17 października w Operze Krakowskiej wystawiona zostanie Ariadna na Naxos Richarda Straussa w reżyserii Ido Ricklina, pod kierownictwem muzycznym José Marii Florêncio. To pierwsza premierowa produkcja nowego sezonu artystycznego na scenie przy ulicy Lubicz. Spektakl powstał w koprodukcji z Israeli Opera oraz Staatsoper Dortmund, a jego pierwsza odsłona została zaprezentowana w Tel Awiwie wiosną tego roku.
Libretto Hugo von Hofmannsthala przenosi widzów do domu wiedeńskiego mecenasa sztuki, który zamawia spektakl na prywatne przyjęcie. Młoda Kompozytorka zostaje zmuszona do połączenia poważnej opery z lekkim kabaretem o miłosnych perypetiach Zerbinetty, każąc obu zespołom wystąpić jednocześnie na jednej scenie. W krakowskiej inscenizacji, podobnie jak w niektórych współczesnych realizacjach, postać Kompozytora przyjmuje formę kobiecą. Tak rodzi się teatr w teatrze – pełen napięcia, sprzecznych interesów i nieoczekiwanych sytuacji, jeszcze zanim zabrzmi pierwsza nuta.
Druga część przedstawienia reinterpretuję mit o Ariadnie, porzuconej księżniczce Krety, w przewrotny, współczesny sposób. Zamiast boskiego Bachusa wkracza barwna, popkulturowa trupa w stylu Eurowizji, przerywając melancholię Ariadny jaskrawym kolorem i dźwiękiem. To odważne zestawienie mitu z nowoczesnym widowiskiem nie jest pustym gestem – to świadoma próba przełamania granicy między elitarną sztuką a masową rozrywką.
W warstwie wizualnej twórcy sięgają po nowoczesny język teatru: kostiumy drukowane w technologii 3D, interaktywne projekcje wideo i multimedialne efekty zacierają granice między sceną a ekranem. W centrum opowieści stoi Kompozytorka – idealistka, która próbuje ocalić swoją wizję w świecie kompromisów i cudzych ambicji.
Choć opera została pierwotnie skomponowana w latach 1911-1912, a jej pierwsza, jednoczęściowa wersja miała premierę w 1912 roku, po przeróbkach powstała nowa, dwuaktowa forma, wystawiona po raz pierwszy w 1916 roku. W ujęciu Ricklina dzieło brzmi współcześnie, a zastosowane środki sceniczne podkreślają jego uniwersalny charakter.
W roli Primadonny / Ariadny wystąpi Natalia Rubiś, która w tym sezonie wcieli się także w Salome w Operze Wrocławskiej. Drugą obsadę tworzy Hedwig Ritter, solistka wiedeńskiej Volksoper. W roli Zerbinetty zobaczymy Hilę Fahimę i Katarzynę Drelich, a jako Tenor / Bachus wystąpią Rafał Bartmiński i Tomasz Kuk. Partię Kompozytora wykonają Monika Korybalska i Ewa Menaszek, a Arlekina zagrają Szymon Komasa i Michał Kutnik.
Spektakle odbędą się 17, 18, 19, 24 i 25 października. Poprzednia inscenizacja Ariadny na Naxos w Operze Krakowskiej miała premierę w 2012 roku w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego.
