W Warszawie rozpoczyna się dziś 18. Festiwal „Chopin i jego Europa”. W programie wydarzenia, które potrwa do 31 sierpnia, znalazło się ponad 30 koncertów, w tym recitale fortepianowe w wykonaniu m.in. zwycięzcy ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego – Bruce’a Liu. Światowej sławy orkiestry i kameralistów będzie można usłyszeć podczas 16 koncertów, nie zabraknie także muzyki wokalnej: wybitni soliści wystąpią z recitalami. Wybrane koncerty transmitowane będą w radiowej Dwójce.
Oś programowa Festiwalu tradycyjnie już oparta jest na muzyce Chopina, którego twórczość to największy fenomen polskiego romantyzmu. Jego utwory wykonają wybitni pianiści i znakomite zespoły – na instrumentach współczesnych i historycznych; nie zabraknie też interesujących kontekstów. Wystąpią laureaci i ulubieńcy publiczności ubiegłorocznego Konkursu Chopiowskiego: trzykrotnie laureat I nagrody – Bruce Liu, podczas recitalu i dwukrotnie z orkiestrami – usłyszymy m.in. Wariacje na temat „La ci darem la mano”, którymi olśnił w trakcie Konkursu, jak również z Orkiestrą XVIII wieku na fortepianie historycznym i z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilego Petrenki – zagra Koncert f-moll, a więc inny niż ten, który wykonywał w finale konkursowych zmagań. Pojawią się także J J Jun Li Bui, Alexander Gadjiev, Martín García García, Kyohei Sorita, Aimi Kobayashi, Jakub Kuszlik.
Etiudy i nokturny zagra Jan Lisiecki, Koncert f-moll zabrzmi również w interpretacji Kate Liu, ale jego Larghetto również – po raz pierwszy w wersji na gitarę – w interpretacji Mateusza Kowalskiego i Collegium 1704 Vaclava Luksa. Cyprien Katsaris przywoła utwory przyjaciół i uczniów Chopina wraz z obszernymi fragmentami zarejestrowanego w całości dla Instytutu Don Giovanniego, Mozarta w transkrypcji Georgesa Bizeta. Usłyszymy też – w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki – Fuego Fatuo de Falli – utwór przeznaczony na scenę, w całości oparty na muzyce Chopina. Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika będzie miał swoją nową odsłonę w interpretacji Alexandra Gadjieva. Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod batutą Jean-Luca Tingauda wykona utwory E.T.A. Hoffmanna, Cesara Francka i Feliksa Nowowiejskiego. To tylko część bogatego programu.
Festiwal otworzą trzej wielcy twórcy Polskiego Romantyzmu: Chopin, Mickiewicz i Moniuszko. Na początek – Widma Stanisława Moniuszki; kantata, która jest muzycznym opracowaniem II części „Dziadów”. Powstały w połowie XIX wieku utwór, jest przykładem fascynacji mickiewiczowskim tekstem, kwintesencją tego, czym romantyzm był dla Polaków, jak materializował się w nieistniejącej, ale jakże żywej świadomości narodowej – w ojczyźnie i na wygnaniu. Przede wszystkim jednak Widma, opowiadające wspaniałą muzyką jeden z ikonicznych tekstów polskiej literatury, a zarazem jeden z najbardziej charakterystycznych polskich tekstów romantycznych – należą do bezcennych skarbów polskiego dziedzictwa kulturowego.
W niedzielę, 14 sierpnia, dzieło to zabrzmi – razem z inną kantatą twórcy Strasznego dworu: Nijołą – pod batutą Fabia Biondiego, który zafascynowany kolejnym utworem Moniuszki nie może nadziwić się, iż jest on wciąż Wielkim Nieobecnym na scenach i salach koncertowych Europy i świata. Będą to jego kolejne, po entuzjastycznie przyjmowanych operach, wykonania i rejestracje fonograficzne dzieł Moniuszki z udziałem solistów, Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej i orkiestry Europa Galante.
Punktami kulminacyjnym Festiwalu będą też z całą pewnością koncerty Marii Joao Pires (z Orkiestrą Kameralną z Bazylei pod dyrekcją Trevora Pinnocka) i European Union Youth Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy z Francesco Piemontesim, a także występy kwartetu Belcea i Apollon Musagète Quartet. Wszystkie te wydarzenia będzie można usłyszeć na antenie Dwójki.
Wybrane koncerty Festiwalu będą dostępne w bezpłatnym streamingu na kanale Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na YouTube.