We wtorkowy wieczór podczas gali w Warszawie przyznano nagrody dla wyróżniających się młodych twórców i artystów. Laureatką Paszportu „Polityki” w kategorii „muzyka poważna” została sopranistka Gabriela Legun „za zasłużone sukcesy konkursowe i sceniczne, za wzruszenia i emocje ofiarowywane publiczności, za piękny głos, osobowość i poruszające role Micaëli w „Carmen” i Mimi w „La Bohème”.
Wśród nominowanych znaleźli się również Maciej Skrzeczkowski (pianista i klawesynista) i Antoni Wrona (wiolonczelista). Paszporty Polityki wręczane są co roku w następujących kategoriach: film, scena (dawniej: teatr), książka, muzyka popularna, muzyka poważna, sztuki wizualne, kultura cyfrowa (od 2016 r.). W tym roku organizatorzy zmienili nazwę kategorii „teatr” na „scena”, otwierając sie na taniec i performens. Od 2002 roku przyznawana jest nagroda specjalna dla Kreatora Kultury, którą otrzymują osoby lub instytucje, które w sposób szczególny i niestandardowy przyczyniają się do krzewienia kultury polskiej w kraju i na świecie. Po raz drugi w historii nagród w tym roku wręczono nagrodę specjalną – Paszport Czytelników.
Konkurs wymyślił wieloletni szef działu kultury tygodnika Zdzisław Pietrasik. Ta najbardziej prestiżowa nagroda kulturalna w Polsce od 32 lat przyznawana jest na podstawie wskazań niezależnych krytyków z różnych mediów, którzy nominują, ich zdaniem, najciekawsze osobowości twórcze minionego roku.
Gabriela Legun (ur. 1995 r.) – sopranistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zachwyca połączeniem pięknego głosu z autentycznymi emocjami, jest laureatką wielu konkursów wokalnych, sukcesy odnosi także na scenach operowych.
Oficjalnie związana jest z Operą Śląską w Bytomiu, ale często można ją zobaczyć także m.in. w Operze Bałtyckiej, gdzie śpiewała rolę Mimi w „La Bohème” Pucciniego, czy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej – tu była Micaëlą w „Carmen” Bizeta (tę rolę wykonywała też w Operze Śląskiej, Operze Wrocławskiej i Operze Bałtyckiej), Hanną w „Strasznym dworze” Moniuszki oraz Paminą w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.
Tą ostatnią rolą zadebiutowała w berlińskiej Komische Oper, a niedawny występ w spektaklu Krystiana Lady „Nostalgia e Rivoluzione”, będącym pasticcio (montażem) z oper Verdiego, był jej debiutem w brukselskim Théâtre de La Monnaie.
Obecnie śpiewaczka przygotowuje się do debiutu w roli Amelia Grimaldi w „Simonie Boccanegrze” Verdiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (premiera zaplanowana na 14 lutego).