Stulecie Festiwalu w Salzburgu

0

Festiwal w Salzburgu, uważany za jedno z największych i najbardziej prestiżowych wydarzeń na kulturalnej mapie Europy, obchodzi w 2020 roku setną rocznicę istnienia. Z powodu pandemii koronawirusa organizacja jubileuszowej edycji festiwalu wisiała na włosku, jednak ostatecznie zdecydowano, że odbędzie się on w okrojonej formie.

Skrócono przede wszystkim czas trwania festiwalu do trzydziestu dni sierpnia, zamiast jak pierwotnie planowano od 18 lipca. Oznacza to, że zamiast ponad dwustu festiwalowych wydarzeń, ich liczba została zredukowana do dziewięćdziesięciu.

Z siedmiu produkcji operowych, wystawione zostaną finalnie tylko dwie: „Elektra” autorstwa jednych z ojców-założycieli Festiwalu w Salzburgu – Richarda Straussa oraz Hugo von Hofmannsthala oraz  „Così fan tutte” skomponowane przez najsłynniejszego w historii obywatela Salzburga – Wolfganga Amadeusza Mozarta. Podczas gdy „Elektra”, której reżyserię powierzono Krzysztofowi Warlikowskiemu, znajdowała się wcześniej w programie festiwalu, „Così fan tutte” w realizacji Christofa Loya została do niego dołączona w ostatniej chwili.

Będzie to produkcja z niezwykle skromną scenografią i kostiumami, przygotowana w bardzo skróconym czasie prób” – powiedział dyrektor artystyczny festiwalu Markus Hinterhauser.

„Don Giovanni” i „Czarodziejski flet” Mozarta, „Tosca” Pucciniego, „Don Pasquale” Donizettiego i „Intolleranza” Nono zostały przełożone na 2021 rok, a „Borys Godunow” Musorgskiego na 2022 rok.

Krzysztof Warlikowski, fot. EastNew

W programie tegorocznej edycji festiwalu dominują  koncerty – wystąpią w nich m.in. Sonya Yoncheva, Anna Netrebko & Yusif Eyvazov, Juan Diego Flórez, Cecilia Bartoli. W koncertach symfonicznych orkiestrą Wiener Philharmoniker dyrygować będą Andris Nelsons, Riccardo Muti, Christian Thielemann i Gustavo Dudamel. Gościnnie wystąpią Berliner Philharmoniker pod batutą Kirilla Petrenko, West-Eastern Divan Orchestra kierowana przez Daniela Barenboima oraz ORF Radio-Symphonieorchester Wien prowadzona przez Kenta Nagano, która wykona „Pieśń o Ziemi” Mahlera z udziałem Tanji Ariane Baumgartner i Piotrem Beczałą w charakterze solistów.

Piotr Beczała, fot. Johannes Ifkovits

W trakcie festiwalu nie zabraknie „Jedermanna” Hugo von Hofmannsthala, który będzie wystawiony aż 14 razy na placu przed katedrą, w tym dokładnie w stuletnią rocznicę inauguracji tej imprezy – 22 sierpnia.

Organizatorzy szacują, że ograniczenie liczebności publiczności i odwołanie części wydarzeń spowoduje dla festiwalu straty w wysokości 15 mln EUR. Obowiązywać będą bilety imienne, a wszystkie dane uczestników zostaną zachowane, aby umożliwić śledzenie kontaktów w przypadku wykrycia zakażenia. Widzowie zobowiązani będą do noszenia maseczek podczas wchodzenia i wychodzenia z sali, będą mogli je jednak zdjąć w trakcie występu. Przerwy w koncertach i spektaklach zostaną wyeliminowane, by zapobiec tworzeniu się tłumów. Artyści i osoby pracujące za kulisami będą testowane na obecność koronawirusa przed przybyciem na festiwal i w jego trakcie w regularnych odstępach czasu.

Salzburger Festspiele, fot. materiały organizatora

Świat kieruje swój wzrok na nas zwykle z powodów artystycznych” – powiedziała Helga Rabl-Stadler, przewodnicząca festiwalu „Tym razem musimy również udowodnić, że jesteśmy najlepsi w radzeniu sobie z tą sytuacją zdrowotną” – dodała.

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart