„Romeo i Julia” z Opery Narodowej na OperaVision

0

Od 16 kwietnia do 15 września 2021 roku na platformie streamingowej OperaVision można będzie oglądać balet Siergieja Prokofiewa „Romeo i Julia” w oryginalnej inscenizacji Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego.

Do wątku Romea i Julii choreografowie sięgają od wieków, a od kiedy swoją muzyką udramatyzował go dla baletu Prokofiew, dziesiątki twórców podążyło za jego partyturą. Krzysztof Pastor odrzucił renesansowy kostium opowieści, nadając jej jeszcze bardziej dojmujący wydźwięk dla współczesnego widza. Miłość i śmierć, które dominują w dramacie, pokazali w kontekście społecznego konfliktu, jaki jest mocą sprawczą tragedii. Pozostali wierni Szekspirowi, ale jego historię wpisali we włoskie tło społeczne XX wieku, tak charakterystyczne dla naszych wspólnych europejskich doświadczeń.

Akcja ich przedstawienia rozpoczyna się w faszystowskich Włoszech Mussoliniego, kontynuowana jest w czasach terroryzmu Czerwonych Brygad, a kończy się w latach rządów Berlusconiego. Podziały społeczne wciąż odradzają się i eskalują konflikty – polityczne, etniczne, religijne i wszelkie inne. A na ich tle zawsze rozgrywa się jakaś tragedia miłosna młodych, których ponadczasowym symbolem pozostają Romeo i Julia.

Krzysztof Pastor stworzył swój spektakl najpierw dla Scottish Ballet, który pokazywał go m.in. na scenach Edynburga, Glasgow i Londynu. Później zrealizował go także z Polskim Baletem Narodowym, z Joffrey Ballet oraz w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu. To jedno z najważniejszych osiągnięć polskiego choreografa, a jego walory podkreślają m.in. takie opinie:

„Nigdy wcześniej ta historia nie była tak surowa. Inscenizacja jest tak minimalistyczna, że przemawia każdy najdrobniejszy szczegół dramatu” (Rachel Ward, „The Telegraph”);

„Konflikt polityczny to znak rozpoznawczy, którym Krzysztof Pastor naznaczył nowego Romea i Julię” (Laura Molzahn, „Chicago Tribune”);

„Realizując choreografię Krzysztofa Pastora, Joffrey Ballet pokazuje cudownie namiętną reinterpretację Szekspirowskiego Romea i Julii. Kiedy słyszymy słowo passion, myślimy zazwyczaj o doznaniach romantycznych lub seksualnych. Tymczasem jego źródło to łacińskie pati, co oznacza »cierpieć«. I do tego znaczenia odwołuje się Joffrey Ballet, aby opowiedzieć historię rodzin, które tracą życie zapomniawszy już, o co walczą” (Anna Dorn, „Patch”);

„To jest tak, jakby Pastor dał możliwość Prokofiewowi zaprotestować przeciw tyranii Stalina, czego kompozytor nie mógł zrobić w 1940 roku” (Lawrence Bommer, „Stage and Cinema”);

„Od czasu West Side Story Jerome’a Robbinsa opowieść Szekspira o gorączce młodzieńczej miłości i obłędzie skłóconego wewnętrznie społeczeństwa nie była pokazana z taką świeżością i prawdą bez upiększeń. Mistrzowskie osiągnięcie na każdym poziomie” (Hedy Weiss, „Chicago Sun-Times”).

Obsada:

Julia Capuleti: Yuka Ebihara
Romeo Montecchi: Patryk Walczak
Mercutio: Dawid Trzensimiech
Tybalt Maksim: Woitiul Lord
Pan Capuleti: Marco Esposito
Pani Capuleti: Ana Kipshidze
Benvolio: Rinaldo Venuti
Ojciec Laurenty: Carlos Martín Pérez
1. Przyjaciółka Julii: Emilia Stachurska
2. Przyjaciółka Julii: Mai Kageyama
Parys: Kristóf Szabó

Realizatorzy:

Libretto: Krzysztof Pastor i Willem Bruls według Williama Szekspira
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Choreografia: Krzysztof Pastor
Dramaturg: Willem Bruls
Dyrygent: Andriy Yurkevych
Scenografia i kostiumy: Tatyana van Walsum
Światła: Bert Dalhuysen
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Premiera: 7/03/2014, Polski Balet Narodowy, Warszawa

O autorze