Tomasz Konieczny wraz z Chórem Polskiego Radia w Royal Festival Hall

4

4 marca 2017 na zaproszenie London Philharmonic Orchestra, Chór Polskiego Radia wystąpi w legendarnej Royal Festival Hall, gdzie wraz z zespołem Camerata Silesia, Warszawskim Chórem Chłopięcym i londyńską orkiestrą wykona „Pasję wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego.

W obsadzie międzynarodowych solistów londyńska publiczność podziwiać będzie znakomitego polskiego bas-barytona Tomasza Koniecznego, który ostatnio oczarował widzów Opéra Bastille w Paryżu rolą Telramunda w „Lohengrinie” oraz brał udział w wykonaniu „Credo” Krzysztofa Pendereckiego w ramach Festivalu Casals w San Juan (Portoryko).

Na scenie towarzyszyć mu będą Elizabeth Atherton – sopran, Dietrich Henschel – baryton oraz Omar Ebrahim – narrator. Orkiestrę poprowadzi rosyjski dyrygent Vladimir Jurowski.

Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam (Męka i Śmierć Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Łukasza) na głosy solo, recytatora, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster, ale także z myślą o przypadającym wtedy polskim milenium.

Punktem wyjścia do stworzenia dzieła stały się słowa Ewangelii według świętego Łukasza ukazujące mękę i śmierć Chrystusa – między Ogrójcem a Golgotą – dopełnione i celnie skomentowane przez frazy wyjęte z psalmów („Miserere”, „In Te Domine speravi”), hymnów („Pange lingua”) i pieśni („Ecce lignum crucis”), improperiów („Popule meus”) i sekwencji („Stabat Mater”). W dwu aktach i dziesięciu scenach Penderecki wyraził wszystko to w sposób, który sprawia, że przy dobrym wykonaniu stajemy się wprost uczestnikami ewangelicznej opowieści. „Chodziło mi o to – wyjaśniał kiedyś kompozytor – aby nikt nie stał z boku. Każdy może być wciągnięty przez ów tłum pasyjny, turbę, która domaga się ukrzyżowania Chrystusa, podobnie jak każdego dotyczy Odkupienie”.

Tak skonstruowana kompozycja miała swą premierę 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster. „I niemal od razu wzbudziła rezonans żywy i nieustający, w sposób naturalny i trwały wpisując się w rejestr niezaprzeczalnych arcydzieł muzyki naszych czasów” – pisał zaś o „Pasji” Pendereckiego wybitny muzykolog Mieczysław Tomaszewski.

(na podstawie informacji prasowej)

O autorze