Opera Narodowa ogłasza repertuar na nowy sezon

4

„Halka” Moniuszki z udziałem Piotra Beczały, „Medea” Cherubiniego w inscenizacji, która będzie mieć swoją premierę podczas tegorocznego Festiwalu w Salzburgu i „Werther” Massenet w reżyserii Willy’ego Deckera to niektóre premierowe propozycje Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na sezon 2019/2020.

Premiera „Halki” Stanisława Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego odbędzie się 11 lutego. Za pulpitem dyrygenckim stanie Łukasz Borowicz, a w tytułowej roli zaprezentuje się Izabela Matuła. W trakcie trzech pierwszych spektakli partię Jontka zaśpiewa należący do ścisłej czołówki światowej klasy tenorów Piotr Beczała. Przedstawienie jest koprodukcją Theater an der Wien i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Dzięki staraniom polskiego tenora, w grudniu bieżącego roku „Halka” Moniuszki zostanie wystawiona po raz pierwszy w Theater an der Wien. Obok Beczały, który wykona partię Jontka, jako Janusz wystąpi Tomasz Konieczny, zaś jako Halkę zobaczyć będzie można Corinne Winters.

Kantata Carla Orffa „Carmina Burana” w wykonaniu chóru i orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zostanie połączona z pokazem wizualnym autorstwa Borisa Kudlički. Wydarzenie powstaje w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka 2019”, którego ideą jest połączenie trendów przyszłości, nowych technologii oraz sztuki ujęte w ciągu jednego wieczoru. Koncerty odbędą się 21, 22 i 23 listopada.

„Medea” Luigiego Cherubiniego przyjedzie do Warszawy z Salzburga. Przedstawienie w reżyserii Simona Stone’a będzie mieć swoją premierę 30 lipca na Festiwalu w Salzburgu, a w głównej roli wystąpi wówczas Elena Stikhina. Obsada warszawskiej premiery warszawskiej, która zaplanowana jest na 5 maja 2020 roku nie jest jeszcze znana.

21 września odbędzie się prapremiera opery komicznej „Moniuszko a Paris” Andrzeja Kwiecińskiego.  Utwór skomponowany na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miał swoje prawykonanie w ramach 62. Warszawskiej Jesieni. Przedstawienie to koprodukcja Opery Narodowej z La Monnaie / de Munt w Brukseli oraz Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, a na scenie Sali Młynarskiego zobaczyć będzie można artystów takich jak Karol Kozłowski, Hubert Zapiór, Joanna Freszel, Katarzyna Szymkowiak, Barbara Kinga Majewska czy Monika Buczkowska.

Produkcja  „Werthera” Masseneta w reżyserii Willy’ego Deckera ujrzała światło dzienne w Amsterdamie w 1995 roku i od tego czasu wędrowała po wielu europejskich teatrach operowych – wystawiana była dotychczas m.in. w Madrycie, Barcelonie, Genewie, Rzymie, Neapolu i Pradze. Do Warszawy zawita 29 maja 2020 roku. To z niej pochodzi słynny bis Piotra Beczały w trakcie spektaklu w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie sprzed dwóch lat.

Oprócz oper, nie zabraknie również premier baletowych. „Zagubione dusze” to przedstawienie składające się z trzech części z muzyką Igora Strawińskiego i Maxa Richtera. W pierwszej części zatytułowanej „Wesele” wykorzystano choreografię Bronisławy Niżyńskiej, do części drugiej („Do not go gentle”) choreografię opracował Krzysztof Pastor, natomiast do części trzeciej („Infra”) – Wayne McGregor.

Przeniesiony z wiedeńskiego Staatsballet „Korsarz” to gratka dla wyznawców baletowej tradycji. Muzykę do przedstawienia skomponował Adolphe Adam. Libretto napisali Manuel Legris i Jean-Francois Vazelle według George’a Byrona, Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges i Josepha Maziliera. Polska premiera tej inscenizacji odbędzie się 20 marca 2020 r. Choreografię przedstawienia ułożyli Manuel Legris i Marius Petipa. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Luisa Spinatelli. Artyści wystąpią pod dyrekcją Robertasa Servenikasa.

Wśród pozycji repertuarowych na scenę Opery Narodowej powrócą m.in. „Carmen”, „Czarodziejski flet”, „Dama kameliowa”, „Halka (wileńska)”, „Madama Butterfly”, „Jezioro łabędzie”, „Manru”, „Nabucco”, „Ognisty anioł”, „Rigoletto”, „Straszny dwór”, „Tosca” i „Traviata”.

O autorze