„Wesele Figara” na otwarcie XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego

0

Świetne przedstawienia zrealizowane przez wybitnych twórców, różnorodność inscenizacyjna – tak zapowiada się XXIV edycja Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który zostanie zainaugurowany 29 kwietnia premierą Opery Nova „Wesele Figara” W.A. Mozarta w reżyserii Wojciecha Adamczyka.

Nazwiska realizatorów pozwalają spodziewać się pełnej rozmachu inscenizacji. Po premierze produkcji Opery Nova w programie festiwalu znalazły się spektakle zaproszonych teatrów operowych. Teatr Wielki w Poznaniu zaprezentuje imponującą wizję sceniczną „Borysa Godunowa” Musorgskiego, którą firmują tak znane nazwiska jak Iwan Wyrypajew (reżyseria) i Gabriel Chmura (kierownictwo muzyczne). Szczecińska Opera na Zamku pokaże niezwykły spektakl uznany za jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych ubiegłego sezonu – operę Brittena „Dokręcanie śruby”, którą żartobliwie można nazwać „thillerem operowym”. Reżyser Natalia Babińska w sposób niezwykle stylowy i pogłębiony psychologicznie zaadaptowała prozę Henry’ego Jamesa, do której brytyjski kompozytor stworzył swą tajemniczą i niepokojącą muzykę. Po kilku latach przerwy do Bydgoszczy wraca Opera Wrocławska z tytułem, o który często dopominają się melomani, „Poławiaczami pereł” Bizeta. Waldemar Zawodziński i Maria Balcerek stworzyli w nowej produkcji wręcz baśniową wizję azjatyckiego świata. Po raz trzeci zaproszenie na festiwal przyjął znakomity Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna, tym razem z baletem „La Piaf”, którego libretto zainspirowała biografia słynnej francuskiej pieśniarki. Musical reprezentowany będzie przez „Młodego Frankensteina” przebojowy spektakl chorzowskiego Teatru Rozrywki.

Festiwal zakończy 14 maja występ Moskiewskiej Opery Kameralnej im. Borysa Pokrowskiego, legendarnej sceny, jednego z najbardziej znanych w świecie rosyjskich teatrów muzycznych. Rosyjscy goście przedstawią operę współczesnego kompozytora Władimira Kobekina „Bystronogi. Historia konia”(Chołstomier), której libretto sięga do opowiadania Lwa Tołstoja.

WESELE FIGARA opera Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Premiera Opery Nova w Bydgoszczy 29.04.2017 – inauguracja XXIV BFO
kierownictwo muzyczne Marcin Sompoliński
reżyseria Wojciech Adamczyk
scenografia Marcelina Początek-Kunikowska
kostiumy Maria Balcerek
choreografia Zofia Rudnicka
przygotowanie chóru Henryk Wierzchoń

BORYS GODUNOW opera Modesta Musorgskiego. 2 V g.19.

Spektakl Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera z 2016 r.
kierownictwo muzyczne Gabriel Chmura
reżyseria Iwan Wyrypajew
scenografia Anna Met
kostiumy Katarzyna Lewińska
choreografia Oleg Glushkov
reżyseria świateł Jacqueline Sobiszewski
kierownictwo chóru Mariusz Otto

DOKRĘCANIE ŚRUBY  opera Benjamina Brittena. 4 V g.19.

Spektakl Opery na Zamku w Szczecinie. Premiera z 2016 r.
kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
reżyseria Natalia Babińska
scenografia i kostiumy Martyna Kander
reżyseria świateł Maciej Igielski
projekcje multimedialne Ewa Krasucka
ruch sceniczny Karol Urbański

POŁAWIACZE PEREŁ  opera Georgesa Bizeta. 7 V g.18.

Spektakl Opery Wrocławskiej. Premiera z 2016 r.
kierownictwo muzyczne Ewa Michnik
inscenizacja, reżyseria i  reżyseria świateł  Waldemar Zawodziński
choreografia i ruch sceniczny Janina Niesobska
scenografia Waldemar Zawodziński, Maria Balcerek
kostiumy Waldemar Zawodziński, Małgorzata Słoniowska
przygotowanie chóru: Anna Grabowska – Borys

LA PIAF balet Maura Bigonzettiego. 9 i 10 V g.19.

Spektakl Litewskiego Teatru Opery i Baletu w Wilnie . Premiera: 21.04.2017 r.
dyrektor artystyczny – Krzysztof Pastor
muzyka : Gabriel Fauré, Maurice Ravel, Francis Poulenc, piosenki Edith Piaf
choreografia Mauro Bigonzetti (Włochy)
dekoracje i światła Carlo Cerri (Włochy)
reżyseria świateł Massimo Consoli (Włochy)
asystent choreografa Macha Daudel (Francja)
asystent choreografa ds.kostiumów  Ugne Tamuliunaite (Litwa)

MŁODY FRANKENSTEIN  musical Mela Brooksa i Thomasa Meehana. 12 V g.19.

Spektakl Teatru Rozrywki w Chorzowie. Premiera z 2016 r.
reżyseria Jacek Bończyk
kierownictwo muzyczne Mateusz Walach
choreografia Inga Pilchowska
scenografia Grzegorz Policiński
kostiumy Anna Chadaj
libretto – Mel Brooks i Thomas Meehan
muzyka i teksty piosenek – Mel Brooks
oryginalna reżyseria i choreografia – Susan Stroman
„Puttin’ on the Ritz” – słowa i muzyka: Irving Berlin

BYSTRONOGI. Histroria Konia. (Холстомер)  Opera Wladimira Kobekina. 14 V g.18.

Spektakl Moskiewskiej Opery Kameralnej im.Borysa Pokrowskiego. Premiera z 2012 r.
reżyseria i choreografia Michaił Kisliarow
kierownictwo muzyczne Wladimir Agronski
scenografia Wiktor Wolski
kostiumy Olga Oszkalo
światła Wladimir Iwakin
przygotowanie chóru Aleksiej Wereszczagin

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart