Krzysztof Warlikowski reżyseruje „Głos ludzki” / „Zamek Sinobrodego” w Neapolu. W roli Judyty wystąpi Elīna Garanča

0

W piątek 24 maja w Teatro San Carlo odbędzie się premiera dyptyku „Głos ludzki” Poulenca / „Zamek Sinobrodego” Bartóka w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

Spektakl jest koprodukcją z Opéra National de Paris oraz Teatro Real w Madrycie. W Paryżu przedstawienie wystawione zostało w listopadzie 2015 roku. W obsadzie również znaleźli się wtedy Barbara Hannigan („Głos ludzki”) oraz John Relyea („Zamek Sinobrodego”). W rolę Judyty, nowej żony okrutnego Sinobrodego w Paryżu wcielała się Ekaterina Gubanova, dziś zadebiutuje w niej Elīna Garanča. Warlikowski miał okazję współpracować już z łotewską mezzosopranistką przy okazji premiery „Don Carlosa” Verdiego w Paryżu.

Po paryskiej premierze, Jacek Hawryluk pisał dla Gazety Wyborczej:

Zamek Sinobrodego” został w Paryżu znakomicie poprowadzony przez Esa-Pekkę Salonena. Kulminacje, emocje, napięcia – pod batutą fińskiego dyrygenta orkiestra pokazała wszystkie atuty. Obsada opery Bartóka jest doskonała. Błyszczała Gubanowa, ale i Sinobrody – wspomniany John Relyea, znany z różnych produkcji z nowojorskiej Metropolitan Opera – nie ustępował jej miejsca”.

Jacek Marczyński dzielił się swoimi przemyśleniami w „Rzeczpospolitej”:

Warlikowski przeniósł do paryskiej opery to, co zawsze porusza w jego spektaklach dramatycznych: niezwykłą intymność i emocjonalność monologów, w których granica między tekstem a psychicznym obnażeniem się aktora niemal ulega zatarciu. Taka jest kreacja Kanadyjki Barbary Hannigan, ulubionej śpiewaczki Polaka z wcześniejszych spektakli

Przedstawienia w Neapolu zaplanowane są na 24, 26, 28, 30 maja. Za scenografię i kostiumy odpowiada Małgorzata Szczęśniak, a za pulpitem dyrygenckim stanie Edward Gardner.

Kolejne projekty polskiego reżysera to „Le Grand Macabre” Ligetiego w Bayerische Staatsoper, „Idiota” Wajnberga na Festiwalu w Salzburgu oraz „Katia Kabanowa” Janáčka w Bayerische Staatsoper.

O autorze