Marcin Nałęcz-Niesiołowski dyrektorem Teatru Wielkiego w Łodzi

2

Jak podaje PAP, od początku nowego roku stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi obejmie dyrygent Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Zastępcą dyrektora ds. artystycznych będzie kompozytor i dyrygent Rafał Janiak, zwycięzca konkursu na napisanie opery „Człowiek z Manufaktury” organizowanego przez TWŁ (premiera spektaklu miała miejsce w 2019 roku).

Obaj zostali powołani przez Zarząd Województwa Łódzkiego, po tym jak ogłoszony konkurs na szefa łódzkiej opery dwukrotnie pozostał bez rozstrzygnięcia. Kadencja dyrekcji będzie trwała do 31 sierpnia 2027 roku.

Prof. dr hab. Marcin Nałęcz-Niesiołowski ma za sobą bogate doświadczenie w zarządzaniu instytucjami kultury. W latach 1995-2011 kierował Filharmonią Białostocką (od 2005 r. Operą i Filharmonią Podlaską), a w latach 2016-2019 był dyrektorem Opery Wrocławskiej. Z obydwu instytucji odszedł w atmosferze skandalu, o czym szeroko rozpisywała się prasa. Obecnie poza działalnością koncertową, zajmuje się również pracą dydaktyczną pełniąc funkcję Kierownika Katedry Dyrygentury na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Na stanowisku dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi zastąpi Dariusza Stachurę, który dzierżył stery teatru od 2019 roku.

Według doniesień łódzkiej „Gazety Wyborczej”, pracownicy teatru protestowali przeciwko kandydaturze Nałęcza-Niesiołowskiego w piśmie skierowanym do ministra kultury, marszałka i wicemarszałka województwa łódzkiego oraz dyrektora Departamentu Kultury UMWŁ, którego fragment przytacza dziennik: „Ze zdumieniem i przerażeniem otrzymaliśmy wiadomość, iż osobą, która miałaby objąć stanowisko dyrektora TWŁ jest pan Marcin Nałęcz-Niesiołowski. W środowisku muzycznym powszechnie znane są zakończone licznymi skandalami i procesami sądowymi dwie kadencje dyrektorskie pana Nałęcza-Niesiołowskiego: w Operze i Filharmonii Podlaskiej i Operze Wrocławskiej. Chcemy wyrazić nasz głęboki sprzeciw wobec zamiaru powołania bez konkursu na dyrektora osoby tak kontrowersyjnej, która dwukrotnie została odwołana z publicznie pełnionej funkcji dyrektora w atmosferze krytycznych opinii artystów i organizatorów, a także potwierdzonych administracyjnie i procesowo nieprawidłowości i naruszeń prawa„.

O autorze