Premiera miniatury „Pieśń Roksany” w reżyserii Krystiana Lady w Opera Ballet Vlaanderen

0

Opera Ballet Vlaanderen zaprosiła polskiego reżysera operowego Krystiana Ladę do stworzenia miniatury filmowej „Pieśń Roksany (Roxana’s Song)”, inspirowanej arią z opery Karola Szymanowskiego „Król Roger”. Wśród artystów zaangażowanych w ten projekt znalazły się również mieszkające na stałe za granicą kompozytorka Kasia Głowicka i sopranistka Dagmara Dobrowolska.

Pomysł przygotowywania miniatur filmowych we współpracy z zespołem baletu, chórem i orkiestrą Opera Ballet Vlaanderen narodził się jako odpowiedź na na konieczność czasowego zamknięcia teatru w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. W ramach alternatywnego sezonu online zaproszono 15 międzynarodowych artystów do stworzenia serii miniatur zatytułowanej #verbeeldingleeft (#wyobraźniażyje), a efekt ich pracy jest prezentowany co dwa tygodnie na stronie internetowej, jak i w mediach społecznościowych teatru.

Od kilkunastu lat mieszkam za granicą, a od trzech lat moim domem jest Antwerpia. Lockdown, ogłoszony przez belgijski rząd w marcu, dopadł mnie właśnie tutaj, na 3 dni przed premierą nowej produkcji z muzyką Schoenberga i Berio dla Opera Ballet Vlaanderen. Kilka dni później wszystkie moje premiery zaplanowane do końca sezonu zostały również odwołane. Wśród nich, premiera nowej produkcji Króla Rogera. Muzyka Szymanowskiego towarzyszyła mi przez ten niełatwy czas. W trakcie moich codziennych spacerów przez północną część Antwerpii, w której miasto łączy się z portem, a wszechobecna dzika natura przypomina o swoim prymacie nad ambicjami architektów przestrzeni, narodził się pomysł tej miniatury. To metaforyczna opowieść o człowieku zaślepionym wiarą w absolutną władzę nad światem. Nieoczekiwana konfrontacja z siłami natury wyzwala go z opresji toksycznego ego – pozwala obudzić z letargu i na nowo odetchnąć w harmonii ze światem. Wierzę, że tak na wielu z nas podziałał lockdown. Przymusowe zatrzymanie pozwoliło nam wsłuchać się w siebie i na nowo poczuć się częścią natury – nie jej władcą” – wyjaśnia Lada.

Do przygotowania nowej aranżacji arii z opery Szymanowskiego, Lada zaprosił polską kompozytorkę na stałe mieszkającą w Holandii, Kasię Głowicką. Razem tworzą międzynarodowy kolektyw operowy The Airport Society.

“To aranżacja arii Roksany na czas epidemii. Ze względu na ograniczenie dopuszczalnej ilości muzyków obecnych w trakcie nagrania, mogłam wykorzystać jedynie dwa instrumenty i jeden głos. Gdy Krystian opowiedział mi o jego koncepcji, w której Roksana jest bachantką inspirującą głównego bohatera do duchowej przemiany, od razu pomyślałam o flecie i oboju. Dźwięk tych instrumentów silnie związany jest z tradycją kultu boga dzikiej natury” – wyjaśnia Głowicka.

Arię wykonała sopranistka z chóru Opery Flamandzkiej, Dagmara Dobrowolska.

Od sześciu lat śpiewam w chórze tutejszej opery. Dzięki temu projektowi czuję się od kilku dni trochę jak Kopciuszek – nagle nie jestem już tylko jedną z anonimowych chórzystek na scenie. To nowe, wspaniałe doświadczenie. Wydział wokalny w LUCA School of Arts w Leuven skończyłam pracą dyplomową na temat pieśni Szymanowskiego. Bardzo się cieszę, że dzięki temu projektowi mogę kontynuować propagowanie polskiej muzyki klasycznej za granicą” wyjaśnia Dobrowolska.

Obok polskiej sopranistki w obsadzie miniatury znalazł się australijski tancerz z zespołu baletu w Antwerpii, Aaron Shaw.

O autorze