Organizowany przez Operę Śląską V Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura wygrała Gabriela Legun, etatowa solistka teatru. Drugie miejsce jury przyznało Aleksandrze Blanik (sopran), a trzecie Irynie Haich (mezzosopran). Wyróżnienia otrzymali: sopranistka Kamila Dutkowska, sopranistka Monika Radecka i bas Filip Rutkowski.
Zwyciężczyni otrzyma 15.000 EUR, laureatka drugiego miejsca 10.000 EUR, trzeciego 7.000 EUR a wyróżnieni po 3.000 EUR.
W konkursie przyznano również nagrody specjalne: dla najlepszego akompaniatora konkursu – Gabriela Lasota (1,5 tys. euro), dla ulubieńca publiczności – Gabriela Legun (10 tys. zł), nagrodę prezydenta Katowic Marcina Krupy – Gabriela Legun (10 tys. zł), nagrodę Potomków Franza Laandsberga – Tomasz Theil (4,5 tys. zł). Gabriela Legun otrzymała również zaproszenia do występów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Polskiej Operze Królewskiej, Opery Bałtyckiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Opery Lwowskiej. Semperoper Dresden zaproponowała występ Filipowi Rutkowskiemu, Opera Wrocławska – Aleksandrze Blanik, Warszawska Opera Kameralna – Małgorzatę Priebe, a Opera Śląska zamierza zaprosić aż trzech uczestników – Aleksandrę Blanik, Monikę Radecką i Tomasza Theila.
Wręczenie nagród oraz koncert laureatów odbędą się dziś w Operze Śląskiej. Koncert powtórzony zostanie jutro w Teatrze Śląskim w Katowicach.
Gabriela Legun jest solistką Opery Śląskiej, laureatką Złotej Maski w kategorii „aktorstwo – rola wokalno-aktorska” za rolę Oskara w „Balu maskowym” (2024), nagrody dla najlepszego głosu kobiecego i nagrody Ewy Kleinitz na Concorso Lirico Internazionale di Portofino (2021), zdobywczynią tytułu najlepszej śpiewaczki roku w konkursie Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury (2020) oraz zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (2019). Artystka
Śpiewaczka wystąpiła do tej pory min. w „Czarodziejskim flecie” Mozarta w Komische Oper Berlin oraz Teatro Regio di Torino , „Nostalgia e Rivoluzione” Verdiego w La Monnaie, „Cyganerii” Pucciniego, „Czarodziejskim flecie” Mozarta, „Carmen” Bizeta i „Strasznym dworze” Moniuszki w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, „Carmen” Bizeta i „Don Giovannim” Mozarta w Operze Wrocławskiej i „Napoju miłosnym” Donizettiego, „Jaskółce” Pucciniego, „Łucji z Lammermoor” Donizettiego, „Balu maskowym” Verdiego w Operze Śląskiej, „Carmen” Bizeta w Operze Bałtyckiej.
Tegoroczna edycja wydarzenia miała charakter jubileuszowy. W związku z obchodami 150. rocznicy urodzin patrona, konkurs zainaugurował koncert basów, którego repertuar inspirowały role wykonywane przez Adama Didura. Zaśpiewali Rafał Siwek, Bogdan Kurowski, Grzegorz Szostak, Aleksander Teliga, Zbigniew Wunsch oraz Ruslana Koval (sopran) i Andrzej Dobber (baryton).
Śpiewacy rywalizowali w składającym się z trzech etapów konkursie w dniach 7-12 października. W trakcie finałowych przesłuchań młodzi adepci sztuki wokalnej wykonali trzy arie operowe z towarzyszeniem orkiestry, w tym jedną arię w kostiumie z elementami gry scenicznej.
Oceniało ich jury pod przewodnictwem Andrzeja Dobbera, dyrektora artystycznego wydarzenia. W jury zasiadali również Ewa Biegas (AM Katowice), Hannah Bloom (Semperoper Dresden), Alan Green (Zemsky Green Artist Management), Izabela Kłosińska (Teatr Wielki – Opera Narodowa), Patrick Lange (dyrygent), Vasyl Vovkun (Opera Lwowska).