Już wkrótce (15 marca) publiczność Teatru Wielkiego w Łodzi będzie świadkiem debiutu Joanny Woś jako tytułowej Cio-Cio-San w operze „Madama Butterfly” Pucciniego. Tym samym ceniona sopranistka dołączy kolejną rolę do swego bogatego repertuaru, który obejmuje takie partie jak Traviata, Anna Bolena, Maria Stuart, Łucja z Lammermoor, Lukrecja Borgia i wiele innych.
Wszystkie wymienione partie operowych heroin, w których Joanna Woś pojawiała się na scenie, cechowały mistrzowskie wykonanie i aktorska kreacja, czego dowodem są przede wszystkim liczne nagrody i wyróżnienia – m.in. Złote Maski, Nagroda im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki operowej przyznana Artystce za rolę Blanche DuBois (Tramwaj zwany Pożądaniem). Dzięki uznaniu publiczności i grona krytyków Artystka stała się swoistym znakiem firmowym Teatru Wielkiego w Łodzi.
– Zmieniam repertuar. To jest inny sposób śpiewania i inna kreacja od tych, które wykonywałam. Korzystając z doświadczeń pracy przy „Tramwaju zwanym pożądaniem” czy „W głosie ludzkim” Francisa Poulenca, poczułam, że to jest odpowiedni moment, by zacząć wykonywać właśnie taki repertuar – wyznaje Joanna Woś.
„Madama Butterfly” to bodaj największy wśród oper melodramat, prawdziwy wyciskacz łez. Losy zakochanej gejszy – oszukanej i porzuconej, która nie może żyć bez honoru, więc z honorem umiera, kompozytor zaopatrzył w muzykę dramatyczną, z poruszającymi ariami głównej bohaterki – wystarczy wspomnieć o tej najsłynniejszej Un bel di vedremo.
– Gdy analizowałam postać Cio-Cio-San, myślałam o jej determinacji i o tym, jak bardzo chciała zmienić swój los. Bohaterki u Pucciniego postawione są w bardzo ekstremalnych, emocjonalnych sytuacjach. Kompozytor w swoich dziełach ukazywał w przejrzysty sposób psychologię postaci – dodaje artystka.
Butterfly Joanny Woś 15 marca partnerować będą: Dominik Sutowicz (Pinkerton), Agnieszka Makówka (Suzuki) i Zenon Kowalski (Sharpless), soliści, chór, balet i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Za pulpitem dyrygenckim stanie Maestro Tadeusz Kozłowski. Będzie to trzecia, po Cyganerii (Musetta) i Jaskółce (Magda), opera Pucciniego w wykonaniu Joanny Woś.