtedy mieszkający na stałe w Zurichu z racji związków z tamtejszą operą, pojawił się ponownie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w roku 2011. Tym razem nagrał arie włoskie Giuseppe Verdiego. Ponownie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza, z którym artysta doskonale się rozumie i współpracuje po dzień dzisiejszy.
Droga Piotra Beczały na szczyty wokalistyki operowej wiodła przez sceny Metropolitan Opera, Covent Garden Theatre, La Scali, San Francisco Opera oraz sceny Hamburga, Berlina, Monachium, Wiednia, Salzburga, Genewy, Paryża i innych miast na całym świecie, na których wcielał się w role wymagające niezwykłej muzykalności i wybitnych umiejętności.
O sekrecie swojego sukcesu Beczała mówi krótko: „Jeśli decyduję się coś nagrać, muszę być w stanie zaśpiewać całą operową rolę, a nie tylko jeden jej popisowy numer. […] Trzeba wybrać moment, kiedy jest się gotowym, a jeżeli nie, dalej pracować i czekać„.
Po dekadzie, jaka upłynęła od nagrania tego materiału i w rok po uhonorowaniu Nagrodą Mediów Narodowych, wracamy do arii słowiańskich i arii włoskich. Jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że wśród kilkudziesięciu płyt wydanych przez Piotra Beczałę na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza, pojawia się dwupłytowe wydawnictwo sygnowane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia.
Tracklista:
CD 1 ARIE SŁOWIAŃSKIE
ALEKSANDER BORODIN (1833–1887)
KNIAŹ IGOR
1. Medlenno den’ ugasal … Akh! Gde ty, gde?
Aria Włodzimierza z II aktu
FELIKS NOWOWIEJSKI (1877–1946)
LEGENDA BAŁTYKU
2. Czy ty mnie kochasz?
Aria Domana z II aktu
PIOTR CZAJKOWSKI (1840–1893)
EUGENIUSZ ONIEGIN
3. Kak shchastliv … Ya lyublyu vas
Duet Leńskiego i Olgi z I aktu
Olga: Katarzyna Bąk-Beczała (sopran)
4. Kuda, kuda
Aria Leńskiego z II aktu
WŁADYSŁAW ŻELEŃSKI (1837–1921)
JANEK
5. Gdy ślub weźmiesz z twoim Stachem
Aria Janka z I aktu
MIKOŁAJ RIMSKI-KORSAKOW (1844–1908)
SADKO
6. Ne zh’yest’ almazov
Aria Gościa Hinduskiego ze sceny IV
STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)
FLIS
7. Płyną tratwy po Wiśle
Aria Franka
PIOTR CZAJKOWSKI (1840–1893)
JOLANTA / IOLANTA
8. Net! Chary lask krasy myatezhnoy
Aria Vaudémonta
SIERGIEJ RACHMANINOW (1873–1943)
ALEKO
9. Vzglyani: pod otdalyonnim svodom
Aria Młodego Cygana
STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)
STRASZNY DWÓR
10. Cisza dokoła…
Aria Stefana z III aktu
BEDŘICH SMETANA (1824–1884)
SPRZEDANA NARZECZONA
11. Až uzříš, komus koupil nevěstu … Jak možná věřit
Aria Jeníka z II aktu
ANTON ARENSKI (1861–1906)
RAFAEL
12. Strast’yu i negoyu serdtse trepeshchet
Aria Ulicznego śpiewaka
STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)
HALKA
13. Nieszczęsna Halka! …Szumią jodły na gór szczycie
Aria Jontka z IV aktu
PIOTR CZAJKOWSKI (1840–1893)
DAMA PIKOWA
14. Chto nasha zhizn’? Igra!
Aria Hermana z IV aktu
ANTONIN DVOŘÁK (1841–1904)
RUSAŁKA
15. Ustante v lovu …Vidino divná, přesladká
Aria Księcia z I aktu
MIKOŁAJ RIMSKI-KORSAKOW (1844–1908)
NOC MAJOWA
16. Kak tikho … Spi moya krasavitsa
Aria Lewka z III aktu
Bonus
SADKO
17. Ne zh’yest’ almazov
Aria Gościa Hinduskiego z IV sceny
Wersja symfoniczna
Nagrania zarejestrowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, listopad, grudzień 2009 roku)
CD 2 GIUSEPPE VERDI (1813-1901)
RIGOLETTO
1. Ella mi fu rapita – Parmi’ veder le lagrime
Aria Księcia Mantui z II aktu
NIESZPORY SYCYLIJSKIE
2. C’est Guy de Montfort – Ô jour de peine
Aria Henryka z IV aktu
TRUBADUR
3. Soli or siamo – Condotta ell’era in ceppi
Duet Manrico i Azuceny z II aktu
Azucena: Ewa Podleś (kontralt)
4. Non son tuo figlio – Mal reggendo all’aspro assalto
Trio Manrica, Azuceny i Posłańca z II aktu
Azucena: Ewa Podleś (kontralt), Posłaniec: Karol Kozłowski (tenor)
5. Ah si ben mio
Aria Manrica z III aktu
LOMBARDCZYCY
6. La mia letizia infondere
Aria Oronta z II aktu
AIDA
7. Se quel guerrier io fossi!- Celeste Aida
Aria Radamèsa z I aktu
LA TRAVIATA
8. Lunge da lei – De’ miei bollenti spiriti – O mio rimoso
Aria Alfreda z II aktu
MAKBET /MACBETH
9. O figli, o figli miei! – Ah, la paterna mano
Aria Macduffa z IV aktu
REQUIEM
10. Ingemisco tamquam reus
Dies irae
BAL MASKOWY
11. Forse la soglia attinse – Ma se m’è forza perderti
Aria Riccarda z III aktu
DON CARLOS
12. È lui! desso, l’infante! – Dio che nell’alma infondere
Duet Carlosa i Rodriga z I aktu
Rodrigo: Mariusz Kwiecień (baryton)
Nagrania zarejestrowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (sierpień, wrzesień 2011 roku; wrzesień, październik 2012 roku)