Andrzej Filończyk i Krzysztof Bączyk zaśpiewają w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego w Teatrze Wielkim w Poznaniu

0

Pięć premierowych spektakli, w tym jedną prapremierę, dwa festiwale, koncerty specjalne i jubileuszowe zapowiada na sezon 2024/25 Teatr Wielki w Poznaniu.

Sezon 2024/25 rozpocznie się z końcem września i upłynie pod hasłem „Pokolenia”, podkreślającym ciągłość 115-letniej historii teatru.

O trzy spektakle operowe i dwa baletowe wzbogaci się repertuar Teatru w sezonie 24/25. Już z końcem września planowana jest premierowa realizacja „Flisa” Stanisława Moniuszki (28 IX) w reżyserii Barbary Poll i pod kierownictwem muzycznym Rafała Kłoczko. Listopad przyniesie nową operę Zygmunta Krauzego zainspirowaną „Ślubem” Witolda Gombrowicza (22 XI). Za reżyserię i libretto odpowiada Krzysztof Cicheński, za pulpitem dyrygenckim stanie natomiast Katarzyna Tomala-Jedynak. Nowa kompozycja Zygmunta Krauzego powstała w ramach programu zamówień kompozytorskich prowadzonego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Będzie to nie tylko prapremierowa prezentacja opery, ale też pierwsza w historii Teatru Wielkiego współpraca znakomitego kompozytora z poznańskim zespołem. W głównych partiach usłyszymy Jana Jakuba Monowida, Michała Partykę oraz Łukasza Koniecznego. Trzecia operowa premiera odbędzie się w czerwcu (7 VI). Jacek Kaspszyk, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego, poprowadzi Turandot Pucciniego, za reżyserię odpowiadał będzie Ran Arthur Braun.

Balet Teatru Wielkiego przygotuje w sezonie 24/25 dwa premierowe spektakle. W grudniu (6 XII) sceną zawładną trzy choreografki: Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyna Kozielska. Donlon zaprezentuje choreografię „To the moon and back”, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona. Dwie pozostałe realizatorki przygotują nowe prace. Swoją nową premierę zapowiada także Robert Bondara (27 VI). Choreograf tym razem sięgnie po temat mający wiele realizacji, również baletowych. Będzie to współczesna opowieść o miłości „Romea i Julii” w świecie pogrążonym w konfliktach wojennych i społecznych.

W nadchodzącym sezonie wznowione zostaną m.in. „Aida” Verdiego, „Czarodziejski flet” Mozarta, „Rusałka” Dworzaka, „Jawnuta” Moniuszki, „Manon Lescaut” Pucciniego, „Carmen” Bizeta, „Otello” Verdiego i „Cyrulik sewilski” Rossiniego. W „Cyruliku sewilskim” partię Figara zaśpiewa Andrzej Filończyk, którego błyskotliwa kariera rozpoczęła się w 2015 roku partią Tonia w „Pajacach” Leoncavalla w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Spektaklami „Cyrulika sewilskiego” Andrzej Filończyk będzie świętował jubileusz dziesięciolecia pracy scenicznej. W Don Basilia wcielać się będzie Krzysztof Bączyk, w poprzednich latach często goszczący na deskach poznańskiej opery, dziś rozchwytywany przez najbardziej renomowane teatry bas. Obaj artyści w lutym tego roku wystąpili wspólnie w „Don Giovannim” Mozarta w neapolitańskim Teatro San Carlo, z kolei jesienią dodatkowo z Szymonem Mechlińskim znajdują się w obsadzie tej samej produkcjii „Marii Stuardy” Donizettiego w Teatro Real.

Wśród gościnnych solistów usłyszymy również Andrzeja Dobbera („Rigoletto”, „Traviata”), Monikę Ledzion – Porczńską („Aida”), Wojtka Gierlacha („Wesele Figara”) i Szymona Mechlińskiego.

Poza stałym repertuarem operowym i baletowym, planowanymi wznowieniami i przeniesieniami nie zabraknie oczywiście wydarzeń specjalnych. Wraz z premierą „Flisa” rozpocznie się druga edycja „Festiwalu Moniuszki” (28 IX-13 X). Drugą edycję będzie miało także „Przedwiośnie baletowe” (20-29 III), które rozpocznie spektakl Spectrum w realizacji tancerzy i tancerek Baletu Teatru Wielkiego. Oprócz debiutujących twórców w ramach festiwalu wystąpi m.in. Akram Khan Company ze spektaklem „Jungle book reimagined”. W nadchodzącym sezonie zaplanowane są również koncerty, tj. Requiem Gabriela Fauré’go, koncerty z okazji Święta Niepodległości, kolędy, koncert sylwestrowy oraz koncerty noworoczne.

O autorze