Szalone Dni Muzyki w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

0

Szalone Dni Muzyki co roku udowadniają, że klasyka nie musi być ani poważna, ani nudna. Tym bardziej że w ramach festiwalu odbywają się również koncerty nietypowe – zaskakujące w swojej formie, ukazujące ciekawe zjawiska z pogranicza różnych dziedzin sztuki, prezentujące nietuzinkowych artystów. Również i podczas tegorocznej odsłony imprezy organizatorzy zapewnili słuchaczom kilka dźwiękowych niespodzianek z cyklu „Klasyka inaczej”.

Do urokliwego świata dźwięków natury przeniosą publiczność Johnny Rasse i Jean Boucault, fenomenalni naśladowcy odgłosów ptaków, którzy mają w swoim repertuarze tysiące ptasich treli pochodzących z różnych krajów i kontynentów. Swoimi niezwykłymi umiejętnościami dopełnią oni brzmienie instrumentów m.in. we fragmentach słynnych baletów Piotra Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” i „Jezioro łabędzie”, uwerturze do opery „Sroka złodziejka” Gioacchino Rossiniego czy kultowym „Locie trzmiela” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. „Ptasi śpiewacy” wystąpią dwukrotnie ze skrzypaczką Geneviève Laurenceau oraz pianistką Shani Diluka (koncerty 17. i 51.). Na koncercie rodzinnym (35.)  wystąpi  ponadto Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz tancerze.

Tegoroczne Szalone Dni Muzyki zapraszają słuchaczy również do odkrywania egzotycznych kultur Dalekiego Wschodu. W programie kameralnego koncertu muzyki chińskiej (41.) znajdą się utwory inspirowane rdzennymi melodiami z tego regionu, które zaprezentowane zostaną na tradycyjnych chińskich instrumentach: er-hu, zwanym chińskimi skrzypcami (Jiang Jian Hua) oraz pípie, czyli lutni chińskiej (Yang Baoyuan). Koncert zakończy piękny utwór Butterfly Lovers (Miłość motyli), który należy do najbardziej znanych dzieł muzyki chińskiej i cieszy się popularnością także poza granicami Chin.

Prawdziwą gratką dla miłośników niekonwencjonalnych brzmień będzie z pewnością koncert „BachCage czy natura według Johna Cage’a” (27.), na którym wystąpi Franscesco Tristano, niezwykle utalentowany i oryginalny pianista młodego pokolenia pochodzący z Luksemburga. Tristano zestawi utwory lipskiego kantora z kompozycjami największego awangardzisty w muzyce XX wieku, uzupełniając naturalne brzmienie fortepianu o efekty elektroniczne. W utworze The Seasons pianista zaprezentuje między innymi Cage’wską wizję pór roku, która zawiera reminiscencje indyjskich wierzeń w odwieczny rytm natury, dążący do nieustannego odradzania.

Festiwal oferuje swoim uczestnikom także koncerty elektroniczne. Do takich należy dźwiękowo-wizualny spektakl „Time Lapse”, stworzony przez wszechstronnego muzyka i beatboxera Vincenta Chtaïbi o pseudonimie artystycznym Ezra, jego zespół – Compagnie Organic Orchestra i wspomnianego już pianistę Francesco Tristano (koncerty 33. i 56.). Artyści poprzez różne formy artystyczne: dźwięk, światło, ruch sceniczny oraz elementy wizualne będą oddziaływać na zmysły słuchaczy. Podczas spektaklu scena zamieni się w przestrzeń intermedialnego eksperymentu na żywo, miejsce kreacji współczesnego pejzażu muzycznego. Warto dać się ponieść tej niecodziennej, osobliwej wizji, która, jak zapewniają artyści, jest tworzona w sposób przystępny dla każdego.

Do wspólnego odkrywania siły muzyki oraz jej oddziaływania na ludzkie ciało i umysł festiwalowa publiczność zostanie zaproszona także podczas koncertów z cyklu „Muzyczna natura człowieka” (24.
i 29.), prowadzonych przez kompozytora Sławomira Wojciechowskiego z udziałem Marty Grzywacz (głos), Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy), Krzysztofa Kozłowskiego (fortepian) oraz Huberta Zemplera (perkusja). Jak odbieramy muzykę, w jaki sposób wyrażamy swoją muzyczną ekspresję i jak nasze muzyczne wrażenia przekładają się na wewnętrzny rytm naszego ciała, będzie można się przekonać, biorąc udział w koncertach interaktywnych na Scenie Leśnej.

 La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki

La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to międzynarodowy festiwal realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i założycielem jest René Martin – twórca festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques à Nantes (C.R.E.A.).

Ideą Szalonych Dni Muzyki jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, poprzez zachęcanie i ułatwianie udziału w koncertach, przy jednoczesnym utrzymywaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie. Krótkie koncerty odbywające się od rana do wieczora w kilku salach jednocześnie, niskie ceny biletów i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że Szalone Dni Muzyki to spotkania z muzyką, na które zaproszony jest każdy, bez wyjątku.

W Warszawie festiwal odbędzie się już po raz siódmy. Poprzednie edycje: Chopin Open (2010), Les Titans (2011), Rosja (2012), Muzyka francuska i hiszpańska (2013), Ameryka (2014) i Pasje serca i duszy (2015) spotkały się z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem Polaków. Organizatorami Szalonych Dni Muzyki w Polsce jest Orkiestra Sinfonia Varsovia, C.R.E.A. i Fundacja Ogrody Muzyczne.

(informacja prasowa)

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart