Nasza strona używa plików cookies, aby zapewnić Ci lepsze doświadczenia i dopasowane treści. Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Koryfeusz Muzyki Polskiej 2025: poznaliśmy nominowanych

Już 3 listopada Filharmonia Narodowa w Warszawie stanie się miejscem jednej z najważniejszych uroczystości polskiej sceny muzycznej – Gali Koryfeusz Muzyki Polskiej. Piętnasta edycja tej prestiżowej nagrody wskaże artystów, instytucje i wydarzenia, które w minionym roku wniosły do polskiej muzyki poważnej świeżość, odwagę i kreatywność.

Laureatów wybierze Kolegium Elektorów, w którego skład wchodzą przedstawiciele instytucji muzycznych, mediów oraz dotychczasowi nagrodzeni. W kategorii Odkrycie roku dodatkowy głos ma publiczność – od 6 do 13 października każdy może wskazać swojego faworyta na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Osobowość Roku

Nominowani w tej kategorii prezentują różnorodny dorobek i znaczący wpływ na polskie życie muzyczne.

Tomasz Konieczny, bas-baryton o międzynarodowej renomie, zachwyca solowymi kreacjami, m.in. debiutem w roli Borysa Godunowa w Holenderskiej Operze Narodowej. Jest obecny na scenie Metropolitan Opera, kolejny sezon występował także na Festiwalu Wagnerowskim w Bayreuth. Konsekwentnie promuje muzykę polską i młodych artystów oraz wzbogaca scenę operową o nowe inicjatywy, takie jak Baltic Opera Festival.

Rafał Kłoczko, dyrektor Filharmonii Zielonogórskiej, zainicjował Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Tadeusza Bairda oraz projekt nagraniowy poświęcony jego twórczości. Pod jego kierunkiem filharmonia stała się miejscem otwartym na młodych artystów, repertuar współczesny i innowacyjne projekty.

Anna Szostak, kierując Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice “Camerata Silesia”, konsekwentnie realizuje spójną wizję rozwoju orkiestry, prowadząc intensywną działalność koncertową i fonograficzną, zdobywając liczne nagrody oraz łącząc muzykę dawną z promocją współczesnego polskiego repertuaru.

Aleksandra Świgut w sezonie 2024/2025 koncertowała w kraju i za granicą, m.in. debiutując w Gewandhaus w Lipsku oraz prezentowała bogaty repertuar obejmujący zarówno instrumenty historyczne, jak i współczesne. Jej działalność skutecznie promuje polską pianistykę na świecie.

Michał Znaniecki wyróżnia się wszechstronnością oraz zdolnością do budowania dialogu z różnorodnym odbiorcą. W koprodukcji Opery Krakowskiej i Teatro Petruzzelli w Bari przygotował inscenizację opery Bona Sforza Zygmunta Krauzego oraz plenerowe widowisko Tajemnice Bony Sforzy, angażujące lokalne społeczności, w tym osoby z niepełnosprawnościami i seniorów.

Wydarzenie Roku

Nominowane projekty łączy innowacyjność i najwyższy poziom artystyczny.

  • I Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Tadeusza Bairda zdobył uznanie za udaną inaugurację i połączenie muzyki patrona z prawykonaniami inspirowanymi jego twórczością oraz literaturą Szekspira.
  • Baltic Opera Festival nawiązuje do przedwojennej tradycji trójmiejskich spotkań operowych. W ramach trzeciej edycji wystąpili wybitni soliści, przyciągając publiczność z kraju i zagranicy.
  • Cykl 1025. Muzyka Katedr zaprezentował premierowe dzieło Aleksandra Dębicza w zabytkowych przestrzeniach polskich katedr – od Kołobrzegu po Warszawę – podkreślając dialog między muzyką współczesną a historycznym dziedzictwem.
  • Break in Classic, nowy festiwal pod dyrekcją Jakuba Józefa Orlińskiego i Aleksandra Dębicza, zaproponował świeżą formułę kontaktu z muzyką poważną: koncerty najwyższej klasy w swobodnej, otwartej atmosferze.
  • Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego świętowały dorobek instytucji w serii 34 koncertów i warsztatów z udziałem ponad 500 wykonawców

Odkrycie Roku

Młodzi nominowani już dziś zdobywają uznanie środowiska.

Hania Derej otrzymała podwójne Grand Prix na Ladies’ Jazz Festival 2025, tytuł „Nowej nadziei polskiej muzyki” w plebiscycie SANKI oraz trzy wyróżnienia w ankiecie Jazz Top 2024.

Mateusz Dubiel zwyciężył w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina.

Gabriela Legun rozwija karierę wokalną po triumfie w Konkursie im. Adama Didura.

Anna Sroka-Hryń, reżyserka, zadebiutowała w operze Mozarta La clemenza di Tito podczas 34. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej, proponując nowoczesną i psychologicznie pogłębioną interpretację.

Duet Sw@da x Niczos łączy podlaski folklor z nowoczesną elektroniką. Ich występy zdobyły wysokie noty w krajowych eliminacjach do 69. Konkursu Piosenki Eurowizji.

Nagroda Honorowa i znaczenie Koryfeusza

Laureata Nagrody Honorowej poznamy dopiero podczas gali – decyzja należy do Kolegium Elektorów, które zapowiada w tym roku niespodzianki. Wtedy ogłoszony zostanie również wynik głosowania publiczności.

Koryfeusz Muzyki Polskiej to znak jakości i prestiżu. Nagroda promuje polską twórczość, odkrywa młode talenty i wyróżnia instytucje rozwijające krajową scenę muzyczną. Laureaci otrzymują statuetki autorstwa prof. Adama Myjaka, kontynuowane po jego śmierci przez syna, Aleksandra.

Więcej informacji o nominowanych i głosowaniu: www.koryfeusz.org.pl.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Może Cię zainteresuje