Premiera spektaklu baletowego „Dwie Historie – jeden Taniec” w Operze Krakowskiej

0

Nieczęsto się zdarza, aby na scenie inspiracją dla choreografa była muzyka jazzowa. Jeszcze rzadziej, by balet tańczył  do dźwięków gitary basowej. A tak właśnie jest w przedstawieniu „Dwie Historie – jeden Taniec”. Jeśli dodać, że tancerzom towarzyszą na instrumentach twórcy tej  muzyki w osobach Piotra Orzechowskiego (głośnego  Pianohooligana) w pierwszej części i Krzysztofa Ścierańskiego (najlepsza gitara basowa w Polsce) w drugiej, to spodziewać się możemy zdarzenia intrygującego i wyjątkowego.

Opera Krakowska zaprasza na premierę spektaklu „Dwie Historie – jeden Taniec” (29.10.2016) – baletu w dwóch aktach do muzyki skomponowanej i wykonywanej na żywo przez Piotra Orzechowskiego, jednego z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia i Krzysztofa Ścierańskiego, kompozytora i gitarzysty basowego, członka legendarnej formacji Laboratorium. Autorem choreografii jest Jacek Tyski, tancerz i choreograf, solista Polskiego Baletu Narodowego, który dla krakowskiej sceny przygotował już etiudę choreograficzną „Uwertura żołnierza” do muzyki Piotra Czajkowskiego, będącą częścią spektaklu baletowego pt. „Emocje”. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła.

Przedstawienie „Dwie Historie – jeden Taniec” opowiada językiem tańca o problemach życia codziennego. Bohaterowie zderzają się z szeregiem podjętych przez siebie dobrych i mniej dobrych decyzji. Miłość, zdrada, zazdrość i odrzucenie są dla nich nie lada wyzwaniem, lecz mimo wszystko próbują postępować tak, aby życie toczyło się dalej, szukając kolorowych chwil i szczęścia między sobą. Spektakl, w którym zatańczy Balet Opery Krakowskiej, ukazuje dwie podobne do siebie historie zilustrowane poprzez taniec, przedstawione w dwóch różnych stylach muzycznych i taneczno-estetycznych.

 „Przekaz w balecie nie musi być tylko narracyjny, aby zrozumieć historię, którą mamy do przekazania” powiedział Jacek Tyski. – „Bardzo ważna jest też część fizykalna, ta energia, która płynie poprzez nasz taniec i wydobywa się z muzyki. Nasze ciała są jak instrumenty. Ważny jest każdy ruch, każdy gest…” – dodał choreograf.

 REALIZATORZY:

Choreografia: Jacek Tyski
Muzyka: Piotr Orzechowski, Krzysztof Ścierański
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Dyrygent: Grzegorz Brajner

TANIEC:

Giulia Bellotti, Paulina Cisłowska, Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz, Małgorzata Dorosiewicz-Witczak, Julia Galambos, Dzina Kazyrskaya, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Mizuki Kurosawa, Mariana Morfin-Sanchez, Agnieszka Raczyńska, Katarzyna Sanocka, Maki Sekuzu, Clara Ushizaka, Leonardo Cusinato, Robert Kędziński, Maciej Pluskowski, Dzmitry Prokharau, Tomasz Staniak, Takafumi Tamagawa, Vadzim Trukhan, Yauheni Yatskevich

fortepian
Piotr Orzechowski

gitara basowa, gitara elektryczna
Krzysztof Ścierański

Premiera: 29 października 2016, godz. 18.30
Kolejny spektakl: 30 października 2016, godz. 18.30

„Dwie Historie – jeden Taniec” są kolejną premierą, przygotowaną przez Balet Opery Krakowskiej. W ostatnich sezonach były to „Spojrzenia” w chor. Niny Diatchenko (2009), „Rachmaninow. Szczedrin… (Tragedia don José)” w chor. Ondreja Šotha (2012), „Kopciuszek” (2010) i „Orfeusz i Eurydyka” (2013) w chor. Giorgia Madii, „Dziadek do orzechów” (2013) w chor. Emila Wesołowskiego oraz „Emocje”, składające się z czterech części w chor. Katarzyny Aleksander-Kmieć, Violetty Suski i Jacka Tyskiego (2015).

(informacja prasowa)

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart