XX Letni Festiwal Opery Krakowskiej dobiegł końca. Był to czas wypełniony wspaniałą muzyką, często w niezwykłych przestrzeniach. Obfitował w wiele wydarzeń, spektakli i koncertów, które dostarczyły publiczności i artystom wielu wzruszeń i emocji. Opera Krakowska zadedykowała Festiwal trzem wielkim kompozytorom: Richardowi Wagnerowi, Giuseppe Verdiemu i Giacomo Pucciniemu.
Festiwal zainaugurowała premiera opery „Tannhäuser” Richarda Wagnera w reżyserii Laco Adamika (9.06.). Krakowski teatr zmierzył się z dziełem tego kompozytora po raz pierwszy. W partii tyłowej usłyszeliśmy Tomasza Kuka i Janusza Ratajczaka, a postać Elżbiety kreowały: Magdalena Barylak, Wioletta Chodowicz i Agnieszka Kuk. „(…) Zespół Opery okazał się gotów na podjęcie wyzwania. Najmocniejszy atut tej inscenizacji to świetny zespół solistów – dojrzały i doskonale przygotowany do trudów wagnerowskiej partytury. Tytułowa kreacja Tomasza Kuka na zawsze przechodzi do historii Opery”. (Justyna Nowicka, Radio Kraków, 10.06.2016).

Tannhauser. Tomasz Kuk i Wioletta Chodowicz. fot. Ryszard Kornecki
Spotkania na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu dedykowane były Giuseppe Verdiemu. Była to wymarzona sceneria dla inscenizacji „Trubadura” w reżyserii Laco Adamika (17 i 19.06.). Muzyka mistrza włoskiej opery w tak znakomitym anturażu brzmiała porywająco. Wystąpili m.in.: Katarzyna Oleś-Blacha (Leonora), Małgorzata Walewska (Azucena), Tomasz Kuk (Manrico) i Leszek Skrla (Hrabia di Luna). Pomimo niesprzyjających warunków pogodowych podczas jednego ze spektakli, wspaniali widzowie w strugach deszczu oklaskiwali artystów. Drugim spotkaniem z muzyką Giuseppe Verdiego na Wawelu był koncert „Arie Oper Świata” pt. „Wieczór. Verdi…!” (21.06.). Publiczność wysłuchała arii i duetów z najwspanialszych oper kompozytora. Zabrzmiały partie z takich dzieł jak m.in.: „Nabucco”, „Makbet”, „Rigoletto”, „Nieszpory sycylijskie”, „Otello”, „Bal maskowy”, „Aida”, „Traviata” i „Don Carlos”. Zaśpiewali: Edyta Kulczak, solistka Metropolitan Opera w Nowym Jorku oraz ulubieńcy krakowskiej publiczności: Magdalena Barylak, Wioletta Chodowicz, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń.

Trubadur, fot. Łukasz Łuszczek
Na wawelskim dziedzińcu zabrzmiały także wspaniałe fragmenty chóralne z oper Giuseppe Verdiego, wśród których nie mogło zabraknąć słynnego „Va pensiero” z opery „Nabucco” i „Marszu triumfalnego” z II aktu „Aidy”. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk. „Plenerowe koncerty na Zamku Królewskim na Wawelu stały się nieodłącznym elementem Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Jest coś magicznego w atmosferze Dziedzińca Arkadowego, co powoduje, że muzyki słucha się tam z przyjemnością.
(…) Muszę przyznać, że program wieczoru został starannie skonstruowany, bowiem obok znanych verdiowskich hitów, usłyszeliśmy też równie piękne, choć trudniejsze w odbiorze arie i chóry (…)” – napisał Mateusz Borkowski w „Dzienniku Polskim” (23.06.2016).

Arie Oper Świata, fot. Łukasz Łuszczek
Na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu odbył się także spektakl baletowy „Emocje” (20.06.), kolaż etiud tanecznych stworzony przez Katarzynę Aleksander-Kmieć, Violettę Suską i Jacka Tyskiego do muzyki Arvo Pärta, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Atmosfera miejsca i emocje towarzyszące tancerzom sprawiły, że wieczór stał się prawdziwą ucztą dla miłośników baletu.
Spotkania z muzyką Giacomo Pucciniego odbyły się w budynku Opery przy Lubicz. Teatr zaprezentował trzy dzieła kompozytora, cieszące się niesłabnącą popularnością wśród krakowskiej publiczności. Były to: „Madama Butterfly” (23.06.) z Wiolettą Chodowicz w roli Cio-Cio-San i Vasylem Grokholskyim w partii Pinkertona, „Tosca” (24.06.) w której wystąpili m.in.: Magdalena Barylak (Tosca), Tomasz Kuk (Cavaradossi) oraz „Cyganeria” (26.06.) z Andrzejem Lampertem w roli Rodolfo i Iwoną Sochą jako Mimi.

Tosca, Magdalena Barylak, fot. Paweł Biegun

Cyganeria, Iwona Socha i Andrzej Lampert, fot. Archiwum Opery Krakowskiej
Finałem XX Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej były niezapomniane wieczory wypełnione najpiękniejszymi pieśniami i ariami operetkowymi. Koncerty „Operetka moja miłość…!” (30.06. i 1.07.) zadedykowane Bogusławowi Kaczyńskiemu i Janowi Kiepurze, przypomniały utwory, które ukochał wielki propagator sztuki operetkowej i te z repertuaru wspaniałego polskiego tenora. Gościem specjalnym była Grażyna Brodzińska. Artystka swoim występem podbiła serca widzów, z którymi wspólnie zaśpiewała jedną z najpiękniejszych melodii operetkowych „Usta milczą dusza śpiewa”. Katarzyna Oleś-Blacha, Marcelina Beucher, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert, Adam Sobierajski i Adam Szerszeń przypominając utwory z tak słynnych operetek jak: „Baron cygański”, „Księżniczka czardasza”, „Ptasznik z Tyrolu”, Wiedeńska krew” czy „Orfeusz w piekle” sprawili, że owacjom nie było końca. Solistom towarzyszył Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. Gospodarzami koncertów byli Katarzyna Sanocka i Stanisław Knapik.

Operetka moja milość, Opera Krakowska czerwiec 2016, fot. Ryszard Kornecki
Wydarzeniom festiwalowym towarzyszyła wystawa pt. „…niezwykła muzyka w niezwykłych przestrzeniach…”, która zaprezentowała historię Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, przypominając najciekawsze muzyczne spotkania, które miały miejsce na przestrzeni dziewiętnastu lat.
Z okazji jubileuszowej edycji Festiwalu powstał także reportaż „Letni operowy Kraków” prezentujący historię tego wydarzenia. W materiale swoimi wrażeniami i wspomnieniami podzielili się tak wspaniałe osobistości świata muzyki jak: prof. Jadwiga Romańska, prof. Helena Łazarska, Małgorzata Walewska, Katarzyna Oleś-Blacha, Andrzej Biegun, Tomasz Kuk i wielu innych. Reportaż został przygotowany w koprodukcji z Telewizją Kraków.
Dwanaście wydarzeń w ramach XX Letniego Festiwalu obejrzało blisko dziesięć tysięcy widzów. Kolejny – XXI Letni Festiwal Opery Krakowskiej już za niespełna rok!