Nasza strona używa plików cookies, aby zapewnić Ci lepsze doświadczenia i dopasowane treści. Korzystając z serwisu, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Asmik Grigorian i Piotr Beczała w „Rusałce” w Barcelonie – transmisja na LiceuOPERA+

Asmik Grigorian i Piotr Beczała po raz pierwszy wystąpią razem — litewska sopranistka i polski tenor spotkają się na scenie Gran Teatre del Liceu w „Rusałce” Dvořáka. Produkcja w reżyserii Christofa Loya, uznawana za jedną z najciekawszych współczesnych interpretacji tego dzieła, była dotąd prezentowana m.in. w Teatro Real w Madrycie, Semperoper Dresden oraz Palau de les Arts w Walencji. Loy kreśli opowieść o alienacji i wewnętrznej pustce, które pojawiają się wówczas, gdy sztuka przestaje być siłą kształtującą sens życia.

Spektakl pod batutą Josepa Ponsa zostanie zaprezentowany siedmiokrotnie między 22 czerwca a 7 lipca. Jedno z przedstawień – 6 lipca – odbędzie się w ramach programu Òpera entre generacions, którego celem jest zachęcenie rodzin do wspólnego odkrywania opery. Bilety na ten wieczór oferowane są w jednolitej cenie 35 euro. W obsadzie tego specjalnego pokazu zamiast Grigorian i Beczały wystąpią: rosyjska sopranistka Olesya Golovneva (znana z występów w tej samej inscenizacji w Madrycie, Walencji i Dreźnie) oraz amerykański tenor Ryan Capozzo.

Rusałka, której prapremiera odbyła się w Pradze w 1901 roku, to najczęściej wystawiana i najbardziej rozpoznawalna opera czeskiego repertuaru. Libretto Jaroslava Kvapila inspirowane jest zarówno słowiańskim folklorem, jak i europejskimi baśniami romantycznymi.

Christof Loy przekształca Rusałkę z baśniowego dramatu w nowoczesny, psychologiczny portret jednostki wykluczonej — otwierając przy tym przestrzeń do refleksji nad kondycją artysty i świata, w którym sztuka utraciła swoją moc głębokiego oddziaływania i nadawania życiu znaczenia. W inscenizacji Loya jezioro nie pojawia się w dosłownej formie — staje się raczej metaforycznym miejscem zawieszenia między dwoma rzeczywistościami: światem sztuki i codziennym życiem, które nie potrafią się ze sobą porozumieć. Rusałka, pozbawiona zdolności komunikacji i poruszająca się o kulach, jest symbolem zranionej indywidualności, która nie znajduje swojego miejsca ani w jednym, ani w drugim świecie. Otaczający ją artyści — akrobaci, aktorki, mimowie — to cienie minionej epoki, kiedy sztuka mogła jeszcze inspirować i zmieniać rzeczywistość, teraz pozostają jedynie świadkami upadku tych ideałów.

Ta interpretacja podkreśla problem alienacji i samotności, które pojawiają się, gdy jednostka nie może odnaleźć swojego głosu ani roli w społeczeństwie, a marzenia o idealnej miłości i sztuce rozbijają się o twarde granice rzeczywistości. Loy stawia pytania o cenę, jaką płaci się za próbę przynależności, o niemożność porozumienia między światem wewnętrznym a zewnętrznym oraz o rolę artysty w świecie, który coraz mniej ufa sile piękna i ekspresji.

Spektakl z 4 lipca zostanie transmitowany na żywo na platformie Liceu Opera+. Po montażu nagranie będzie dostępne w trybie VOD dla subskrybentów. Roczny abonament, dostępny w promocyjnej cenie 60 euro (przy zakupie do 31 lipca), obejmuje sześć premier sezonu 2025/26 oraz dodatkowo sześć wybranych spektakli z sezonu 2024/25.

Asmik Grigorian uważana jest za jedną z najwybitniejszych interpretatorek partii Rusałki. Jej występy poruszają autentycznością, dramaturgiczną intensywnością i głębokim emocjonalnym napięciem. Piotr Beczała z kolei od lat uznawany jest za jednego z najlepszych odtwórców roli Księcia – partii idealnie odpowiadającej jego głosowi i scenicznej osobowości. Tenor ceniony jest za muzykalność, elegancję i doskonałe wyczucie stylu, zwłaszcza w repertuarze słowiańskim.

W pozostałych rolach wystąpią: grecki bas Alexandros Stavrakakis jako Wodnik, fińska sopranistka Karita Mattila jako obca księżniczka oraz niemiecka mezzosopranistka Okka von der Damerau jako czarownica Jezibaba.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Może Cię zainteresuje