Grammy 2017 w muzyce poważnej

1

W niedzielę odbyła się gala rozdania nagród Grammy 2017. Ceremonia miała miejsce w Los Angeles w Staples Center.

Grammy w kategorii „Muzyka chóralna” otrzymał Krzysztof Penderecki. Wyróżnienie zostało przyznane za album „Penderecki conducts Penderecki vol 1”, który rozpoczyna serię prezentującą orkiestrowo – chóralne dzieła kompozytora. Wydawnictwo zawiera pierwsze nagranie studyjne Pendereckiego z Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej. W pracy nad nagraniem albumu brali również udział Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Johanna Rusanen (sopran) i Nikolay Didenko (bas).

To już czwarta nagroda Grammy w dorobku polskiego kompozytora. Pierwszy raz otrzymał statuetkę w 1999 roku (II Koncert skrzypcowy nagrany z Anne-Sophie Mutter i London Symphony Orchestra),  w 2001 r. został laureatem nagrody za utwór „Credo”, a w 2013 roku nagrodzono płytę z jego dziełami orkiestrowymi.

W kategorii „Najlepsze nagranie – muzyka operowa” do najważniejszej nagrody muzycznej nominowane było nagranie DVD opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego w reżyserii Kaspera Holtena, zrealizowane w londyńskim Royal Opera House. Kierownictwo muzyczne nad projetem objął sir Antonio Pappano, a w tytułowej roli wystąpił jeden z najlepszych światowych barytonów – Mariusz Kwiecień. Amerykańska Recording Academy zdecydowała jednak o przyznaniu nagrody dla zapisu dzieła „The Ghosts Of Versailles” współczesnego amerykańskiego kompozytora Johna Corigliano.

Za „Najlepsze wykonanie przez orkiestrę” uznane zostało wykonanie „Under Stalin’s Shadow” z trzema symfoniami Szostakowicza przez Boston Symphony Orchestra pod batutą Andrisa Nelsonsa.

Trzy statuetki Grammy w kategoriach „Najlepsza współczesna kompozycja poważna”, „Najlepsze kompendium muzyki poważnej”, „Najlepsze solo instrumentalne” otrzymało dzieło „Tales of Hemingway” Michaela Daugherty’ego, z tym że za najlepsze solo instrumentalne uhonorowany został wiolonczelista Zuill Bailey.

W kategorii ”Najlepszy wokalny album solowy – muzyka poważna ” przyznano aż dwie nagrody, dla Dorothei Röschmann za płytę z utworami Schumanna i Berga oraz dla Iana Bostridge’a za album ”Shakespeare Songs”. Za „Najlepsze nagranie kameralne” uznano album z utworami Steve’a Reicha w wykonaniu Third Coast Percussion.

O autorze