Met Opera: Cyganeria

0

2 sierpnia w kinach sieci Multikino, w ramach letnich powtórek spektakli, fani oper będą mogli zobaczyć na wielkim kinowym ekranie „Cyganerię” z The Metropolitan Opera z polskimi napisami.

Słynna The Metropolitan Opera jak co roku zaprasza na letnie retransmisje w jakości HD swoich wcześniej transmitowanych spektakli. Również latem, gdy kończy się sezon, nowojorski teatr nie zapomina o operowych fanach zgromadzonych w kinach na całym świecie i wybiera kilka cieszących się największą popularnością przedstawień transmitowanych w ubiegłych latach w ramach cyklu „The Met: Live in HD”.

Letni sezon operowy 2016 to cztery niezwykle popularne tytuły z żelaznego repertuaru, spektakle zabawne i poważne, w wykonaniu gwiazd światowej wokalistyki. Operowe komedie reprezentować będą dzieła Donizettiego i Mozarta. Obok nich zobaczymy dwie tragedie Pucciniego.

Cyganeria (Giacomo Puccini)
2 sierpnia 2016, 18:00

dyrygent: Stefano Ranzani | reżyseria: Franco Zeffirelli | w rolach głównych: Kristine Opolais, Vittorio Grigolo, Susanna Phillips, Massimo Cavalletti | Przedstawienie transmitowano na cały świat 05.04.2014. | Przedstawienie trwa 2 godziny i 14 minut (w tym jedna 10-minutowa przerwa).

Cyganerię zobaczymy w następujących kinach sieci Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kielce, Kraków, Łódź, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Ursynów, Wrocław Pasaż oraz Zabrze.

Przedstawienie w języku włoskim z polskimi napisami. Retransmisja w jakości obrazu HD i dźwięku DD Surround.

Obsada:*
Massimo Cavalletti jako Marcello, malarz
Vittorio Grigolo jako Rodolfo, poeta
Oren Gradus jako Colline, filozof
Patrick Carfizzi jako Schaunard, muzyk
Donald Maxwell jako Benoît, gospodarz domu, a później jako Alcindoro, radca stanu
Kristine Opolais jako Mimì
Susanna Phillips jako Musetta

Soliści, chór, chór dziecięcy i orkiestra The Metropolitan Opera

Stefano Ranzani dyrygent

Realizatorzy:
Franco Zeffirelli reżyseria i scenografia
Peter J. Hall kostiumy
Gil Wechsler światło

Prowadzenie podczas transmisji:
Joyce DiDonato

Realizacja telewizyjna transmisji:
Barbara Willis-Sweete

* W kolejności śpiewania.

Włoski kompozytor Giacomo Puccini (1858–1924) – twórca słynnych oper, choćby „Toski”, „Madame Butterfly” czy „Turandot” – urodził się w rodzinie, w której wszyscy jego przodkowie w linii prostej, począwszy od prapradziadka, byli muzykami o lokalnym znaczeniu. Tak więc, choć mały Giacomo nie wykazywał ochoty do nauki muzyki, matka – dla podtrzymania rodzinnych tradycji – zapisała go do miejscowej szkoły muzycznej, a chłopiec okazał się na tyle utalentowany, że już w roku 1875 mógł przyjąć pracę organisty w pobliskim kościele. Wprawdzie skomponowana w 1877 roku na lokalny konkurs kantata „Juno” nie zdobyła żadnej nagrody, młody Puccini tak dalece rozsmakował się jednak w muzyce, że postanowił poświęcić jej całe życie.

W trakcie pracy nad „Cyganerią” doszło do przykrego incydentu: przypadkowo o planach Giacoma Pucciniego dowiedział się Ruggero Leoncavallo (przyjaciel Pucciniego z czasów studenckich), który również pracował nad operą według „Scen z życia cyganerii” Murgera. Nastąpiła wymiana ostrych oświadczeń w mediolańskiej prasie: Leoncavallo podkreślał swe pierwszeństwo do tematu, Puccini zaś tłumaczył, że nic nie wiedział o projektach Leoncavalla, teraz zaś nie może już wycofać się z podjętej pracy. Wszystko to nie wytworzyło wokół dzieła dobrej atmosfery. „Cyganeria” Leoncavalla miała premierę w Wenecji dopiero 5 maja 1897 roku (blisko półtora roku po Puccinim), odniosła nawet sukces, jednakże świat zapomniał o niej dość szybko i dziś już bardzo rzadko – na zasadzie ciekawostki – pojawia się na scenach. Natomiast „Cyganeria” Pucciniego – z librettem, nad którym po raz pierwszy pracowała razem znakomita spółka Giuseppe Giacosa i Luigi Illica – drogę do powodzenia początkowo torowała sobie opornie. Po Turynie także premiery w Rzymie i Neapolu przyjęte były raczej chłodno i dopiero 8 kwietnia 1896 roku w Palermo nastąpiła prawdziwa eksplozja entuzjazmu. Publiczność zgotowała twórcy ogromną owację i nie chciała wyjść z teatru, póki nie powtórzono połowy ostatniego obrazu. Odtąd sukcesy towarzyszą „Cyganerii” niezmiennie do dziś.

Twórczość Pucciniego jest pełna wewnętrznego żaru, silnie emocjonalna, czasem sentymentalna – dlatego też zapewniła mu trwałą opinię najwybitniejszego po Giuseppe Verdim kompozytora oper, zamykającego zarazem długie dziesięciolecia włoskiej hegemonii w tej dziedzinie sztuki. Najlepsze dzieła Pucciniego do dziś nie schodzą ze scen teatrów operowych całego świata.

* Tytuł pochodzi od redakcji i są to słowa telegramu, który po prapremierze „Cyganerii” wysłał do swojego wspólnika Carlo d’Ormeville, wpływowy dyrektor włoskiej agencji teatralnej.

(Multikino Polska)

O autorze

“I should have everything that is good, genuine and beautiful!” Wolfgang Amadeus Mozart

Komentarze są wyłączone.