Wspomnienie o Tomaszu Koninie na rozpoczęcie sezonu w łódzkiej operze

0

W sierpniu zeszłego roku kraj obiegła smutna wiadomość o śmierci Tomasza Koniny. Wybitny reżyser teatralny, operowy i były dyrektor Teatru Dramatycznego im. Jana Kochanowskiego w Opolu zmarł w wieku 45 lat pogrążając w smutku nie tylko najbliższych, ale również liczne grono wielbicieli jego talentu.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, „Makbet” fot. J. Miklaszewska

Teatr Wielki w Łodzi postanowił uczcić rocznicę śmierci artysty wieczorem wspomnień, który pierwotnie zaplanowany był na czerwiec, ale ostatecznie odbył się w ostatnią niedzielę (23.09) w połączeniu z prezentacją utworów, które znajdują się w repertuarze rozpoczynającego się sezonu.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, „Adriana Lecouvreur” fot. J. Miklaszewska

W poświęconej zmarłemu reżyserowi pierwszej części koncertu pokazano kilka scen z realizowanych przez niego w Łodzi przedstawień – chór wiedźm z „Makbeta” Verdiego, fragmenty „Kandyda” Bernseina, „Adriany Lecouvreur” Cilei czy „Barona cygańskiego” Straussa (syna). Artyści zaprezentowali się w kostiumach pochodzących ze spektakli na tle zmieniającej się wraz z utworami scenografii. Pełne fantazji i inwencji twórczej inscenizacje nadal żyją w pamięci łódzkiej publiczności i dopóki będą one przypominane, wspomnienie o Tomaszu Koninie będzie nadal żywe. Pomiędzy wycinkami spektakli emitowano wzruszające materiały, w których artysta opowiadał o sobie i swojej pracy, a także wspomnienia jego mamy i współpracowników z teatrów w Opolu, Łodzi i Bytomiu. Wszyscy podkreślali jego całkowite oddanie dla teatru i zaufanie, jakim obdarzał debiutujących aktorów. Stwarzał on również szanse młodym reżyserom, którzy dzięki niemu mieli swobodę twórczą i mogli realizować swoje pomysły. Najbardziej chwytającym za serce momentem wieczoru było jednak wręczenie symbolicznego kwiatu obecnej na sali mamie artysty, co widownia przyjęła owacjami na stojąco.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Barbara Konina, Teatr Wielki w Łodzi, fot. J. Miklaszewska

Po przerwie atmosfera koncertu zmieniła się diametralnie. Prowadzący Agnieszka Białek i Przemysław Rezner opowiadali o wybranych pozycjach z tegorocznego repertuaru łódzkiej opery, z czego najbardziej obiecująco zapowiada się „Samson i Dalila” Saint-Saënsa. Jako tytułowe Dalile zaprezentowały się dwie znakomite mezzosopranistki Barnadetta Grabias i Agnieszka Makówka i już wiem, że w marcu przyszłego roku z przyjemnością wybiorę się na obydwie obsady.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, Agnieszka Makówka jako Dalila, fot.             J. Miklaszewska

W październiku z kolei premierę będzie miało multimedialne widowisko, w trakcie którego ukazane zostaną najważniejsze wydarzenia w historii Polski od czasów odzyskania niepodległości w 1918 roku do dzisiaj. Projekt łączy muzykę klasyczną z rozrywkową, a w niedzielę mogliśmy usłyszeć piękną molowo-durową wokalizę skomponowaną przez Wojciecha Kilara pochodzącą z filmu „Dziewiąte wrota” Romana Polańskiego w wykonaniu nagrodzonej w ostatnich dniach Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” Doroty Wójcik i nieśmiertelny przebój z repertuaru Mieczysława Fogga „Tango Milonga”, który brawurowo zaśpiewał Grzegorz Szostak.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, Dorota Wójcik w wokalizie z filmu „Dziewiąte wrota”, fot. J. Miklaszewska

Łukasz Motkowicz wystąpił jako Izrael Poznański – bohater opery „Człowiek z Manufaktury” autorstwa Rafała Janiaka, zwycięzcy konkursu kompozytorskiego na dzieło o łódzkim fabrykancie. Nie zabrakło również przypomnienia ubiegłorocznych premier, które są wznawiane w tym sezonie. Zenon Kowalski i Dawid Kwieciński zaśpiewali popularne arie z opery „Rigoletto” Verdiego, ale prawdziwą euforię wzbudziło pojawienie się na scenie niekwestionowanej gwiazdy łódzkiej sceny, niezrównanej Joanny Woś, która przejmująco wykonała arię „I can smell the Sea Air” z „Tramwaju zwanego pożądaniem” Previna. Jej kreacja roli Blanche została ostatnio doceniona przez łódzkich dziennikarzy kulturalnych, którzy nagrodzili sopranistkę Złotą Maską za najlepszą rolę wokalno-aktorską. Krytycy uznali również „Tramwaj zwany pożądaniem” najlepszym spektaklem sezonu (Złota Maska ex equo z „Chłopcami z Placu Broni” Teatru Pinokio).

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, Joanna Woś i Krzysztof Marciniak, fot.           J. Miklaszewska

Wieczór zakończył się szampańsko – ansamblem i polką z „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa. Teatr Wielki zaprasza na spektakle, a ja przyjmuję to zaproszenie, mając nadzieję, że będę w Łodzi częstym gościem.

Inauguracja sezonu i wieczór wspomnień – Tomasz Konina in memoriam, Teatr Wielki w Łodzi, „Zemsta nietoperza”, fot. J. Miklaszewska

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart