Andrzej Filończyk debiutuje jako Markiz Posa w „Don Carlosie” Verdiego w Paryżu

0

29 marca na afisz Opéra National de Paris powraca „Don Carlos” Verdiego w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. W obsadzie m.in. Charles Castronovo (Don Carlos), Marina Rebeka (Elżbiera), Christian Van Horn (Filip II), Ekaterina Gubanova (Eboli), a w roli Markiza Posy debiutuje Andrzej Filończyk, który po raz pierwszy zmierzy się z repertuarem Verdiowskim. Orkiestrę poprowadzi Simone Young. Spektakle zaplanowane są do 25 kwietnia.

Krzysztof Warlikowski od lat współpracuje z Opéra National de Paris, wyreżyserował dla tego teatru m.in. „Sprawę Makropolus” Janačka, „Hamleta” Thomasa, „A Quiet Place” Bernsteina, „Ifigenię na Taurydzie” Glucka czy „Lady Makbet mceńskiego powiatu” Szostakowicza.

Pięcioaktowy „Don Carlos” w pierwotnej, francuskojęzycznej wersji językowej wystawiony został w Opéra Bastille (jedna z dwóch lokalizacji Opéra National de Paris) na inaugurację sezonu 2017/18. Utwór zaprezentowany został kształcie sprzed prapremiery (1866), która odbyła się rok później. Przywrócenie do życia oryginalnej partytury stało się osiem lat temu operowym wydarzeniem jesieni.

Gwiazdorska obsada rozpalała wyobraźnię melomanów, którzy w ekspresowym tempie wykupili bilety na wszystkie spektakle. Wystąpili Jonas Kaufmann, Sonya Yoncheva, Ildar Abdrazakov, Elīna Garanča i Ludovic Tézier. Na drugim planie pojawili się wówczas Krzysztof Bączyk (Mnich) oraz Andrzej Filończyk, Tomasz Kumięga i Michał Partyka (Posłowie flandryjscy). Kierownictwo muzyczne objął Philippe Jordan.

Inscenizacja Warlikowskiego została pokazana w Paryżu również we włoskiej wersji językowej. W 2019 roku zaśpiewali Roberto Alagna / Michael Fabiano, Aleksandra Kurzak / Nicole Car, René Pape, Anita Rachvelishvili i Étienne Dupuis. Wśród Posłów flandryjskich znaleźli się wtedy Mateusz Hoedt i Tomasz Kumięga.

Aktualne wznowienie to powrót do wersji francuskojęzycznej. Andrzej Filończyk wystąpi ponownie w Paryżu w czerwcu jako Lescaut w „Manon” Masseneta, gdzie będzie partnerować Benjaminowi Bernheimowi / Roberto Alagni i Nadine Sierrze / Aminie Edris. Z dotychczas opublikowanych planów repertuarowych poszczególnych teatrów wynika, że w przyszłym sezonie baryton zadebiutuje w Metropolitan Opera (Joe Kavalier w „The Amazing Adventures of Kavalier & Clay” Batesa oraz Sharpless w „Madamie Butterfly” Pucciniego) oraz zaśpiewa w „Cyganerii” Pucciniego w Bayerische Staatsoper.

O autorze