„Idiota” Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego z nagrodą Oper! Awards jako produkcja roku

1

21 lutego w La Monnaie / De Munt w Brukseli odbyła się uroczystość wręczenia nagród Oper! Awards organizowanych przez niemiecki magazyn Oper Magazin. W kategorii „najlepsza produkcja” jury złożone z dziennikarzy nagrodziło wystawiany na ubiegłorocznym Festiwalu w Salzburgu spektakl „Idiota” Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Statuetkę odebrał Markus Hinterhäuser, dyrektor festiwalu. Gala transmitowana była na żywo w serwisie streamingowym OperaVision.

„Idiota” Wajnberga powstał na kanwie dzieła Dostojewskiego w 1985 roku. Poza Rosją operę tę wykonano po raz pierwszy w 2013 roku w Nationaltheater Mannheim, a inscenizacja Warlikowskiego w Salzburgu wzbudziła ogromny entuzjazm krytyki i publiczności.

Są chwile, gdy wychodzisz z opery, nie mogąc mówić. Gdy połączenie tekstu, muzyki, ruchu i obrazów osiąga taki poziom perfekcji, że trudno znaleźć słowa dla wyrażenia tego, co czujesz” – napisał Financial Times. W obsadzie znaleźli się Bogdan Volkov, Ausrine Stundyte, Vladislav Sulimsky, Iurii Samoilov, Clive Bayley, Margarita Nekrasova, Xenia Puskarz Thomas, Jessica Niles, Pavol Breslik, Daria Strulia, Jerzy Butryn i Alexander Kravets, a orkiestrę Wiener Philharmoniker poprowadziła Mirga Gražinytė-Tyla.

„Idiota” Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Salzburger Festspiele 2024, fot. Bernd Uhlig

W uzasadnieniu przyznania nagrody Oper! Awards można przeczytać: „To dzieło polityczne, ostatnia z siedmiu oper kompozytora, który wraz ze swoim dorobkiem niemal bez śladu popadł w zapomnienie w wirze katastrof XX wieku. Opera opowiada o bezsilności dobrego człowieka w społeczeństwie naznaczonym chciwością, nihilizmem i dekadencją. Krzysztof Warlikowski zrealizował tę przypowieść w sposób wstrząsająco intensywny, wykorzystując poziomo ruchomą scenę – idealną do przedstawienia równoległych wydarzeń rozgrywających się jednocześnie. Znakomita obsada była porażająco autentyczna, a utożsamianie się dyrygentki Mirgi Gražinytė-Tyli z partyturą – porywająco poetyckie. Tak właśnie powinny wyglądać festiwale, by przywracać repertuarowi zapomniane arcydzieła, jak „Idiota” Mieczysława Wajnberga na Festiwalu w Salzburgu„. Przedstawienie dostępne jest online na platformie streamingowej medici.tv: Weinberg’s The Idiot

Warlikowski to wielokrotnie nagradzany reżyser teatralny i operowy. Sześć lat temu za produkcję roku International Opera Awards uznano jego inscenizację opery Leosza Janaczka „Z domu umarłych” według Fiodora Dostojewskiego zrealizowaną dla Royal Opera House, a w 2021 roku uhonorowany został Złotym Lwem za całokształt twórczości podczas Teatralnego Biennale w Wenecji. W tym sezonie zaplanowane są jeszcze premiery jego spektakli „Katii Kabanowej” Janaczka w Bayerische Staatsoper oraz „Kawalera srebrnej róży” Straussa w Théâtre des Champs-Élysées.

„Idiota” Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Salzburger Festspiele 2024, fot. Bernd Uhlig

Pełna lista laureatów Oper! Awards 2025:

  • Najlepszy teatr operowy: Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela,
  • Najlepsza śpiewaczka: Corinne Winters,
  • Najlepszy śpiewak: Klaus Florian Vogt,
  • Najlepszy dyrygent: Pablo Heras-Casado,
  • Najlepszy reżyser: Tobias Kratzer,
  • Najlepsza orkiestra: Ensemble Pygmalion,
  • Najlepszy chór: Ensemble Pygmalion,
  • Najlepsza prapremiera: „Die Jüdin von Toledo” Glanerta, Semperoper Dresden,
  • Najlepsza produkcja: „Idiota” Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, Festiwal w Salzburgu,
  • Najlepsze dzieło odkryte na nowo: „Amerika” Haubenstocka-Ramatiego, Opernhaus Zürich,
  • Najlepszy scenograf: Christophe Coppens,
  • Najlepszy kostiumograf: Christophe Coppens,
  • Najlepszy album solowy: Aigul Akhmetshina: Aigul (Decca),
  • Najlepsze nagranie opery: „Le prophète” Meyerbeera, Festival d’Aix-en-Provence (LSO Live),
  • Najlepszy młody artysta: Maayan Licht,
  • Najlepszy projekt przyszłości: Copenhagen Opera Festival,
  • Najlepszy festiwal: Opernfestspiele Heidenheim,
  • Nagroda za całokształt osiągnięć artystycznych: Peter Konwitschny,
  • Najlepszy dobroczyńca: François Duplat,
  • Największy skandal: polityka kulturalna Berlina.

O autorze