Adam Palka jako Mefistofeles w „Fauście” Gounoda w Royal Ballet & Opera

0

Erwin Schrott wycofał się z udziału w nadchodzących spektaklach Fausta Charles’a Gounoda w Royal Ballet & Opera. W roli Mefistofelesa zastąpi go polski bas Adam Palka, który z powodzeniem kreował tę rolę na scenach Wiener Staatsoper, Staatsoper Stuttgart oraz Staatsoper Hamburg.

Spektakle z jego udziałem zaplanowano na 23, 25, 28 i 30 maja. To nie jedyna zmiana w obsadzie: w roli Małgorzaty usłyszymy Carolinę López Moreno, która zastąpi zapowiadaną wcześniej Lisette Oropesę. Tytułową partię zaśpiewa Stefan Pop, a w Walentego wcielać się będzie Boris Pinkhasovich. Całością dyrygować będzie Maurizio Benini.

To jedna z tych inscenizacji, które pokazują, że opera może być jednocześnie głęboko intelektualna i widowiskowa. David McVicar z niezwykłą przenikliwością zestawia los Fausta z duchowym konfliktem samego Gounoda — kompozytora, który przez całe życie balansował między religijnością a pokusami sławy i romantycznych uniesień.

Scenografia i kostiumy autorstwa Charlesa Edwardsa i Brigitte Reiffenstuel przenoszą widzów do pełnego kontrastów Paryża lat 70. XIX wieku — od barwnego Kabaretu Piekła, przez zaniedbaną kamienicę, aż po lożę w Operze Paryskiej i chór organowy katedry Notre-Dame.

To wizualne bogactwo idealnie współgra z muzyczną różnorodnością dzieła. Aria Mefistofelesa „Le veau d’or”, słynna aria z klejnotami Małgorzaty, chór żołnierzy z aktu IV i dramatyczne trio finałowe — każda z tych scen przypomina, że Faust to opera, która zadaje fundamentalne pytania o ludzką duszę i jej zbawienie.

Adam Palka jest już dobrze znany londyńskiej publiczności — występował tu wcześniej jako Komandor w Don Giovannim Mozarta, Colline w Cyganerii Pucciniego oraz Timur w Turandot, transmitowanej do kin w kwietniu tego roku. Artysta na co dzień związany jest ze Staatsoper Stuttgart, gdzie w 2021 roku uhonorowano go tytułem Kammersängera – prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym w Niemczech najwybitniejszym śpiewakom operowym.

W tym sezonie wystąpi jeszcze w Stuttgarcie jako Sparafucile w Rigoletcie, a w kolejnym zadebiutuje na deskach Metropolitan Opera w partii Komandora w Don Giovannim. Powróci również do Wiednia, tym razem jako Raimondo w Łucji z Lammermoor Donizettiego, oraz do Londynu – w roli Pimena w Borysie Godunowie Musorgskiego.

O autorze