Premiera „Umarłego miasta” w reżyserii Trelińskiego w TW – ON

0

Już 10 czerwca premiera najnowszej produkcji w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zobaczymy „Umarłe miasto” Ericha Kongolda. W głównej roli wystąpi Jacek Laszczkowski, a partnerować mu będzie Marlis Petersen, którą w zeszłym miesiącu można było podziwiać w finałowym koncercie Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena – „Ein Deutsches Requiem” Brahmsa, który również odbył się w Teatrze Wielkim. Niemieckiej sopranistce międzynarodową sławę zapewnił udział w transmitowanym w zeszłym roku do kin z Metropolitan Opera przedstawieniu „Lulu” Berga.

Dodatkowo na scenie pojawią się m.in. Michał Partyka, Tomasz Rak, Bernadetta Grabias, Natalia Kawałek i Pavlo Tolstoy.

„Umarłe miasto” to dzieło „cudownego dziecka” – Erich Korngold napisał operę w wieku zaledwie 23 lat. W historii muzyki zapisał się jako jeden z najważniejszych kompozytorów Hollywood –  Austriak, oprócz dzieł muzyki klasycznej, komponował muzykę do filmów, za którą dwukrotnie otrzymał Oscara (film „Anthony Adverse” i „Przygody Robin Hooda”). Ojcu muzyki filmowej za temat do opery „Umarłe miasto” posłużyła powieść belgijskiego symbolisty G. Rodenbacha pt. „Bruges umarłe”, na podstawie której powstało libretto o dramacie mężczyzny opłakującego martwą żonę w scenerii mglistej Brugii. Historia pokazuje, do czego zdolny jest człowiek opętany miłosną obsesją.

Temat jest więc idealny dla estetyki Mariusza Trelińskiego – artysty zafascynowanego głębokim psychologizmem postaci, jaki idzie za upodobanym przez niego Liebestod – nieodłącznym połączeniem miłości i śmierci w sztuce. Równie atrakcyjna dla reżysera jest muzyka Korngolda – Treliński za klucz obiera kino. Cała klimatyczna opowieść rozegra się więc w umyśle głównego bohatera. Będziemy mogli doszukiwać się w niej znamion thrillera, filmu grozy i iście hitchcockowskich rozwiązań akcji.

Operę po raz pierwszy w historii zobaczymy na warszawskiej scenie. Kierownictwo muzyczne obejmie Lothar Koenigs, niemiecki dyrygent, wieloletni muzyczny Walijskiej Opery Narodowej. Za scenografię – mroczny dom-labirynt odpowiada Boris Kudlička.  Spektakl powstaje w koprodukcji z brukselskim Théâtre de la Monnaie / de Munt.

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart